{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.138 visninger | Oprettet:

!^#Criix#^!
!^#Criix#^!
Tilmeldt:
25. feb 2013
Følger: 1 Emner: 28 Svar: 102

Benzin Blanding ( 95 + 99 ) {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Jeg skulle ud og tanke idag med min kammerat ud på shell, og jeg har altid kørt med 95 blyfri, jeg sagde til ham han skulle fyld den op for 2 liter imens jeg smuttede ind for at betale, så puttede han 99 Blyfri (Jeg havde allerede ca 2lt. 95 i tanken) han sagde der ikke vil ske noget og jeg faktisk skulle køre med 99 blyfri da det var bedre.

Mit spørgsmål er? Vil der ske noget hvis jeg kørte med 99? Er det bedre? og sker der noget hvis man blander 95&99 sammen for engangs skyld?


Kommentarer på:  Benzin Blanding ( 95 + 99 )
  • #1   17. jun 2013 Ingen forskel, abselut ingen

  • #2   17. jun 2013 Det sker der ikke noget ved. smiley
    Rent effektmæssigt er 95 bedre end 99, hvis din maskine med hensyn til tænding og kompression er lavet til 95, men det er ikke noget man kan mærke. smiley


  • #3   17. jun 2013 Man kan kun mærke forskel på prisen smiley

  • #4   17. jun 2013 jeg plejer bare at den en af dem er lige glad så længe det ikke er diesel smiley det må prøves en dag smiley

  • #5   17. jun 2013 Du mener vel 98?

  • !^#Criix#^!
    !^#Criix#^! Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Emner: 28 Svar: 102
    #6   17. jun 2013 tak for svarene, og nej jeg mener det var 99 smiley

  • #7   17. jun 2013 Shell V-power er 99. smiley

  • #8   17. jun 2013 Det betyder bare der er mere oktan i (så det brænder hurtigere), men du kan ikke mærke forskel på en knallert smiley


  • #9   17. jun 2013 Okay. Har ikke værer forbi en shell i flere år, så det er vist mig som er bagud. :0)

  • #10   17. jun 2013 Brothershiit-Motor* Fischer
    Det er så præcis det modsatte, højere oktan skal forhindre at det har let ved at selvantænde.


  • #11   17. jun 2013 Højere okan brænder netop langsommere, da det skal have højere temperaturer for at brænde. smiley

    Det er også derfor at 95 giver flere kræfter end 99, hvis kompression og tænding er lavet til 95, da trykket så kommer senere med 99, hvilket gør at man bruger mindre af sin slaglængde på at lave kræfter. ;D


  • #12   17. jun 2013 Når forhelvede smiley


  • #13   18. jun 2013 Måden man regner BHP (brake horse power) ud direkte er nemlig: gennemsnitligt tryk x slaglængde x stemplets overfladeareal * omdrejninger og så det hele divideret med noget alt efter om man regner i tommer eller cm og kPa eller PSI. smiley

    Anyway, så jo tidligere forbrændingen slår ordenligt ind, jo mindre er volumen og dermed er det gennemsnitlige tryk højere jo tidligere forbrændingen slår til, hvilket giver flere kræfter lige indtil man får tændingsbanken. smiley


  • #14   18. jun 2013 Hvis der er mere oktan i, betyder det så ikke at den har en smule svære ved at blive varm? smiley

  • #15   18. jun 2013 Nej det bliver varm lige så hurtigt, det brænder bare først ved en højere temperatur. smiley

    Når hov, selve motoren?
    Jo hvor varm en motor bliver kommer helt an på hvor meget varme den laver og hvor meget den køler. Ved senere tænding eller forbrænding bliver trykket ikke nær så højt og dermed bliver temperaturen ikke nær så høj og en større del af energien forsvinder ud med udstødningsgassen. smiley

    Det kan godt tænkes at der ikke skabes lige så meget varme, men ligesom at man ikke bør kunne mærke på effekten om det er det ene eller det andet bør man heller ikke kunne mærke det på hvor varm den bliver. smiley


  • #16   18. jun 2013 Okay jeg plejer bare at putte oktan i benzinen på min puch smiley

  • #17   18. jun 2013 Hvis den har forhøjet kompression eller du på grund af indsugnings- og udstødningstuning en meget varmere motor eller betydeligt bedre fyldning af cylindren, så er det godt, men ellers er det noget juks at putte højoktan i og specielt oktanboostere skal man holde sig fra, hvis ikke det er højest nødvendigt, da disse ofte indeholder blyforbindelser eller kemikalier der er sundhedsskadelige og miljømæssige katastrofer når de kommer ud i luften vi indånder. smiley

  • #18   18. jun 2013 Okay smiley

  • #19   18. jun 2013 Så hvad i siger er faktisk at 92 er bedst til en maskine med mange omdrejninger men std tænding?

  • #20   18. jun 2013 Mr. Jog. Det kommer helt an på så mange ting. smiley

    Tændingen bestemmer hvornår antændingen sættes i gang og så skal varmen fra den smule benzin der så brænder varme al andet i forbrændingskammeret op til antændelsestemperatur inden der virkelig sker noget. Hvor varmt det er i forvejen kommer an på:
    - Temperatur inden det kommer ind i motoren.
    - Kompression.
    - Temperatur af stempel.
    - Fyldningsgrad.

    Når du siger at den har mange omdrejninger er det egentlig ligegyldigt, det der betyder noget er om stemplet bliver varmere end normalt på grund af din tuning og om fyldningsgraden er betydeligt bedre. smiley
    På firtaktere er det lidt nemmere at regne ud da det ikke kommer ind i et varmt krumtapshus først, men der siger man at man skal have 100 oktan når den endelige kompression kommer over 11-12 stykker. Selvom vi ikke kan bruge det til noget i en to-takter, så kan vi bruge måden man finder den endelige kompression. Det er trykket i motoren inden kompressionstakt ganget med kompressionsforholdet. Trykket i motoren inden kompressionstakt har meget at gøre med fyldningsgraden og fyldningsgraden for en normal to-takter er ofte omkring 55% mens en der er tunet til at have god fyldning har omkring 80%. Til sammenligning har en fir-takter en fyldningsgrad på 80-85% når den ikke er tunet og en på 95-110% når den er tunet alt efter hvor godt den er tunet. smiley

    Anyway, hvis dine kræfter kommer udelukkende af at dit stempel er større og/eller at du har højere omdrejninger, så skal du ikke bekymre dig om det medmindre dit stempel bliver møg varmt som følge af de høje omdrejninger. smiley

    Mine erfaringer viser at temperaturen når at stige ca 10 grader mens det bevæger sig gennem et originalt luftfilter. smiley

    Nå. frem til det jeg ville hen med. Hvis din maskine er lavet til 92, hvilket stort set alle scootere er, men du har tunet den en smule, så brug 95 for at være på den sikre side når motoren er gennemvarm, men der er ingen grund til at bruge 99 oktan før man har forbedret meget på fyldningsgraden. smiley


  • #21   18. jun 2013 Det var noget af et svar Baddi, Jeg regnede bare med et ja eller nej Haha smiley Men så fik jeg jo alligevel noget mere viden.

  • #22   18. jun 2013 Du får squ aldrig kun et ja eller nej fra Baddi! smiley

Kommentér på:
Benzin Blanding ( 95 + 99 )

Annonce