2.138 visninger
|
Oprettet:
Benzin Blanding ( 95 + 99 ) {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Jeg skulle ud og tanke idag med min kammerat ud på shell, og jeg har altid kørt med 95 blyfri, jeg sagde til ham han skulle fyld den op for 2 liter imens jeg smuttede ind for at betale, så puttede han 99 Blyfri (Jeg havde allerede ca 2lt. 95 i tanken) han sagde der ikke vil ske noget og jeg faktisk skulle køre med 99 blyfri da det var bedre.
Mit spørgsmål er? Vil der ske noget hvis jeg kørte med 99? Er det bedre? og sker der noget hvis man blander 95&99 sammen for engangs skyld?
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Rent effektmæssigt er 95 bedre end 99, hvis din maskine med hensyn til tænding og kompression er lavet til 95, men det er ikke noget man kan mærke.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 245 Svar: 1.397
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
feb 2013
Følger: 1 Emner: 28 Svar: 102
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 21
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 1 Svar: 777
Det er så præcis det modsatte, højere oktan skal forhindre at det har let ved at selvantænde.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Det er også derfor at 95 giver flere kræfter end 99, hvis kompression og tænding er lavet til 95, da trykket så kommer senere med 99, hvilket gør at man bruger mindre af sin slaglængde på at lave kræfter. ;D
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 21
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Anyway, så jo tidligere forbrændingen slår ordenligt ind, jo mindre er volumen og dermed er det gennemsnitlige tryk højere jo tidligere forbrændingen slår til, hvilket giver flere kræfter lige indtil man får tændingsbanken.
jan 2012
Følger: 39 Følgere: 42 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Når hov, selve motoren?
Jo hvor varm en motor bliver kommer helt an på hvor meget varme den laver og hvor meget den køler. Ved senere tænding eller forbrænding bliver trykket ikke nær så højt og dermed bliver temperaturen ikke nær så høj og en større del af energien forsvinder ud med udstødningsgassen.
Det kan godt tænkes at der ikke skabes lige så meget varme, men ligesom at man ikke bør kunne mærke på effekten om det er det ene eller det andet bør man heller ikke kunne mærke det på hvor varm den bliver.
jan 2012
Følger: 39 Følgere: 42 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
jan 2012
Følger: 39 Følgere: 42 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Scootere: 1 Emner: 15 Svar: 70
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Tændingen bestemmer hvornår antændingen sættes i gang og så skal varmen fra den smule benzin der så brænder varme al andet i forbrændingskammeret op til antændelsestemperatur inden der virkelig sker noget. Hvor varmt det er i forvejen kommer an på:
- Temperatur inden det kommer ind i motoren.
- Kompression.
- Temperatur af stempel.
- Fyldningsgrad.
Når du siger at den har mange omdrejninger er det egentlig ligegyldigt, det der betyder noget er om stemplet bliver varmere end normalt på grund af din tuning og om fyldningsgraden er betydeligt bedre.
På firtaktere er det lidt nemmere at regne ud da det ikke kommer ind i et varmt krumtapshus først, men der siger man at man skal have 100 oktan når den endelige kompression kommer over 11-12 stykker. Selvom vi ikke kan bruge det til noget i en to-takter, så kan vi bruge måden man finder den endelige kompression. Det er trykket i motoren inden kompressionstakt ganget med kompressionsforholdet. Trykket i motoren inden kompressionstakt har meget at gøre med fyldningsgraden og fyldningsgraden for en normal to-takter er ofte omkring 55% mens en der er tunet til at have god fyldning har omkring 80%. Til sammenligning har en fir-takter en fyldningsgrad på 80-85% når den ikke er tunet og en på 95-110% når den er tunet alt efter hvor godt den er tunet.
Anyway, hvis dine kræfter kommer udelukkende af at dit stempel er større og/eller at du har højere omdrejninger, så skal du ikke bekymre dig om det medmindre dit stempel bliver møg varmt som følge af de høje omdrejninger.
Mine erfaringer viser at temperaturen når at stige ca 10 grader mens det bevæger sig gennem et originalt luftfilter.
Nå. frem til det jeg ville hen med. Hvis din maskine er lavet til 92, hvilket stort set alle scootere er, men du har tunet den en smule, så brug 95 for at være på den sikre side når motoren er gennemvarm, men der er ingen grund til at bruge 99 oktan før man har forbedret meget på fyldningsgraden.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Scootere: 1 Emner: 15 Svar: 70
jun 2012
Følger: 74 Følgere: 78 Scootere: 6 Emner: 124 Svar: 2.544
Benzin Blanding ( 95 + 99 )