{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.919 visninger | Oprettet:

Brok over begrænsninger på knallerter {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Nu har jeg læst et utal af gange, at folk brokker sig over de begrænsninger der er monteret på knallert / scooter både på 30 og 45 modellerne, jeg er selv stor tilhænger af at især 45 får fjernet begrænsning så de kunne få lov at køre de 60-75km/t som de er bygget til, hvad angår 30 modellen så er jeg lidt usikker på hvad der skulle gælde for dem ?

Jeg mener jo at vores regler burde være som de Tyske / Svenske som kort fortalt er sådan at man som 15årig kan køre på en knallert 30 uden kørekort, når man er 16år kan man tage kørekort til A1 (op til 15Hk) desuden må personer over 18 år med kørekort til bil også køre A1.

Men til alle dem der er utilfredse med de regler der er, hvorfor så ikke gøre noget ved det ?
Det er ikke sikkert at vi kan ændre noget ved at klage, men en ting er dog sikkert, intet sker hvis ikke man gør noget, og skrive til nedenstående mail tager vel 5min og så har du været med til at gøre en indsats, men skal nok huske at man skal skrive en saglig begrundelse for at de evt. tager henvendelsen seriøs.

Transport- og Bygningsministeriets trm@trm.dk
Justitsministeriet jm@jm.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brok over begrænsninger på knallerter
  • #1   10. okt 2015 der arbejdes på sagen fra venstre-df siden.
    eller de begynder at arbejde på det nu her.
    Det skulle meget gerne blive sådan at vi får sænket 30grænsen til 15 år og 4t og a1 til 16 år.

    De fleste 45ere pg 30ere burde i princippet kunne synes og omregistreres til a1 maskiner, men der er det med registreringsafgift der kommer i vejen.
    Så ved ikke hvad jeg tør håbe på.

    Men jeg har opgivet efter jeg arbejdede på det 2011-2013.
    vi kunne godt have en indflydelse men de fleste af os er for tamme og jeg er færdig med at blive skuffet..
    så jeg kører lovløst i dk til jeg emigrerer.

    her er også møg ærgerligt klima


  • #2   10. okt 2015 Ja det er træls at reglerne er som de er, og de er jo lidt tyk-hovedet der inde på borgen, det er langt fra sikkert at vi ville kunne ændre noget, men det ville måske kunne skabe lidt opmærksomhed på området, lige pt. går alt deres tid jo på flygtninge.
    Men håber da du har ret i at de vil kikke på området.

    Syntes selv at man på en 45 kommer ud for en del farlige situationer på vejene, det ville klart være bedre uden begrænser og allerbedst hvis man kunne køre A1 da de fleste 50ccm ikke kan føle trafikken på hovedvejene selv om man fjerner begrænser.

    Men vil da stadig opfordre dig og alle andre til at skrive en lille hilsen til dem på borgen, så ved de da at der er nogle der er utilfredse.


  • #3   10. okt 2015 helt enig det går jo fucking langsomt med 30-45 kmt. man bliver jo fandeme overhalet af alle mugelige gamle damer på cykler!

  • #4   10. okt 2015 Frederik, hvad værre er, at en 45 skal forholde sig i trafikken som en MC.
    Hvilket betyder at man ikke må køre på cykelstien, så på en 45 er man konstant udsat ved overhalinger af alt også store lastbiler.
    Derfor er reglerne for en 45 ikke gennemtænkt mener endda at reglerne gør det endnu farlige at køre på den type scooter, kunne de få lov at køre 80km/t så vil jeg mene det ville være betydeligt sikre, problemet er så bare at 50ccm ikke strækker, derfor A1 (125 eller 135ccm med op til 15Hk)
    Mener reglerne i Sverige/Tyskland er 135ccm.


  • #5   10. okt 2015 nemlig det ville være meget sikrere smiley


  • #7   10. okt 2015 Jeg kan nu ikke lige se hvorfor man skulle beholde 30'er knallert som den er. Den er bygget til at køre noget hurtigere og det ville garanteret give mindre ulykker hvis den måtte. og så er der også det jeg personligt synes er træls, nemlig benzin forbruget når den er begrænset i variator.. bruger jo sindsygt meget brændstof per km smiley

  • #8   10. okt 2015 Man burde lade vær med at smide de åndsvage begrænsninger i (som de ikke er født med) og så bare følge skiltningen nøjagtig som biler skal.

    Der er uden tvivl flere fordele ved det end der er ulemper, specielt hvad angår trafiksikkerhed.
    Jeg kan så også godt se de få ulemper der nu en gang ville være, så som det utrolige dårlige lys der er på en scooter.

    Der hvor problemet kommer angående lille knallert, er jo at folk ikke bremser ned når de overhaler cykelister, ikke fordi cykelister på nogen som helst måder er hellige, men man får sku et chok når der pludselig kommer en scooter forbi med 60-80 på de smalle cykelstier.

    Men jeg oplever tit jeg er mere til farer for andre med 30 km/t end jeg ville være hvis min scooter kunne køre 60 km/t.

    Uanset situation er der ingen tvivl om at hverken 30 eller 45 scooter burde være begrænset som de er nu.
    Der er rigtig mange ting man kunne ændre på dette område som generelt vil have en positiv effekt, men når regeringen ikke kan se problemet og er forældet så vil vores love være det samme.

    Hvis minister biler blev leveret med kun 1 og 2 gear, så skulle du se hvordan de ville vågne op.


  • #10   10. okt 2015 i andre lande er der slet ikke cykelstier.


    45 scooteren er perfekt til unge i lande hvor der ikke er cykelstier, men mange flere meget større byer med mere trafik.


    Man kunne godt forestille sig at AM køretøjerne.. eller stor knallert som det hedder i danmark, ikke længere højst måtte køre 45kmt, men til gengæld fortsat er begrænset til at nåtte yde 2.3 hk ligesom i resten af eu, og højst må kunne fremføres med 60 kmt. som idag.


    at man har kaldt "lille knallert" kørekortet AM gør det ikke nemmere for folk at fatte hvad der er hoved og hale i EU regler og danske særregler.

    knallerten med 1.3 hk og en topfart på 40 er en nødvendighed i et land med cykelstier.
    især med så mange poller i så mamge snaver smiley


  • #13   10. okt 2015 jeg havde nok nøjedes med et 45kørekort da jeg var 16.

    men på den andem side.

    havde jeg vidst fra jeg var 3 år, at når jeg blev 16 så kunne jeg tage a1 kort og så spare på a2 kortet når jeg blev 18, så havde min opsparingskonto ikke heddet "bil" smiley

    det jeg skrev med 125cc var mht trådstarters tvivl om hvorvidt det var 135cc i sverige og tyskland
    det er det ikke. smiley


    det jeg skriver om cykelstier er for at give folk en forståelse for hvorfor 45kmt grænse på et 2.3 hk køretøj ikke er helt dumt.

    Hvis man kan forestille sig en verden hvor cykelstier og landeveje slet ikke findes i 100 km omkreds er det lidt nemmere.

    i danmark kan man nærmest ikke køre 100 km uden at køre i havet


  • #14   10. okt 2015 Personligt kender jeg ikke nogen der ikke har haft knallertbevis, ergo har de også haft teori og køretimer.
    At jeg så synes det var alt for nemt at bestå er så en anden side af sagen, men man kan jo heller ikke forlange ret meget for 100 kr.

    Men nej, man skal da helt sikkert ikke befærde sig i trafikken hvis man ikke har kørekort eller ikke har haft teori/køretimer, man skal jo vide hvad man begiver sig ud i.

    Personligt ville jeg så hellere bruge de 8000 kr til et bilkørekort, men sådan er vi jo så forskellige.


  • #15   10. okt 2015 i resten af eu giver bil kørekort så også ret til at føre a1 køretøjer smiley
    i england skal man vist have et tillægskursus før man må køre a1 på B førerretten.

    men ved siden af en porsche cayennr turbo synes jeg nu vitterligt ikke en 15hk scooter er noget særligt.

    man skal selvfølgelig lære bremse-undvige manøvre osv. Det er jo noget andet end et bilsæde med sele.

    men jeg tror også godt man kan få lavet nogen ungdomsrabat ordninger så det kommer ned i små 5000 kr


  • #16   10. okt 2015 men al begyndelse er svær.

    jo længere tid man har rodet jo sværere er det at rydde op i.

    køreskolerne har ikke adgang til et bredt udvalg af billige holdbare og begyndervenlige 125cc maskiner.
    undervisningsmaterialet er der ikke endnu, kørekærerne skal efteruddannes og importørerne skal danne sig et markedsgrundlag.
    Der er meeeget langt til sverige herfra..


  • #17   10. okt 2015 fint emne, støtter ubegrænsede motorer, og self skal folk ik køre 80 på en cykelsti hvor man har dårligt udsyn... men at køre 80 på lars tyndskids mark er helt fint så længe det er under kontrol, i danmark har folk tit fordomme for knallertbillister, de tænker at det er hjerneløse unger eller spritbillister som har fået taget deres kørekort, men i andre lande er det de friske typer som elsker natur og hygge som har en to hjulet.. det er primært fordi ingen af dem som har bil GIDER at eje eller køre en knallert fordi det går SÅ langsomt i forhold til bil, så heller stå senere op/ tage senere afsted som de fleste fortrækker, de burde have en ubegrænset hastighed som biler, og så skulle holde sig til tavler som en nævnte, og self skal man ik køre for hurtigt til at kunne bremse for folk eller sving... jeg køre personligt på en knallert som ifølge loven kan køre for hurtigt, men jeg ville bestå en løgndetektor hvis jeg var sat til en og der var en dommer som spurgte mig "køre du forsvarligt?" og ved i hvad? jeg ville have ret. fordi man kan sagtens have en knallert som kan være farlig, og så styre det, ligesom biler.. at folk så ik opdrager deres børn godt nok til at de skal fatte at køre ordentligt med hjelm osv er så en anden sag, måske skulle de kigge på sådan noget! - Frederik

    skøn ide med at skrive ind, den støtter jeg meget!


  • #18   10. okt 2015 #9: vedrørende statistikker, vil man jo kunne se på de tysk/svenske her må politikerne jo direkte kunne se hvad forskellen er.
    Jeg ved ikke hvor man kan finde de forskellige statistikker og lave en sammenligning men skulle disse statistikker vise at der ingen problem er, eller endog et positivt resultat, så kan det kun gå for langsomt med at ændre reglerne.

    Om en knallert 30 skal kunne køre 30, 50 eller helt ubegrænset ved jeg ikke, men hvis unge fra 15år kunne køre 30 og allerede fra 16år kunne køre A1 så er problemet vel enligt løst, så skulle de 15årige have bedre undervisning.
    Men blev reglerne som de tyske så er knallert 45 vel enligt også ganske unødvendigt ? Dog kunne jeg se en ide i dem inde i byerne hvor de så i det mindste kunne følge med trafikken.
    Mener dog stadig at personer med kørekort til bil bør kunne køre på A1 men er da indforstået med at det kræver et kursus som tillæg, men er modstande af at man skal tage et helt nyt kort som til MC

    Nogen der ved mere om hvad regeringen pønser på ?


  • #19   10. okt 2015 Hvis man gider bruge de få minutter det tager og hvis man vel at mærke skriver en seriøs forklaring omkring emnet så har vi jo alle lidt at sige, hvis nok skriver til dem så kunne det jo være at det blev taget seriøst af politikerne, hvem ved ?

    En ting er sikkert, gør vi ingen ting så sker der heller intet.


  • #20   10. okt 2015 Jeg tror problemet med en 30 scooter er, cykelister har generelt ingen respekt over for noget andet køretøj i trafikken (unge som ældre), bare kig på alle de højresvings ulykker der er sket med cykelister, og så prøv at sammenlign dem med scooter.
    Ja det var en af de nemme, men statistikker starter jo et sted.

    Jeg ser ofte cykelister svinge højre og venstre fordi de har travlt med at høre deres musik og synge med, og derved følger de på ingen måder med i trafikken, eller også skal de køre med snapchat eller facebook og følge med i den virtuelle verden.
    Ja generelt har cykelister faktisk travlt med alt andet end at cykle.

    Det er også en af grundene til det måske virker meget usikkert hvis en 30 scooter pludselig må køre, lad os bare sige 50 km/t.
    En anden grund er jo at når man er omkring 16 år mener man ofte man har styr på alt og det kun går galt for naboen. Og jeg kan jo kun sige man bliver hurtigt klogere jo ældre man bliver.

    Generelt er 30 scooteren et svært emne da den enten skal afskaffes hvis en 45 scooter bliver ubegrænset og skal følge skiltningen.
    Eller også skal den så laves om til at må køre 45-50 stykker, ergo stadig begrænset.

    Dertil vil jeg så også sige at teori og køretimer skal strammes op, personligt lærte jeg intet da jeg tog knallertbevis, men jeg kørte også fra jeg var omkring 14½, og jeg lærte meget op til jeg skulle have knallertbevis.

    Men der er ingen tvivl om at 45 scooteren som den er nu, er mere til fare for trafikken end den er til gavn for trafikken.
    Blandt andet fordi folk på 45 scooter vælger at køre helt inde i højre side af vejen, og så skal de svinge til venstre, men kan ikke komme ud fordi billisterne bare ligger og overhaler.

    En hel anden ting er jo at vores begrænsede scootere forurener utrolig meget, men vi skal jo være i og åh så grønne. Igen en kikser fra regeringen.
    Det kun en ud af mange ulemper.


  • #21   10. okt 2015 Nu tror jeg man ville blive endog meget upopulær hvis man rent faktisk lagde sig midt på kørebanen med sin 45, ved godt reglerne siger at man skal forholde sig i trafikken som eks. MC men reglerne siger samtidigt at du skal holde så langt til højre som muligt..... alt det ville vi undgå hvis de kunne køre ubegrænset i hvert fald inde i byerne.
    Jeg ved som skrevet før ikke hvad reglerne skulle være for knallert 30, enten skal de være som nu, hvis hastigheden ændres til mere så skal de ikke køre på cykelstien men så har vi jo bare en ny "knallert 45" problem.
    Derfor ville det give mening at 30 forbliver som den er og at man som 16årig kan tage kortet til A1 som så kunne give ret til at køre ubegrænset stor knallert og op til 125ccm (max 15hk)
    Det ville give mening for mig.

    Hvordan man så skulle straffe de "bøller" der køre ulovlig og/eller uforsvarligt er så en lidt anden diskussion, et eksempel kunne jo være at man som 15årg på en tunet knallert 30 fik udsat sit kørekort allerede 1 gang med 6mdr og ved 2 gang blev den udsat til 18år + konfiskation desuden skulle den rabat fjernes på bøder således at studerende o.l. ikke slipper md 50%.
    Men syntes det er en anden debat, for mener ikke at det skal gå ud over alle, bare fordi nogle ikke kan finde ud af at passe på sig selv og andre i trafikken.


  • #23   10. okt 2015 En del (ikke alle) er jo begrænsede via ring i variatoren, og på de modeller er jeg rimelig sikker på at de forurenere minder uden.
    Sønnens 30 køre ca 12km/L med ring hvor den kan køre ca 28km/t ifg. gps. uden ring køre den noget over 30km/l (det er i øvrigt en 4T)
    Min 45 er begrænset via CDI og her har du nok ret i at den køre længst på litteren som begrænset. hvor den køre ca 40km/l


  • #24   10. okt 2015 Totaktere er forbudt at sælge i det land vi får størstedelen af vores scootere fra.

    Der må ikke registreres nye og der kommer ekstra afgift på at genregistrere gamle.

    Det at vi pr definition forbinder scootere med 2takt har en del at sige for forureningsdebatten.

    2taktere er pisse forurenende.
    Benzinforbruget er ganske vist forøget med en ring i varioen men at undgå at bruge den ville være som at undgå at komme drys på sin softice for at spare på sukkeret..

    Problemet er at selv den mest miljøvenlige totakter stadig massakrerer naturen for fuld smadder på grund af den måde den helt fundamentalt fungerer på. Alverdens katalysatorer og eftebrændingssystemer kan ikke hamle op mod en halvgrøn 4takter.


  • #25   10. okt 2015 En punch maxi eller velo solex 3800 er ikke dimensioneret til meget mere end de ca 35-40 kmt de kører std uden begrænsninger.

    Til de køretøjer skal der selvfølgelig fortsat være en kategori.

    Og så er der jo en fantastisk cykel infrastruktur som mange gerne vil udforske, men ikke på en veteran knallert. De skal selvfølgelig have mulighed for at købe en stor gear maskine eller touring scooter som er begrænset til 35-40 kmt.



    Mht til trafikken i det hele taget er det værd at bemærke at ingen af de mange køretøjer der er her idag, var her da dem der lavede reglerne lavede reglerne.


    Og inden nogen får lavet fundamentalt om på færdselsreglerne er jeg ret sikker på at verdensbilledet fuldstændig ændrer sig igen..



    I Kina kører der nu førerløse busser rundt.
    I England har man henover sommeren kørt forsøg med førerløse biler i 5 større byer.
    I Japan arbejder man på at indfase førerløse køretøjer mhp de mange gamle trafikanter de får om et årtis tid.


    Der er ingen grund til at man skal sidde og fortælle bilen hvornår den skal bremse og dreje det meste af tiden, og selv om jeg er en af dem der virkelig holder af at køre i trafik så ville jeg også være en af de første til at få mig en bil hvor man kun har kontrol over 2 ting

    1 destination

    2 på en skala fra 1 til 10. Hvor meget brændstof/tid vil du bruge.

    Den parkerer perfekt, den bremser dejligt perfekt, den timer sin hastighed til grøn bølge, den kommunikerer med andre førerløse biler på vejen og kan lægge sig i aerodynamisk fut tog med dem der skal samme vej smiley

    Med tiden kan de førerløse biler få lov at svinge til højre for rødt hvis der er frit og infrastrukturen kan indrettes bedre til trafik der koordineres på et højere plan i realtime


  • #26   10. okt 2015 Jeg ved godt det er meget langt ude i fremtiden, så skal nok lige "komme ned på jorden igen" smiley

    Jeg skrev det fordi det er relevant at have the end game for øje når man tænker over mange af problemerne.
    F.eks det at man placerer sig så folk ikke kan mase sig forbi på sin 45er.


    Jeg har kørt rigtig meget 45er i rigtig rigtig meget trafik.
    Det startede med en Gilera DNA der kørte 90 på lige vej hvis man lagde sig indover styret.
    Og den lignede en MC.

    Så det var meget bizart at køre når reglerne er som de er.ø
    Især fordi jeg er vant til en anden trafikkultur hvor man kører mellem bilerne når der plads.



    Med tiden lærte jeg alle lyskrydsene at kende (fordi jeg ikke bestille andet end at køre rundt i en periode) så jeg kunne tilpasse tempoet til de grønne lys.
    Når man lanesplitter på en scooter med under 7hk er det rart at sætte i gang som den første!



    Senere kørte jeg så på en 45er ser kun kørte 62 og med et ikke så godt optræk så der gjorde jeg helt kompromisløst det at jeg kørte 35 i en 50zone hvis det var det den grønne bølge tillod, for så at kunne accelerere til 50 og ramme krydset præcis når den gule pære tænder og komme forbi alle så jeg kan holde farten gennem næste kryds også.



    Bilister har nemlig en tendens til ikke at huske lyskrydsene.

    De sætter langsomt i gang.

    Så rykker de op gennem første andet gear og så op på 5 kmt over hastighedsgrænsen (de forreste i venstre spor normalt) så holder de farten indtil de er nødt til at bremse helt ned for rødt lige inden lyset så skifter til grønt og de gentager samme nummer. Igen igen igen igen.

    Det betyder at folk typisk ikke når de grønne lys hvor de gerne skal holde hastighedsgrænsen, fordi de må starte fra 0 kmt.

    Det er ikke så slemt i myldretid fordi det hele alligevel er proppet.
    Men jeg har en video af lidt myldretidskørsel som jeg lige linker til
    http://youtu.be/SzirkuyvHIM

    Det jeg prøver at sige med det her er:
    Søren, du har min personlige garanti for at folk bliver nogle arrige stoddere bag deres rat når man placerer sig så man lukker af for overhaling, og kører 5-15 kmt under hastighedsgrænsen.

    Det gør de selvom lyset længere fremme længe har været rødt, for i den danske generelt smålige trafikmentalitet bruges der spidse albuer.
    Man bliver blind af had, og folk ser absolut rødt når deres vej spærres af en langsomtkørende knallert.
    Det er sket på samme måde som pavlovs hunde lærte at savle ved lyden af en klokke.


  • #27   10. okt 2015 Max: håber ikke du mener man skal køre som på videoen ? smiley
    der skal ikke meget til før det går galt, personligt ville jeg få dårlige nerver


  • #28   10. okt 2015 gad egentlig godt vide hvor mange der har kørt i andre lande også? smiley
    Italien Spanien Frankrig England Vietnam Thailand whatever. Bare et sted hvor der er MC parkeringsbåse overalt smiley



  • #29   10. okt 2015 Søren: Det er nok meget korrekt det du siger, men hvorfor?. Det er fordi folk har absolut ingen respekt overfor for deres medmennesker i trafikken og de skal bare først frem færdig slut..

    Personligt er jeg ikke selv typen der gider hidse mig op i trafikken, jeg synes det er sjovere at se alle de sure mennesker med hænder i vejret inde i deres biler som om de kommer hurtigere frem af det, det er lige nøjagtig der jeg vælger at køre 5-10 km/t langsommere end jeg burde for lige at få det sidste grin, når jeg kan se bæret er ved at koge helt over, og i sidste ende kommer disse mennesker ~2 minutter hurtigere frem, men de har brugt 30% mere benzin med deres aggressive kørsel og hele deres dag er ødelagt fordi de skulle sidde og være sure over de ikke kunne køre de 10 km/t hurtigere.

    Det korte af det lange er, hav respekt for hinanden i trafikken, for om man vil det eller ej skal der være plads til alle.
    Og man kommer helt sikkert ikke hurtigere frem i trafikken ved at presse andre eller give dem fingeren, jeg ved ikke hvor folk har lært det henne.

    T.T: Jeg ved ikke om du misforstod min besked, men vores maskiner er netop IKKE grønne, slet ikke når vi snakker 2 takt.


    Hvis en 45 måtte køre ubegrænset og skulle følge skiltningen i stedet, så ser jeg ikke længere pointen i en 30 scooter for at være ærlig, de pokkers elcykler skal man bestemt ikke tage fejl af, jeg er blevet overhalet af flere her i sommers, og jeg ville nok selv ende med at bruge mine penge på sådan en fætter i stedet for en 30 scooter hvis loven blev ændret.

    Jeg ved ikke hvad deres topfart er, men ned af bakke kan jeg i hvert fald godt give op. Jeg blev virkelig overrasket første gang en middelaldrende mand kom op på siden af mig og overhalede mig, jeg turde jo ikke overhale ham igen med tanken om jeg måske ikke havde optræk/topfart nok til at komme forbi ham, og i stedet ville jeg være til fare for trafikken.
    Jeg bor "ude på landet" så det vil sige der ikke er cykelsti eller markeret op i siden af vejen til cykler, derfor jeg siger jeg ville ende med at være til fare for trafikkanter.

    I så fald ville en løsning være at du som 16 årig kan tage et kørekort til 45 scooter (eller hvad den nu ville hedde ubegrænset) med gode og grundige teori og køretimer, til en pris omkring 1000-1500 kr så det heller ikke afskrækker de unge. Hvis det bliver for dyrt ville de unge nok hellere spare pengene til deres bil kørekort.

    Men her er der jo igen mange delte meninger om hvad og hvordan man kunne gøre det.


  • #30   10. okt 2015 Nej selvfølgelig skal man ikke køre som i videoen smiley
    Lanesplitting bør være tilladt men det er slet ikke det den her video skal vise.

    Det vil svare til at pege på Afghanistan og sige "hvis det er demokrati så skal jeg ikke nyde noget"

    Den her video viser bare at der lanesplittes, et sted der ikke er velegnet til den slags, og at føreren er iskold overfor hvad andre mon måtte tænke.
    Jeg delte den for at give folk empirisk grundlag for at forstå at jeg taler af erfaring når jeg siger...

    Fedt, det fik jeg så ikke sagt smiley ikke rigtig..

    Folk bliver fandenivoldske når man lægger sig med 50kmt og spærrer for begge baner på en 2 sporet indfaldsvej til Kbh der er stærkt trafikeret hvor man må køre 60

    Når de så har kørt tæt i røven på en 200 meter og man accelerer til 70 så bliver de så tossede over at man nu kører over hastighedsgrænsen, at de følger tæt efter i deres store læs af en bil.


    Det er heldigt for dem, for ellers havde de ikke nået med ind i bagenden af den grønne bølge foran, som man lige præcis kan indhente der hvor jeg kørte 70 smiley


    Men når så man kommer op til bagenden af næste bølge af bilister og man begynder at snige sig frem i front på den bølge også så dytter ham stodderen der var heldig at komme med, og vifter med næven ud af vinduet, formodentlig fordi man nu gør noget som er forbudt.
    Hvilket er paradoksalt da det er forbudt at bruge hornet til at dytte ad folk fordi de bryder loven smiley


    Jeg savner Asien
    Folk kører frem for rødt hvis der er frit og betjenten sidder og holder pause, og folk slapper meget mere af i trafikken.
    Det er det nok de færreste danskere der kan forstå. Man sku nok "ha været der" smiley


    profilbillede
  • #31   10. okt 2015 Der er alt for mange ukloge kæmpe idioter på to hjul ude i trafikken. Ser dem hverdag. kamikaze drivers. Derfor er loven ikke ændret.

  • #32   10. okt 2015 Man kan ikke bebrejde bolsjevikkerne for Holocaust.
    Uanset hvor dumme nogen svin de var.
    Det er ikke grund til at smide alle i koncentrationslejr.


    det er heller ikke fordi folk kører Vanvittigt at reglern er tamme.

    Nej tværtimod så er der så mange der kører halv galt netop fordi reglerne er tamme.


    ifølge din logik skulle man først have lov at køre 30 knallert når man blev 50 år i gammel i Taiwan.
    Og 45 knallert forbudt for alle uanset alder.
    http://youtu.be/osy7VIML1a4

    Det vrimler med psykopater og zombier.



    nej det der gør at reglerne er som de er i Danmark, er det samme som det der gør at folk kører som de gør...
    Økuller

    Vi har for lidt kontakt til omverden heroppe på vores piedestal


  • #33   10. okt 2015 Var den hentydet til mig.. for så fattede jeg hat af det.. Hvor kom hong kong fra i billedet

  • #34   10. okt 2015 Du skrev det er på grund af ukloge kæmper og idioter smiley at loven ikke er ændret.

    Hongkong er der masser af idioter på vejene.

    Forskellen er måske at idioterne ikke er i deres folketing? smiley


    Reglerne kan jo næsten kun blive mindre idiotifordrende som det er nu.


    Som julemand må du selv vide det.




    Hvis man siger til børnene at hvis de er artige, så får de lov at køre 30 fra de er 16 til de får bilkørekort, og hvis de så stadig er artige så kan de få lov at køre 45 til jul når de har bilkørekort.

    Så ved du godt så er børnene pisse ligeglade med at opføre sig pænt for deres julegaver er en hån mod dem smiley

    Ingen ægte gaver ingen ægte artighed,
    Noget for noget.
    Eller vi holder en for nar der holder os for nar.


    Du kan ikke give den almene trafikant der ikke engang kender reglerne i nogen af nabolandene, skylden for at reglerne ikke er ændret siden 1979.


  • #35   10. okt 2015 Nu er hong kong jo ikke lille danmark.
    Du kan jo ikke sammenligne et dødstilfælde med et biluheld her og der.
    I lille danmark ville det jo stå over alt. I hong kong er det hverdag.
    I lille danmark vil man ikke ende som hong kong. Og derfor skal 16årige drenge køre 30. da de ikke fatter bedre endnu


  • #36   10. okt 2015 Øh alt kan sammenlignes.
    Det ligger ligesom i det at sammenligne to ting. De skal være forskellige ellers giver det ikke mening at sammenligne dem?

    Det er rigtigt der sker flere uheld med scootere i Taiwan.
    Pr dag. Pr indbygger.
    Men de kører Også meget mere
    Og så er de generelt mindre sikkerhedsorienterede ift hvad liv er værd

    Og nej selvfølgelig skal vi ikke have Hongkong tilstande hvad ligner det at antyde det er der jeg vil hen smiley

    Hmm

    Du lader til at være rimelig sort hvid synet.
    I Sverige er der masser af idioter på vejene.
    Og stang stive elge.

    Og i England er der masser af idioter.


    er danskere dummere end svenskere? smiley

    End finner? smiley

    Shiiiiit. Det skræmmende ved det er at i og med du påstår det, så bekræfter du lidt dig selv smiley


    Ej spøg til side.
    Du har da bare økuller ligesom de andre kartoffeldanskere der stemmer venstre og socialdemokratiet


  • #37   10. okt 2015 Ja og du skider med albuen

  • #38   10. okt 2015 Jep
    Og alt hvad du har ejet spinder som en mis


  • #39   10. okt 2015 Ja 2takter spinder som en lille kattekilling

  • #40   10. okt 2015 Meow

    profilbillede
  • #41   11. okt 2015 http://www.dr.dk/nyheder/politik/valg2015/forsker-venstres-knallertforslag-bliver-et-blodbad?rss=true

    Jeg læste også forslaget på ft.dk her i sommers, men der har ikke været ret meget om det.
    Ham "eksperten" havde økuller. Udover valgsyge. Jeg skal gerne specificere hvad jeg bunder den udtalelse i men kun på forespørgsel..

    Der har været uhyggeligt stille omkring emnet længe, jeg så faktisk gerne at folk gjorde noget ud af at lægge lidt sidste pres på politikerne for ikke bare at udskyde det og feje det ind under gulvtæppet igen igen.
    Evt søge foretræde for Folketingets trafikudvalg, men det kræver at man sætter sig rigtig godt ind i tingene.
    Det kan jeg evt være behjælpelig med hvis det skal være da jeg har arbejdet på det tidligere.. Kan sende nogen links til forskellig relevant forskning på området og lovgivnings historie i Danmark og resten af EU osv.


  • #44   11. okt 2015 #31

    Var det en kort og god beskrivelse af dig selv i trafikken, eller var det ikke sådan den skulle forstås?.


  • #45   14. okt 2015 Stillede rigspolitiet nogle spørgsmål og her e hvad de svarede.

    Tak for din mail vedr. problematikken omkring stor knallert og dennes hastighed kontra andre køretøjer i trafikken, samt danske regler om aldersbegrænsning kontra EU.



    Det er som du selv skriver ikke politiet, som laver landets love, men vores folkevalgte politikere. Dog bliver Rigspolitiet spurgt til råds under behandling af lovforslag.



    I Danmark er køretøjer inddelt i forskellige kategorier, hvilket fremgår af færdselslovens §2, og i dette tilfælde, er der tale om §2, nr.: 7:



    Knallert:(5)

    to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm³ eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km

    i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.



    Årsagen til hastighedsbegrænsningen skal du finde i Folketinget, og jævnfør bemærkningerne til lovforslaget fra 24. november 1993 fremgår det, at definitionen af en knallert ændres, således at den konstruktivt bestemte maksimale hastighed øges fra højst 30 km/t til højst 45 km/t. Baggrunden for ændringen er direktiv om standardtypegodkendelse af to- og trehjulede motordrevne køretøjer, hvor knallert defineres som to- eller trehjulet køretøj med en motor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3, hvis der er tale om en intern forbrænding, og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km/t.

    Ændringen medfører, at knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 45 km/t. bliver tilladt, såfremt knallerten er godkendt til at køre med denne hastighed.

    Baggrunden for forslaget er, at færdselssikkerheden for knallertkørere ikke skal forværres som følge af den ændrede knallertdefinition.

    I 1992 viste tal fra Danmarks statistik, at risikoen for ulykker med alvorlig skade eller dødelig udgang var stigende proportionalt med hastigheden. Rådet for Trafiksikkerhedsforskning er derfor af den opfattelse, at en forhøjelse af knallerters maksimalhastighed vil føre til flere færdselsuheld.



    Med hensyn til at få samme regler som i Tyskland og i Sverige på kørekort området, så arbejder Folketinget på dette i folketingsåret 2015/2016.

    Fra Transport- og Byggeministeren fremgår det, at en ændring på området er på vej. Ministeren har fremsat et lovforslag, hvor ministeriet vil indføre en ordning som i Tyskland, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort til almindelig bil på samme måde som 18-årige, forudsat at den 17-årige det første år kun kører bil under ledsagelse af en bilist med mindst 10 års erfaring. Derudover nedsættes aldersgrænsen for kørekort til lille knallert fra 16 til 15 år. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark.





    Med venlig hilsen

    RIGSPOLITIET

    POLITIOMRÅDET



    Nationalt Færdselscenter

    Politifaglig enhed

    Ejby Industrivej 125-135

    2600 Glostrup


  • #46   14. okt 2015 smiley smiley

    en skam de gamle regler allerede har gjort mig og etaten til dødsfjender.
    havde elsket at køre lovligt.

    men som sagt er det langt fra alt der bliver rodet bod på. så skal nol få en del interessante crimerider år endnu


  • michael s
    michael s Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #47   14. okt 2015 Hvorfor kan man ikke bare køre efter de regler der nu en gang er?

  • #48   14. okt 2015 fordi de nuværende regler er noget skrald

  • #49   14. okt 2015 Fordi de nuværende regler tillader en cykel uden lys og med dårlige bremser, at køre 80kmt hvor en med nærlys og bresmelysbog ordentlige bremser og dæk iført hjelm og med et knallertkørekort end ikke må køre 31.
    Ej heller selvom personen på cykel e en 13årig pige, og personen på knallerten er Valentina Rossi.

    Også fordi de nuværende regler sidestiller en 2,3 HK knallert uden passager med en 1000hk pickup truck med 8 passagerer lastet til 3500 kg og med en 750kg trailer bagpå.


    Desuden også fordi de nuværende regler mener man skal være ældre og mere erfaren for at køre en vespa 150cc end man skal være for at køre den ovenfornævnte Dodge ram pickuptruck /minibus med en voldsom motor i og en trailer bagpå med 2 store motorcykler og 4 knallerter i.

    medmindre det er fordi du bare gerne vil starte en debat om hvilke ændringer det faktisk er vi ønsker at se, så virker spørgsmålet en smule. Forældet smiley Eller måske er du bare søn af Lene Espersen smiley nogen skal jo være det


  • #50   14. okt 2015 #47. emnet var et oplæg til debat om reglerne og en hint om at man faktisk også kan gøre lidt for at få reglerne ændret.

    Personligt er jeg for at eks. knallert 45 skal kunne køre uden begrænsninger hvilket vil sige op til max 80km/t (hvilket de færreste nok kan)

    Endnu bedre ville det efter min opfattelse være at A1 (max15Hk) blev indført.
    Tænker at 16årige kunne tage kørekort til A1 og at personer over 18år med kørekort til bil kunne køre A1 (med tillæg af et køreteknisk kursus)

    Vedr. lille knallert er jeg for at 15årige kunne køre, men er ikke så sikker på at hastigheden skulle forhøjes, tænker at vi så får en ny knallert 45 som efter min mening er helt malplaceret.


  • #51   14. okt 2015 en cykelstiknallert/puch med mælkekasse/ 30er er en god ting at have som den er. topfart på ca 40 kmt.
    til gamle koner og folk der gerne vil køre på noget af den exceptionelt veludviklede cykelinfrastruktur vi har.

    dog synes jeg godt man kan forbyde salg af nye 2t 30ere. 4taktere er liges0 fint hvis det skal være fabriksnyt og lovligt, måske med undtagelse af nyproducerede velo solex o.lign.


    jeg kan godt se hvorfor 45knallerten er... hullet.
    Men
    hvis aldersgrænsen for A1 og "stor AM" bliver 16 år så der er frit valg
    og hvis man orhåbentlig samtidig sletter den regel at man ikke må køre 46 kmt på en stor AM
    så synes jeg faktisk en tilladt topfart på 59 kmt er fint når man tænker på fejlvisning af speedometre så bilerne faktisk kun kører 55-59 selvom de tror de kører 61 i en 60 zone.


    En A1 scooter kommer i praksis til at være en kategori der inkluderer den "ubegrænsede 50cc" kategori vi også gerne skulle have.
    Det afhænger af om man må køre motorvej på sit A1 køretøj når man er under 18.
    og om man måske laver sådan en "max 80" grænse for A1 førere under 18 år som man havde i tyskland for nogle år tilbage.


    Men hidtil har jeg kørt ekstremt meget på ulovlig 45er, og de eneste tidspunker jeg er blevet bedt stoppe af politi har været når de har set jeg har kørt over 70 kmt. og overfor rødt.


    jeg har faktisk præsteret at lægge mig ind foran en politibil på motorvejen med 80 kmt på min dna uden de gjorde noget.


    Hvis 16årige får lov at køre 50cc eller A1 scooter efter eget valg så tror jeg det er fint at 50cc scooteren er begrænset til 60 kmt.


    Der er nogen små forskrækkede tøspigebørn der faktisk ikke kan magte mere end 2.3 hk og en topfart på små 60, som jeg hellere end gerne vil have der er en idiotsikker scooter til smiley

    Har man behov for mere end 60 kmt fra tid til anden, så kan man få sig en lille honda innova eller honda lead f.eks.

    selvfølgelig forudsat at de ikke beslutter sig for at fastholde 45kmt fartgrænsen.


    den lille klausul vil få rigtig mange til enten ikke at gide køre 2hjulet, eller tage et stort kørekort og købe sig en større scooter, bare for at få lov at køre skide 5-15 kmt mere i byerne


  • #52   14. okt 2015 Jeg kunne godt være bange for at grænsen for stor knallert ikke hæves, har ikke set nogen forslag på dette, fra politikerne.....
    Hvis der sker noget, vil jeg tro at 16årige får lov at tage kort til knallert 45 fra 16år og til knallert 30 fra 15år, tvivler meget på A1 til 16årig i Dk, det er trods alt et forbudsland vi lever i smiley
    De er alt for gumpe tunge inde på borgen


  • #53   14. okt 2015 håber ikke jeg giver nogen falske forhåbninger men er ret sikker på at både df og venstre er fast besluttede på at gøre a1 kørekortet tilgængeligt for folk før b førerret smiley og det lader ikke til at der er nogen i blå blok der har nogen indvendinger.

    formentlig fordi alle er enige om at bibeholde 180% registreringsafgift på a1 maskiner og derfor også fortsat lade knallerter være afgiftsfri.

    dansk infrastruktur er bare ikke indrettet til 45kmt knallert, og eftersom man netop spinner den her sag som "til gavn for udkantsdanmark" mm så tror jeg at de lader alle de varme kartofler være varme kartofler, og simpelthen sætter a1 grænsen til 16 år.

    det vil i den grad også lette deres arbejde.

    de taler sågar om at indføre den ordning med bil til 17årige

    det kan næsten kun blive til noget makværk igen, men til gengæld er det denne gang et makværk vi næsten alle sammen kan leve med.

    forudsat at alt går relativt vel smiley f.eks at der ikke er nogen der kaprer den politiske proces igen med deres forsøg på at gøre karriere.
    sådan noget med "skær i børnechecken ellers vil vi ikke gå med til studietilskud på a1 førerret"


  • #54   15. okt 2015 Forstår ikke hvorfor unge på 16-18år ikke kunne få lov til at køre på en kallert/scooter ude på vejen så de fik noget erfarign på vejen uden de var til stører fare for andre så når de engang skulle have bilkørekort ville de have en del erfaring om hvorfan trafikken foregår samt at knallertere ikke ligger og oser på cykelstier det vil sikkert også være med til at folk ikke tunet deres knalltere så de ikke ligger og køre fra politiet og derved udsætter dem selv for fare samt andre politiet ville også få tid til at lave noget andet der giver mere menign

  • #55   20. nov 2018 Hej nok lidt sen i denne tråd,ja begræsning på dem om så det er en 30 eller 45 slider de er ikke født med det kun fordi de er importeret hertil.næste er synes ja vi skulle følge mere svenske lpvgivning her.samt du må køre i bil med ledsager som 16 år og køre så kaldte a-tractor som er en drosled bil.det gir også erfaringer inden man som 10 årige må køre alene,samt i sverige har man færre uheld og dødsfald blandt de 18 til 25 årige til forskell for danmark,så ja helt enig i opdlaget at danmark burde lave reglerne om ;/.samt nå man tøffer rundt med henholdsvis 30 og 45 kmt er man faktisk til gene i trafiklen,specielt hvis du køre på en 45 som skal køre efter mc loven..glad min køre 60 stadig brand new lol

  • #57   20. nov 2018 T.t så jeg ked af du misforstår mig.for ja her har vi nu også de der apex på 25 og 45 kmt men a tractor i sverige er spicifik til at lære dem trafikken og i sverige ligger de på omkring 60.og kan ikke samlognes med vores apex eller tuf tuf som de kaldes.

  • #59   20. nov 2018 Hmm og igen du henviser til danske regler ikke svenske..som vi savner her.samt en 45 må køre 45 og en 30 må køre 30 i danmark.igen misforstår..måske du burde læse hvad issue er.

  • #60   20. nov 2018 Jeg køre ofte på motor trafik vej på min 45 fordi jeg kan følge med.men 45 kmt på små veje og du er i vejen.samt i by og køre lovlig på en 45 som ikke må køre på cykel sti er til gene på vejen da de fleste køre hurtigere.

Kommentér på:
Brok over begrænsninger på knallerter

Annonce