{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.810 visninger | Oprettet:

Bøde for at have ulovlig knallert??? Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hey alle. Jeg tog for et par uger siden min hot til fest (ville så gå hjem derefter). Min kammerat som også havde kørekort, men som var fuld, ville gerne ud og køre. Så han fik fat i mine nøgler og kørte en tur. 5 min efter bliver han taget af politiet. Han har høj promille osv, det er en anden snak. Men.. Nu har jeg lige snakket med politiet. Der siger politimanden at jeg får en bøde for at have en konstruktivt ændret knallert (selvom jeg ikke har givet min ven lov til at køre). Men stadig fik jeg bøden (den blev målt til 65 km/t).

Hvorfor er det jeg får bøden, når han blev taget på den?? Da han tog den stod den ved min ven, men de har kun set ham køre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøde for at have ulovlig knallert??? Hjælp!
  • #1   12. okt 2015 Ja den er vel registeret? Dvs det er et køretøj derbliver brugt på vejen og så skal den selvfølgelig være lovlig. Havde den ikke været registreret var det jo en anden sag.

  • #2   12. okt 2015 Ja, det er den. Så det er derfor de giver mig den bøde?

  • #4   12. okt 2015 Haha. Vi gad ikke gå smiley

  • #6   12. okt 2015 Jo tak, det har vi lært nu smiley

  • #9   12. okt 2015 Nej, han får udsættelse af kørekort og bøde for spiritus kørsel. Jeg gav ham ikke lov, men meldte ham heller ikke for tyveri. Men det ændrer heller ikke noget for mig smiley

  • #11   12. okt 2015 selvfølgelig kan du ikke straffes for at en stjæler din scooter uanset om vedkommende har kørekort eller ej, men du ejer et registreret køretøj og du har ansvaret for at den er lovlig, med mindre det er noget "tyven" har lavet ved den da han tog den.


  • #12   12. okt 2015 Og det har han ikke, så ja.. Det er mig der hænger på den. Men den er da kommet tilbage smiley

  • #13   12. okt 2015 du skal ikke betale de 1500 kr i bøde.


    det er din ven der skal betale den.

    1500 er straffen for at køre på en konstruktivt ændret knallert.
    stjææer man en knallert der ikke er lovlig at køre på, så får ejeren selvfølgelig ikke bøden for tun mens tyven går fri.


    tager du din vens b7l uden forlygter så er d3t heller ikke din ven der får en bøde for at køre bil uden lys.



    Det er helt og aldeles lovligt at afmontete lygterne på sin bil



    det er absolut også lovligt at tune sin knallert.

    s0 må man bqre ikke køre på den.


    det gjorde din ven så. og han blev taget i det.


    hvis betjenten bliver ved at spille dum over for dig, s0 giv evt mig nummeret til ham, så skal jeg nok ringe og skælde ham hæder og ære fra, optage opkaldet og dele det herinde.


  • #14   12. okt 2015 men delene bliver konfiskeret.

    dog kan du få knallerten retur uden at få konfiskeret dele hvis din knallert var stjålet.

    men tvivler på du hellere vil f0 din ven dømt for tyveri, end bare få ham til at betale nye dele.
    det er billigere f8r ham og det er billigere for dig...
    panserne er nemlig fucking umulige at samarbejde med. det tager 100 år og lykkes kun hvis du er heldig at de ikke enten spiller dumme eller er dumme.


  • #15   12. okt 2015 Max C: det kommer jo nok an på lovens udformning.
    Og her fremgår det at der ikke må fortages konstruktive ændringer, og ændre du noget så opfylder den ikke længere betingelserne for at være indregistreret.
    Det er ejers ansvar at et indregistreret køretøj er i lovlig stand ellers kan den ikke lovligt være på plader, det samme gælder en bil og alt andet der er indregistreret.
    Er du ved at reparer så er det jo en anden snak, men her falder tuning jo så nok ikke ind under.


  • #16   12. okt 2015 Politiet kan faktisk selv anmelde ham for brugstyveri.
    Puhaa, det kan blive en dyr køretur han tog.


  • #17   12. okt 2015 Der er rigtig nok et forklaringsproblem ift hvorfor knallerten var til fest, registreret og konstruktivt ændret.

    Men i teorien kan man bruge knallerten på bane hver søndag, hvorfor man tog den med hjem til en ven der kunne have den ved siden SF sin egen scooter på traileren.
    Vennen kan så have foretaget lidt konstruktive ændringer mhp på Banedagen efter festen, hvorefter en gæst "lånte" maskinen.


  • #18   12. okt 2015 Søren A

    Loven er sådan udformet at der faktisk ikke står noget sted at "man ikke forsætligt må ændre på et køretøj så det ikke længere lever op til detailforeskrifterne"

    Der står derimod bare at "køretøjet skal leve op til detailforeskrifterne".

    Ligesom der ikke står noget sted i loven at man skal lade andre leve, eller sågar at man skal undlade at begå mord. Der står blot at "den der begår drab skal straffes med..." Seriøst.
    Hvilket er en hel debat værd for sig selv imo smiley


    Når man bliver straffet for tuning så bliver man straffet for at køre en knallert der er konstruktivt ændret med henblik på hastighedsforøgelse, og som desuden har en topfart på over 30,00 km/t.
    Eller som har en topfart på 43 km/t.
    Det gør man uanset om det er et køretøj man har lånt.



    Jeg er ikke 100% på hvad der sker når en tyv stjæler en lovlig scooter, afdrosler den og så bliver taget på den.

    Jeg er 100% på at tyven får 1500 i bøde for at køre en knallert der kunne køre over 43..


    Men bliver de ulovlige dele konfiskeret pr automatik?
    Og så må offeret for tyven sagsøge tyven for de konfiskerede dele??

    Bliver ejeren straffet som om det allerede er bevist at han da også selv har kørt på den scooter uden begrænsninger?
    Eller er der måske stadig retssikkerhed for de knallertkørere der trods alt følger loven.


  • #19   12. okt 2015 Mon ikke du har overset §67
    Stk. 2. Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.

    Hvad betyder lovlig stand for dig ?


  • #20   12. okt 2015 Bortset fra det med at professionelle nu kan straffes for at chiptune biler så de får mere end de 20% ekstra kræfter, uden det er ifm godkendelse af ændringerne.
    Paragraffen er den samme som gælder mht knallert mekanikere.

    Mener faktisk også det var under samme paragraf man tilføjede det med ikke at måtte sælge knallerter til 15årige?

    Hvilket er åndssvagt for de må stadig gerne købe en 110cc pitbike til 5000kr


  • #21   12. okt 2015 Havde det været en scooter fra før registreringspligten kom (nummerplade) så ville sagen nok være en anden, her ville man kunne sige at den er til banekørsel elle noget man bruger på privat grund.
    Men når den er indregistreret så skal den være i orden i lovens forstand.


  • #22   12. okt 2015 forstår ikke lige hvad du mener omkring de 20%.
    Du kan ikke lovligt forøge en knallerts (lille & stor) effekt, det står der direkte i loven vedr. knallerter


  • #23   12. okt 2015 Jeg vrøvlede lige lidt smiley
    et er jo ligegyldigt om den er fra før registrerings pligten kom, den skal bare ikke være indregistreret..


  • #24   12. okt 2015 det er rigtigt, men det er ikke knallertens detailforskriftsstridighed jf prgrf 67 som sådan man straffes for når man idømmes bøden på 1500 kr samt konfiskation af de konstruktivt ændrede dele.

    det jeg mener med de 20% er at det først er med den tilføjelse, at selve udførelsen af den konstruktive ændring blev strafbar.

    indtil da var det kun ifm anvendelse af køretøjet på lovens område at man kunne straffes for tuning.
    selvom køretøjet var tunet mhp anvendelse på lovens område og føreren gerne tilstod at han havde fået mekanikeren til at gøre det, så var det kun fører der kunne straffes selvom kørerøjets tilstand måske direkte kunne siges at være ejers ansvar.


    jeg mener derfor heller ikke der er hjemmel for at kræve 1500 kr af ejer af køretøjet denne gang.
    han blev ikke taget i at køre på knallerten og han må gerne tune den..sådan set.
    selvom han så ikke længere må anvende den på offentlig vej, selvom den er registreret som godkendt lille knallert.

    i praksis er det da vist kun ifm anvendelse af køretøjet eller ophold på lovens område at det skal være i lovlig stand. selvom det er registreret og i den forstand beredt på anvendelse


  • #25   13. okt 2015 Tror problemet ligger i at vi kørte derover, derfor må den jo være brugt på offentlig vej.

  • #26   13. okt 2015 Max C. er ikke så sikker på at hverken politi eller en dommer ser sådan på det, som jeg forstår det så skal en indregistreret køretøj opfylde færdselsloven hvor jeg er rimelig sikker på at det også gælder §67 stk.2
    Desuden er der flere andre love omkring knallert som beskriver konstruktive ændringer, effektforøgelse o.s.v.
    Den effekt forøgelse på 20% du skriver om, her kan du sagtens risiker at synsmanden dumper din bil, der er så mange regler her i Dk at der måske nok er en regel der giver dig lov til noget, men så er der sikkert 5 love der siger at det må du så alligevel ikke eller der stilles yderlige krav eller afgifter.


Kommentér på:
Bøde for at have ulovlig knallert??? Hjælp!

Annonce