{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær at starte kold
  • #1   1. okt 2015 Hvorfor skulle det være vacum hanen.
    Det er sikkert chooker der ikke virker.


  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #2   1. okt 2015 Hvis chokeren virker som den skal så prøv og rens karburatoren og tjek at det hele sidder tæt, indsugning, karburator, luftfilter, vakuumslanger, så der ikke kommer falsk luft ind.

    Du kunne også prøve at drejer gashåndtaget lidt når du starter.


  • #3   1. okt 2015 Har renset karburatoren og tjekket at den ikke får falsk luft og har prøvet at lege med gassen

  • #4   1. okt 2015 Hvordan har du tjekket den ikke får falsk luft?

  • #5   1. okt 2015 Har tjekket det hele igennem og har prøvet at sprøjte bremserens rundt, og den kører rigtig godt når den er igang.

  • #6   1. okt 2015 Hvis jeg giver den et skud bremserens ind i karburatoren starter den også med det samme.

  • #7   1. okt 2015 Er det noget der er kommet pludseligt?

    Vejret kan også være en faktor da det har svinget rigtig meget mellem kulde og varme i løbet af natten og dagen her de sidste par dage.
    Har kammerat der allerede må bruge karburatorsprit på hans maskine, den var også svær at få igang da den var kold.

    Jeg ville gennemgå dit indsugnings system da du jo allerede har fundet ud af den starter nemmere med et skud meget brandfarligt direkte ind i karburatoren.
    Kan være alt fra dårlig vacuum, pakning(er) til membranplader der så småt er i gang med at være færdige.

    Er den med autochoker?.


  • #8   1. okt 2015 Tror du det hjælper hvis jeg hælder karburator sprit i tanken?
    Det er en jeg har købt i mandag's. Så det ved jeg ikke.
    Men jeg tænker det måske er vacumhanen.
    Ja det er med autochoker.


  • #9   1. okt 2015 Klimaet kan have utrolig meget at sige, specielt når det har svinget så meget som de sidste par dage, så det kan ske det er noget så simpelt.

    Jeg ville nok stadig tjekke dit indsugnings system igennem, det tager jo ikke andet end en lille times tid hvis du ikke finder nogle fejl.
    Der skal ikke meget til før det føles som en stor fejl når vi snakker indsugningen.


  • #10   1. okt 2015 Jeg må prøve igang igen.
    Hvordan tænker du jeg skal tjekke det?


  • #11   1. okt 2015 Du må satme da ikke sprøjte bremserens ind i din motor ! smiley

  • #12   1. okt 2015 Hvorfor ikke det?

  • #13   1. okt 2015 Det giver da vidst sig selv, gør det ikke?

  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

    Følgere: 23 Svar: 2.502
    #14   1. okt 2015 Er det, det originale luftfilter du har på?

  • #15   2. okt 2015 Jamen når jeg siger indsugningen indebære det både membran, studs, karburator og luftfilter/luftfilterkasse.
    Pakninger, membranplader eller dårligt filter, alt hvad der giver en utæthed, eller er for slidt til at gøre arbejdet korrekt skal skiftes og kan have stor effekt angående starter træk osv.

    Jeg ved jo ikke hvor gammel din maskine er eller hvornår den sidst er blevet set efter, men er det længe siden er der nok noget der trænger til at blive skiftet.


  • #16   2. okt 2015 Bremserens er ikke være en start gas?
    Det hele er blevet set efter men vil lige tjekke menbranen her i weekenden.
    Ja det er standart luftfilter.


  • #17   2. okt 2015 Ligger det ikke i navnet?

    Det burde være ren logik..

    Startspray er LAVET til formålet..

    Bremse rens er til at RENSE bremser med..
    - Det har INTET med hinanden at gøre..

    Men det er din egen motor du smadre, så gør hvad du vil smiley


  • #18   2. okt 2015 Det kommer helt anpå hvilken bremserens du bruger.

  • #19   2. okt 2015 når du lige har fået gang i den kolde motor, kan den så køre i tomgang ?
    Har den tidligere kørt/startet fint med kold motor med den opsætning du har nu?

    Hvorfor karburator sprit ?? i dag tilsættes der jo ethanol i benzinen hvilke vel skulle have samme virkning.


  • #20   2. okt 2015 Ja det kan den godt hvis jeg skruer tomgangsskruen lidt ind.
    Det ved jeg ikke, købte den i tirsdags.
    Det var bare om det virkede.


  • #21   2. okt 2015 Hold nu op.. Bremse rens er bremse rens..
    Men igen, det er din motor du smadre..


  • #22   3. okt 2015 Søren A: Der er en grund til der bliver solgt karburatorsprit, hvis det ikke virkede/havde noget formål, ville det heller ikke have et marked, ergo intet salg og intet produkt.

    Stol ikke på alt du læser på nettet.


  • #23   3. okt 2015 Okay.

  • #24   3. okt 2015 nu er karburator sprits formål jo at fjerne fugt /vand fra brandstof systemet, ethanol har samme egenskab.
    Der er sikkert mange der køber og anvender karburator sprit uden det enligt er nødvendigt.


  • #25   3. okt 2015 ....desuden er det først i 2010 de danske benzin selvskaber begyndte at tilsætte ethanol i benzin, så det er altså ikke så længe siden, nok derfor. "vanens magt er stor"
    Der er i dag tilsat 5%


  • #26   3. okt 2015 Søren det er korrekt der er tilsat ethanol.. Men det har IKKE samme egenskaber som isopropylalkohol..
    Derfor anvender man STADIG karburator sprit på biler med karburator, og også flere scootere.. PGO er slemme til at brokke sig uden..


  • #27   3. okt 2015 Ok Ralle, har du nogen dokumentation der understøtter det du skiver ?
    Begge typer er altså alcohol.
    an fortælle at karburator sprit ikke er helt uskadelig, til bådmotor anbefales det ikke at man anvender karburator sprit.


  • #28   3. okt 2015 Det har været oppe herinde og på bilgalleri mange gange.. Wiki kan sikkert også gøre dig klogere..
    Selv min gamle golf 1 vil ikke køre uden sprit npr vi nærmer os 2-4 plus grader..
    Der er MANGE herinde der har løst deres problemer med karburator sprit i de kolde måneder..

    Det er ikke bare for at undgå vand og fugt, men for ikke at danne is i karburatoren, hvilket kan ske allerede ved plus 7 grader i nogle tilfælde..
    - Specielt ved brug af 70cc cylinder på standard karburator..


  • #29   3. okt 2015 For at jeg skal blive klogere smiley
    Hovedparten i din karburator sprit er ethanol.
    Så det er direkte forkert at påstå at det ikke har samme virkning.
    måske du bør læse om alcohols indvirkning på benzin /vand.
    Desuden bør man vide at alcohol kan have en skadelig effekt på en motor, kan bla. betyde at 2 Takter ikke smøres optimal.
    Desuden kan der være visse gummi typer der tager skade af at i blande sprit.


  • #30   3. okt 2015 Nej.. Det er isopropylalkohol ikke ethanol..

  • #31   3. okt 2015 Søren.. Jeg ved med garanti mere om dette emne end dig.. Har taget diskussionen mange gange efterhånden..
    Det er korrekt at nogle billige karburator væsker bruger en større mængde ethanol end ISO (dette skyldes ethanol er tæt på gratis, og ISO er ret dyrt).. Men at påstå ISO og ethanol er det samme er langt fra korrekt..
    De 5% ethanol Fabrikanterne tilsætter gøres kun for at holde deres egne pumpesystemer fri for problemer om vinteren..
    Norge har gjort det utrolig længe, og Danmark er næsten lige begyndt..

    Det er også korrekt at nogle motore ikke tåler høje koncentrationer af væsken.. Men dette er oftest ældre motore..


  • #32   3. okt 2015 Ralle, om du ved mere end jeg om emnet er jo din påstand, at du har taget diskussionen mange gange gør det jo ikke mere rigtig smiley
    Jeg har på ingen tidspunkt påstået at ethanol og isopropyl er det samme, men skrev at hovedparten (op til ca 80%) i langt de fleste karburator sprit er Ethanol.
    Alcohol binder vand og benzin sammen og får det derved ud af systemet, hvilket betyder at der ikke er vand i tank /svømmerhus, derfor ingen is.
    Men jeg vil påstå at alcohol har samme egenskab, det binder vand til sig og kan derved opløses /bindes til benzin hvilket bevirker at det kommer ud af systemet, og det uanset hvilke alcohol vi taler om.
    Du skriver at benzinselskaberne kun tilsætter ethanol for at deres tanksystem skal køre fejlfri om vinteren. hvor har du det fra smiley
    Det er en lov (miljø) der er indført og ikke benzinselskabernes påfund, før 2010 blev der ikke tilsat ethanol til benzin, og kan ikke huske at der var problemer med at tanke dengang.
    En 2 takter har ikke godt af alcohol, det bevirker at smørrevnen forringes, ny som gammel motor.


  • #33   4. okt 2015 Nej..
    Isopropylalkohol er også kaldet isopropanol eller propan-2-ol..
    Forskellen på isopropanol og ethanol er at isopropanol fortrænger vand, hvor ethanol indkapsler det..
    Virkningen er dog lidt den samme i brændstoffet..
    - Det binder vandet og dette aflejres derfor ikke i tanken eller bundkaret..

    Men det er ikke det der er det ENESTE problem..
    Karburatorvæske har flere egenskaber, det er ikke kun vand/fugt i tanken og bundkaret detbinder og derved fjerner..
    Men det hindre også isdannelse i karburatoren..

    Problemet opstår i karburatorens venturi, og i toppen af dysen..
    Og det er ikke vand eller fugt i benzinen der er problemet, men fugten i indsugningsluften.
    Mellem 0 og 7 grader er luftfugtigheden høj og temperaturen lav.
    Luft hastigheden over dysen er meget høj grundet venturi efekten.
    Fordampningen og for støvningen af benzinen afgiver ekstrem kulde, og dette krystallisere fugten i luften til is, som så kan fryse karburatoren til.
    Vand i benzinen har ikke indflydelse på dette..
    Er motortemperaturen høj, kan isen danne vandråber i motoren som vil få denne til at hakke.
    Af samme grund har blandt andet nogle CPI scootere opvarmede karburatore, for at undgå problemet uden sprit.
    - Hæld lidt benzin på håndryggen og lad det fordampe, du vil opleve at det bliver koldt..
    Prøv så gør det samme, mens du puster på det, så vil du opleve det bliver mange mange gange koldere..

    Derfor er der større chance for is, når man blander en lille karburator med en stor cylinder, da hastigheden gennem karburatoren derved øges kraftigt..


    Læs her for at blive klogere..
    http://dan.wikitrans.net/Isopropanol (egenskaber og anvendelse).

    https://da.m.wikipedia.org/wiki/Isopropanol

    https://shop.grene.com/store/industry-dk/da/product/1803160 (Læs lablen).

    http://borupkemi.dk/farve-kemi/auto/karburatorvaeske (Tjek databladet for indhold).

    http://www.ox-on.dk/Admin/Public/Download.aspx%3FFile%3DFiles/Billeder/MediaDB/Originals/datasheet_Karburatorvske.pdf


  • #34   8. okt 2015 Søren: Ja det er kun nogen af hovedårsagerne, og nej det er ikke det samme. Effekten er måske tæt på ens, men allerede ved navnene er der en forskel.

    Men jeg tror vidst ikke jeg behøver komme med nogen lang besked, det ser ud til Ralle har skåret det ud i pap så vi alle kan forstå det ikke er det samme produkt.

    Men som jeg skrev er det jo forholdsvis simpelt.
    Hvis ikke karburatorsprit virkede ville folk stoppe med at købe det, hvis folk stopper med at købe det stopper omsætningen hos leverandøren.
    Når de ikke længere tjener penge må de dreje nøglen og så der ikke længere noget der hedder karburatorsprit.
    Så at bare slynge ud det ikke virker er vidst noget værre vrøvl, men pyt med det, vi har jo alle en mening.


  • #35   8. okt 2015 Hvor har jeg skrevet at isopropanol og ethanol er det samme ?
    Jeg har skrevet at alcohol har samme effekt, det binder vand så det blandes op i benzin og derved kommer ud af systemet = der står ikke vand i tank / svømmehus, er det forkert ?
    Efter benzinselskaberne nu blander 5% ethanol i benzinen er der derfor ingen vand de steder, er det forkert ?
    Og der e rigtig mange der blander karburatorsprit i benzinen helt unødvendigt.
    Jeg har skrevet at især på 2 takts motor kan det have en uheldig effekt, det kan bevirke at motoren ikke smørres optimalt, er det forkert ?

    Jeg har ikke siden 2011 haft eller kender nogen der har haft scooter eller bil hvor det har været nødvendigt med karburatorsprit og kender da til en del forskellige scooter i den tidsrum.
    Men ja det er da muligt at 1% af scooterne her inde har behov for at blande isopropanol i benzinen, om det har bedre egenskaber mod is via indsugningsluften end ethanol skal jeg ikke kunne sige, tror mere på det beror på en fejl konstruktion fra fabrikantens side hvis en scooter type har et problem.


  • #36   8. okt 2015 isopropanol og ethanol er begge alcohol typer og har samme egenskab ved at binde vand og det derved kommer ud af systemet.

  • #37   8. okt 2015 Same same, but different.

    Du får ret og den gamle trætte mand får fred.

    Nu vi ude i ren latterlighed....


  • #38   8. okt 2015 J Jensen: man kan også købe et væld af diverse slankemidler som bevisligt ingen effekt har, men markedet er meget stor alligevel

  • #39   8. okt 2015 Hvad er latterlig, at jeg påstår at alle typer alcohol binder vand til benzin ?

  • #40   8. okt 2015 Søren, de er begge i alkohol familien ja, men de har stadig ikke samme egenskaber smiley

    Som jeg skrev, opstår problemet oftest ved motorer der har stor cylinder, men lille karburator, da det giver øget flow over dysen..
    - Dog er PGO slemme til at gøre det, selv på standard motorer..

    Problemet opstår også kun mellem 0 og 7-8 grader, da der ved temperature under 0 grader ikke er noget fugt af betydning i luften længere..

    Min Golf 1 kører f.eks. ingen steder om efteråret, hvis temperaturen går under 7 grader. (Kører dog heller ikke i den om vinteren).
    - Grunden til man ikke ser det så ofte på biler idag, er at langt, langt under 1% kører med karburatorer, specielt ved de temperature da disse oftest holder til opmagasinering i de måneder.

    Det er desuden bioetanol de blander i benzinen smiley
    - For at nedsætte CO2, og begrænse forbruget af fossilt brændstof (benzin og diesel), ikke for at undgå karburator is..


  • #41   8. okt 2015 intet nyt, egenskaben med at blande vand til benzin har de begge, men som jeg skrev længer oppe ved jeg ikke om iso har yderlige egenskaber mod is via fugt i luften, bioetanol er ethanol bare lavet ud fra en grøn indstilling, men samme produkt.
    de sidste 2 linier ved jeg alt om og skrev det enligt til dig da du påstod at at benzinselskaberne kun kom det i benzinen for at deres pumper skulle køre uden problemer smiley


  • #42   8. okt 2015 Det har de skam gjort enormt længe.. Dog måske ikke i 5%.. smiley
    - For at fjerne problemer med kondensvand i deres underjordiske tanke..

    Hvis de havde samme egenskaber, ville det heller ikke give meget mening, at mange karburatorvæsker er en blanding af de to smiley

    Men tror vi er ved at være lige så enige som så meget andet smiley

    Kort og godt, så koster det ikke mange basseøre at købe en dunk, og se om ikke det løser problemet..
    - Det har det gjort for en del herinde også efterhånden.


  • #43   8. okt 2015 Og grunden til at jeg overhovedet skrev mit første indlæg, hvor jeg skrev (hvorfor bruge det) var for at advare mod unødvendig brug på en 2 takter, da det ikke kun er gode egenskaber der er ved at bruge det uhæmmet, og da benzinselskaberne nu også tilsætter 5% så burde problemet i brændstof systemet være løst.
    Men ja løser det ens problem, så ville jeg da også selv bruge det.


  • #44   8. okt 2015 Søren:
    Nej, det der er latterligt er du skriver det op som om du bliver modsagt, hvilket ikke er tilfældet.
    Jeg skrev tydeligt jeg var enig i at produkternes effekt er næsten ens, hvilket vi alle som sådan er rimelig enige i.

    Nu ved jeg ikke hvor de 1% du har læst/hørt stammer fra, og om du snakker alle motoriserede køretøjer eller kun en bestemt kategori.
    Men jeg kan da i hvert fald fortælle på det ene år jeg var ansat ved en scooter mekaniker, kørte en god slant af scooterne med karburatorsprit omkring efterårs/vinter nogle også tidligt forår månederne, har desværre ingen procent at kan fremvise da jeg ikke arbejder der længere.

    Om slankemidler har effekt eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på, men når nu det omhandler folks sundhed, ligner det mere en påstand nogle fede mennesker har opfundet fordi de ikke gad at gøre en indsats selv...

    Jeg holder stadig fast på min mening om en butik som ikke tjener penge, altså er i underskud må dreje nøglen og sige farvel og tak, og deres produkter udgår af marked.
    Ja man kan leve med underskud en kort rum tid, men ikke evigt.

    Nu ved jeg jo ikke om din omgangskreds består af 2 eller 200 venner og hvad de kører i/på, men gætter på de fleste kører med indsprøjtning, og det har ikke det samme behov som en karburator.

    Men nu snakker jeg heller ikke om du skal bruge karburatorsprit til ingen verdens nytte, og du skal selvfølgelig bruge det i korrekte mængder hvis du endelig bruger det.
    Jeg har selv ejet to maskiner hvor karburatorsprit virkede, men har da ejet flere som ikke havde behovet.

    Men grunden til jeg overhovedet kom med forslaget var grundet ingen andre havde nævnt det endnu, og til de få penge det nu en gang koster var det da et forsøg værd.

    Undskyld det langsomme svar, der er lige andre ting der også skal ordnet.


  • #45   8. okt 2015 må heller lige rette mig selv, ikke alle alkohol typer kan blandes med vand som fks. pentan-1-ol.
    Men de omtalte her på siden kan


  • #46   8. okt 2015 Okay sorry hvis jeg misforstod dig, men mener da nok Ralle flere gange har påstået at Ethanol ikke har den effekt, altså at det fjerner vand fra benzin systemet, og det er så min påstand at de på netop dette punkt har den samme egenskab, hvilket man også hurtigt kan finde frem til ved at søge på nettet.
    Ralle har muligvis ret i at iso har yderlig gode egenskaber i luftstrømen gennem karburator / studs det skal jeg ikke kunne sige.


  • #47   8. okt 2015 Hvor er det jeg påstår ethanol ikke fjerner vand og fugt fra tank, svømmerhus osv? smiley
    - Det var jo netop af denne grund man i utrolig mange år har tilsat det brændstoffet, men nu også er pålagt et krav på minimum 5% bioethanol..


  • #48   8. okt 2015 tror det der går galt er at når jeg skriver samme egenskab så er det ment sådan at det får vand væk fra brændstof systemet, du skriver så at det ikke har samme egenskab (tror du blander indsugningen ind i det) og her har det måske ikke samme egenskab, ved jeg ikke.
    Men du får det over for mig til at lyde som om det jeg skriver er forkert, sådan har jeg forstået det, men det er måske bare mig der skal have pudset brillerne.


Kommentér på:
Svær at starte kold

Annonce