{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

bashplate på sccoter? :D {{forumTopicSubject}}

Jeg går og leger med tanken om at montere en bashplate på min slider så jeg kan køre over træstubbe smiley

Så jeg har nogen spørgsmål i forhåbentlig kan hjælpe med.

Hvad kalder man ellers en bashplate?
på dansk og engelsk måske


Er der nogen der nogen sinde har set det på en scooter?



Er det en pladesmed jeg skal gå til, hvis jeg laver en tegning ?

Hvad vil det ca koste af få lavet?


Og hvilket metal er bashplates normalt lavet af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bashplate på sccoter? :D
  • #1   29. jul 2015 Ja pladesmed. Den er lavet at noget tykt alu på min crosser

  • #3   29. jul 2015 det bliver nok ikke billigt så.
    jeg vil nok prøve at lave så simpelt et design som muligt, for at undgå unødige arbejdstimer..

    Desværre er det ene hul til centerstøttefodens tværpind knækket.
    Men regner alligevel med at lave noget der går op og hviler der.


    profilbillede
  • #4   29. jul 2015 så er spørgsmålet bare hvad jeg skal gøre nærmere forhjulet..

    må have skjoldet nedenunder af og se hvor jeg kan montere den foran gennem nogen huller i skjoldet..

    nogen der tør gætte på et ca prisleje ? 6-900 kr? måske ned omkring en plov uden kvittering?
    nu vi har gang i noget der alligevel er ulovligt smiley


    profilbillede
  • #6   29. jul 2015 tak!
    det er rigtig godt at høre et forslag til alu plade tykkelse og lidt erfaringer med lærlinge og fredage osv smiley
    så har jeg lidt at gå efter.

    Jeg sad godt nok også og puslede over, hvordan mon jeg får stabile punkter lidt neden under bundskjoldet.

    Men det kan være det giver sig selv når man får bundskjoldet af.
    tak indtil videre i hvert fald!


  • #8   30. jul 2015 jeg har leget lidt med at køre over nogen pvc rør. (ca 30cm diameter)

    bundskjoldet holdt til den smule jeg turde belaste det

    jeg tænker derfor at det må kunne lade sig gøre til at lave noget . der kan holde til den smule jeg vil udsætte det for.

    Jeg tager nogen billeder når jeg får bundskjoldet af.
    og hvis jeg laver en tegning og får lavet sådan en bashplate så skal i nok også få billederne at se smiley vinteren er lang.
    derfor vi har så mange fede scootere i dk smiley


  • #10   30. jul 2015 forresten tak for yderligere input!

    jeg har ikke kigget under bundskjoldet men ud fra hvad jeg husker da jeg monterede sidestøttefod har du vist ret.


    jeg tænker at montere ved 6 punkter
    2 forrest der ved fødderne
    2 længere tilbage der hvor stellet går op igen og over motoren. hvor passageren har sine fødder.

    og bagtil kan der vel bare stikke 2 arme op til de huller centerstøttefoden var monteret igennem.

    Det jeg tænker mest på er hvordan jeg skal forestille mig det vil se ud smiley
    Har svært ved at forestille mig det som en integreret pæn del af scooteren.
    men jeg har jo aldrig set det, så måske jeg bare skal vente med det til jeg får kigget nærmere på hvor det kan sidde..

    glæder mig allerede til jeg har nyt til den her tråd! smiley


    profilbillede
  • #12   30. jul 2015 OMG DET VIDSTE JEG IKKE!!!!
    jeg kommer ikke til at sove i nat.
    jeg har før søgt inspiration på nettet men har ikke kunne finde noget! scooter cross er nøgleordet smiley

    tak virker som et ufatteligt lille ord lige nu smiley


    profilbillede
  • #13   30. jul 2015 Men hvis du vil sætte pladen fast i stellet skal den ikke også sidde i motoren. Medmindre du lavet et slags hængsel. Motoren giver jeg jo i affjedringen og dermed også under motoren smiley

  • #14   30. jul 2015 godt tænkt smiley
    Det var lige et skridt videre end jeg havde overvejet so far smiley
    der må blive noget med et afstivet stykke der rager hen mod baghjulet.

    laver nok nogen pap skabeloner og sætter på så jeg kan tage nogen billeder og få andre tips måske smiley


  • #15   30. jul 2015 Det lyder som en god ide smiley

  • #16   2. aug 2015 Jeg har haft bundskjoldet af og taget en række billeder.
    http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/stylingprojekter/113452-slider_bashplate

    Jeg er ret sikker på at jeg bør bruge den firkant under passager fod støtten.
    Min umiddelbare vurdering er at en plade op i den firkant og så en bolt gennem hver af de huller i firkanten der vender ud mod siden, så holder det fint til.




    profilbillede
  • #17   2. aug 2015 Foran tror jeg at jeg vil bore et enkelt hul, så langt fremme som muligt i den box der er om rørstellet der.
    Med en stor spændskive på undersiden tror jeg fint det kan holde til små100 kg det punkt.
    Det punkt tjener også mest som stabilisation og for at give det rigiditet.


    profilbillede
  • #18   2. aug 2015 min plan er at lave en "bro" (på hovedet) fra den ene passagerfodstøtte til den anden, ned til lige under det bagerste nederste af bundskjoldet.


    Men jeg ved ikke hvordan med at konstruere den bro.
    ville det bedste ikke være at lave få lavet et 4kantet jernrør der passer nogenlunde op i de 2 firkanter?

    jeg overvejde at få bukket et 120cm langt apehanger styr om så det kunne løbe fra firkanterne, i en pæn bue ned og mødes nær baghjulet og så gå lige frem til forrest på rørstellet.

    Men jeg kan nok ikke bukke det rør ordentligt herhjemme smiley


    profilbillede
  • #19   2. aug 2015 det sidste billede tegnede jeg for at vise hvordan jeg ville bukke det styr jeg har liggende så jeg kunne lave broen buet bagud mod baghjulet.



    Sorry hvis jeg har formuleret mig lidt rodet.
    Jeg har grublet meget over det smiley


    Hvordan laver jeg en bro?

    Kan broen evt hjælpe til at afstive pladen ud mod bagdækket?

    jeg laver en ordentlig tegning eller to når jeg lige har tænkt lidt mere over mine ideer smiley


  • #20   4. aug 2015 Det er gået op for mig at bashplaten ikke behøver komme nærmere end 5 cm fra baghjulet.

    ligger vægten der tipper scooteren alligevel forover.

    Jeg har fundet en 3mm stålplade som jeg vil bukke kanterne opad på, langs med scooteren. det skulle give pladen lidt ekstra styrke.
    Jeg lægger så et ekstra stykke af pladen inden i så den bliver 6mm.

    Jeg skærer noget pap og tegner hvor jeg vil fjerne materiale fra pladerne for at fjerne vægt.


    Men indtil videre har jeg arbejdet på at få skåret et styr til og går og slås med at bukke det så det passer op under passager fodstøtterne og kan boltes fast


    profilbillede
  • #21   4. aug 2015 bøjlen / broen der kommer lidt højere op

    så bashplaten forhåbentlig kommer til at flugte med lige under bundskjoldet og udstødningen når man sætter sig på maskinen.

    Men jeg skærer noget pap og tager nogen billeder når broen er ordentligt monteret smiley


  • #22   7. aug 2015 jeg er ikke helt nået til pap smiley

    Men jeg har fået nogenlunde tilpasset og monteret det stykke styr bagtil..
    og holy shit hvor er det svært at bore i... for ikke at nævne bukke og forme.


    profilbillede
  • #23   7. aug 2015 Men det sidder rigtig godt i forhold til bundskjoldet smiley
    og højdemæssigt ift udstødningen..
    når jeg lige får slebet undersiden flad så kommer pladen op i perfekt højde.

    Men jeg spekulerer rimelig meget over hvordan jeg får lavet fordybninger i sådan en 3mm stålplade så boltene kan skrues i nedenfra uden at de vil skrabe på træstammen man kører over...? smiley


    profilbillede
  • #24   7. aug 2015 jeg tilføjer alle billederne fra projektet til det fotoalbum jeg har linket til længere oppe

    Jeg tager nogen billeder af en skive pap så man kan se, mem måske skal jeg hellere lave en tegning af den måde jeg har tænkt mig at forme pladen på, og få tips ift det i stedet?


    profilbillede
  • #25   9. aug 2015 nu har jeg lidt brug for en vurdering.


    Jeg tænker at gøre sådan her og sætte en 8mm bolt gennem den kasse om rørstellet foran.

    tror i en 4mm stålplade kan tage det? (mit gæt er ja)
    Det er op til 150 kg tryk nedefra det skal kunne modstå.

    Og ian kassen om stellet tåle det?


    profilbillede
  • #27   9. aug 2015 bagtil laver jeg samme trick med at skære lidt at metallet frit og bukke op som beslag om den "bro" jeg har lavet.

    Jeg har lavet sådan en tegning her som jeg lige vil gå pg kigge på et døgns tid inden jeg tegner op på stålpladen og skærer smiley
    de skraverede steder vil jeg bukke.

    det bliver godt med "læbe" langs kanterne. tror det giver en del styrke på langs.

    regner med at lave en plade mere til at lægge indeni og støtte udvalgte steder.
    bl.a. på langs og bagtil mod baghjulet.

    Der var desværre ikke plads til det bagerste af tegningen.

    Jeg overvejer om det bagerste af pladen vil være svækket ift de buk den vil få, hvis jeg æader den blive smallere indtil baghjulet.
    Måske bør jeg gøre den "lige" Så læben på pladen læber o den retnkng belastningen er.

    eller det kan jeg måske nøjes med at den indre plades læbe er? smiley


    ..Det sker faktisk..
    scootergalleris første scooter med bashplate smiley


    profilbillede
  • #28   9. aug 2015 Det ser fint ud indtil videre. smiley

  • #30   9. aug 2015 det lyder godt smiley selvom jeg laver den og sådan her og afslutter projektet, så er teknisk / styling kritik stadig meget velkomment.

    Jeg slap med en god historie til gørtleren, så indtil videre har det været gratis bortset fra arbejdstimer.. Men hvis jeg opdager en svaghed eller en måde man kunne gøre det bedre på så kan det være jeg kan gøre det nemt og gratis.

    Mit boligområde (slum) har privat genbrugsstation, døgnåben, klunseri accepteret.
    Så det er næsten kun fantasien der sætter grænser smiley


    profilbillede
  • #31   17. aug 2015 Jeg skal hilse og sige at sådan noget kulstofs stål i 3mm ikke er til at hverken hugge eller stikke i smiley

    Jeg har fået skåret pladen nogenlunde til.

    Inden jeg skar den til prøvede jeg at bukke den læbe der skal være i kanten.
    Det kan simpelthen ikke lade sig gøre med 2 svage skruetvinger en mukkert og en container som arbejdsbord smiley

    Jeg var forbi en smed idag der ikke havde en stor nok håndbetjent bukkemaskine.
    En gørtler har også sagt han ikke kan.
    Imorgen tager jeg forbi et maskinværksted hvor de ifølge smeden fra den anden biks skulle kunne klare den..


    Er der evt nogen af jer der kender et eller andet staldtrick til at lave et pænt buk i sådan en tyk stiv plade stål her?
    kun 5-8 mm! af kanten der skal bukkes.
    og kun de to længste kanter..


    profilbillede
  • #33   17. aug 2015 det lyder godt.
    rigtig godt faktisk.

    Nu jeg ved præcis hvad den hedder så kan jeg læse lidt op på hvad den kan og lige tage mit design op til genovervejelse. Det er til dels også valgt med henblik på at jeg ville prøve at lave det i hånden smiley

    Jeg er lidt usikker på om pladen vil kunne holde til vægten på det bagerste punkt selv når kanterne bliver bukket op.
    Hvis han kunne lave 2 "beads?" i pladen på langs, ligesom på sådan noget tag plast, så tror jeg den ville være rigeligt stærk.

    ikke så dybt, bare en sænkning på 2 - 4 mm måske.


    profilbillede
  • #34   18. aug 2015 Jeg er slet ikke erfaren i at lakere.
    overhovedet ikke.

    Jeg tænker at en dåse sort hammerite glat finish er det bedste nemmeste at give den, som kan holde til småsten der bliver slynget op fra forhjulet.

    Men det skal nødig være sådan at hele lortet krakelerer og skaller af første gang jeg kører over en skarp sten.


    Er hammerite godt nok (sliber ordentligt ned og giver den mange lag)?
    Kender i til en type spray i kan anbefale evt fraråde til bashplate?

    Jeg tænker at få lavet en ordentlig rustfri plade, om nogen år måske.
    Så det er altså ikke meningen at den skal på og så ellers blive siddende indtil 2030 smiley
    Men hvis den kunne sidde et par år uden at behøve nedslibning/omlakering så ville det være meget fint.


  • #35   18. aug 2015 Jeg er slet ikke erfaren i at lakere.
    overhovedet ikke.

    Jeg tænker at en dåse sort hammerite glat finish er det bedste nemmeste at give den, som kan holde til småsten der bliver slynget op fra forhjulet.

    Men det skal nødig være sådan at hele lortet krakelerer og skaller af første gang jeg kører over en skarp sten.


    Er hammerite godt nok (sliber ordentligt ned og giver den mange lag)?
    Kender i til en type spray i kan anbefale evt fraråde til bashplate?

    Jeg tænker at få lavet en ordentlig rustfri plade, om nogen år måske.
    Så det er altså ikke meningen at den skal på og så ellers blive siddende indtil 2030 smiley
    Men hvis den kunne sidde et par år uden at behøve nedslibning/omlakering så ville det være meget fint.


  • #36   2. sep 2015 jeg er stødt lidt ind i et problem


    sådan en hydraulisk kantbukker skal gerne have 15mm at bukke af.
    mindst 12-13mm

    Jeg har ikke plads til eller behov for mere end 4-7mm kant.

    Men jeg har jo skåret pladen til smiley

    så nu tænker jeg at skære i undesiden af pladen hvor bukket skal være, så der kun er 0.5mm af stålpladen.
    så kan man vel for pokker bukke kanten selvom det er sådan en lille kant.

    og så fylde hakket der er opstået på yder/undersiden med et par svejsninger.
    så kan jeg det grindes nogenlunde til med en vinkelsliber og så skulle jeg mene det stykke bashplate der rager bagud kan tåle de 150kg den skal kunne tage fra for.


    profilbillede
  • #37   2. sep 2015 alternativt kan jeg lave en 8cm bred strimmel i samme slags 3mm stålplade, i hele bashplatens længde

    den kan jeg så skrue fast på undersiden af bashplaten med nogle sænkede bolte.

    Det kan ikke erstatte den styrke en bukker kant ville give tror jeg.

    Men er kantbukket ikke nok så kan det evt give det sidste.


    eller er jeg galt på den, og burde måske bare droppe at bukke kant og så skrue den ekstra plade fast på undersiden og vupti?


Kommentér på:
bashplate på sccoter? :D

Annonce