{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.411 visninger | Oprettet:

Er Karburator sprit nødvendigt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu har jeg hørt en masse om folk der bliver ved med at sige at man SKAL køre med Karburatorsprit i benzinen om vinteren, er dette en nødvendighed?

Nu har jeg selv en standard Speedfight 3 RS som kører helt fint her om vinteren uden Karburatorsprit.

Hvad gør Karburatorsprit? Og kan jeg skade scooteren af at køre uden om vinteren?

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er Karburator sprit nødvendigt?
  • #1   6. dec 2012 Følger lige med smiley Er selv i tvivl.

  • #3   6. dec 2012 du kan sagtens køre uden ... ingen problem i det overhovedet...

    karburator sprit er til for at dit benzin feks i fryser og ligger et beskyttende lag i din karburator som f.eks gør at dit gasspjæld ikke fryser fast ..


  • #4   6. dec 2012 Det er kun nødvendigt hvis du har problemer med at køre, altså når motoren er blevet varm og den sætter ud som hvis du er ved at løbe tør for benzin. Det er venturieffekten (indsugningen er kold) som får fugten i benzinen til at fryse til is i karburatoren så den ikke kan tage gassen. Du skal kun køre med det hvis du får problemer og ikke som nu hvor du selv skriver den kører uden problemer smiley

  • #5   6. dec 2012 Perfekt smiley Har nemlig været meget i tvivl, da jeg synes jeg ser rigtig mange herinde der skriver at der sker det ene og det andet hvis man ikke kører med det smiley

    Nu står min SF3 i en opvarmet garage (hvis jeg ikke tager helt fejl mener jeg der er 8-9 grader derinde) og har ikke rigtig nogen problemer med at starte den smiley Når den har stået stille i et par dage, skal den lige have 3-4 kick så er den igang, og hvis jeg slukker den med det samme starter den på første hug smiley


  • #6   6. dec 2012 Det er også først hvis den står ude hvor temperaturen er under 5 grader at problemet opstår, altså ved rigtig kold motor smiley

  • #7   6. dec 2012 Kaburator sprit er for at undgå kondens og frost i benzinen det er en go' ide hvis ens scooter holder udendørs men holder den indendørs er det lige meget.

  • #8   6. dec 2012 Så hvis en maskine ikke kan tage gas når den er kold, vil kaburatorsprit så hjælpe?

  • #10   6. dec 2012 min vespa bravo kan overhovedet ikke køre i minus grader, uder kaburator sprit

  • #11   6. dec 2012 Hvis din scooter kører uden problemer, så er det ikke nødvendigt med karburatorsprit. Men mange scootere og knallerter får problemer med at de ikke kan tage fuld gas når det er koldt osv, og der kan karburatorsprit gøre en stor forskel.

  • #12   6. dec 2012 er der noget i kan anbefale ? evt. link ? smiley

  • #14   6. dec 2012 min rally køre fint uden, min senda køre af h til uden.

    jeg selv anbefaler det UDEN farve, da farven i kaburatorspritten MANGE gange bliver i svømmerhuset og derefter tilstopper dyser mm.


  • #15   6. dec 2012 min puch køre bare der skal sku ik sprit i den er sku ligeglag smiley

  • #16   6. dec 2012 hvis din knallert står inde, og du kører et sted hen, og der er frost, og du stiller den ind igen, så kommer der med 99,99% sikkerhed kondens = Du SKAL bruge det!

  • #17   6. dec 2012 Nogle kører fint uden og andre køre ikke uden,, så kør med det hvis du har problemer ,, jeg har aldrig haft brug for det på fz 50 men på min søs pgo var det nød vendigt da den intet ville ud over tomgang når den blev varm.. Dvs is blev dannet ved stråle røret.

  • #19   6. dec 2012 Jeg har haft lade min sf2 stå ude i minus 7 grader og der har ikke været nogle problemer med den. Den starter med det samme på el start.

  • #20   6. dec 2012 Det er heller ikke så meget om den står varmt eller koldt, men kører i en tur mens det sner eller der kommer slud ned eller lign, så trækker den sne/fugt ind igennem karburatoren og det kan også sagtens fryse spjældet fast. Det er prøvet flere gange sidste vinter. Der sker intet ved at tilsætte det og det koster så forsvindende lidt og kan spare en del udgifter i tilfælde af gas der sætter sig og man vælter/køre ind i noget, eller tændrør der brænder af pga vand/fugt.

  • #22   7. dec 2012 Patrick, så er vi ude i overdoseringer ihvertfald. Ellers må du meget gerne komme med exempler på hvad det skulle skade.

  • #24   7. dec 2012 Aaaah, nu forstår jeg det bedre smiley Mente også at der faktisk var tilsat sprit i den benzin vi kører på nu til dags smiley

  • #26   7. dec 2012 Ja det topic har jeg læst mange gange det er typisk det folk hiver frem hvergang. Det svarer bare stadig ikke på hvorfor jeg ALTID er nødt til at bruge det på scooteren så snart vi rammer vinter med sne og sjap. hvis de 5% var nok skulle jeg jo ikke have brug for det. Og hvordan mener du at rent sprit skal være i stand til at danne kondensvand. Ideen i spritten er jo netop at det binder sig til vandet og gør det muligt at forbrænde det. Klart det er med nedsat effektivitet i forhold til benzin men det er klart bedre end rent vand...
    Fair at biler ikke behøver det, det har trods alt væsentligt større motore og de fleste med indsprøjtning og jeg skal komme efter dig.


  • #28   8. dec 2012 Jeg mangler stadig en forklaring på hvorfor rent sprit kan danne kondens vand. Det har jeg ALDRIG hørt om før

  • #30   8. dec 2012 Det er ikke spriten der danner kondens. Der dannes kondens der hvor kulde og varme mødes. Under kørsel er det kun motoren der bliver varm, men karburator og studsen forbliver helt kold, problemet opstår så når scooteren står stille, i det at varme stiger opad, også mødes varme og kulde i karburatoren og der dannes kondens, og da vand faktisk kan danne rim allerede ved 7 grader, og fryser ved 0 grader, kan der opstå karburatoris.
    Karburatorsprit har den egenskab at, det binder sig til vand/kondens, og der med trækker alt vandet/kondens fra karburatoren og med ind i forbrændingen, og på den måde holder man svømmerhus og dyser fri for vand sådan at de ikke lukker til pga rim/is


  • #31   8. dec 2012 henrik, Delvist enig. Det er ikke varmen fra motoren der er med til at give karb is. Det er fugten i luften der fortættes og sætter sig fast på en kolde karburator, som bliver yderligere kølet af luft gennemstrømningen og benzinen. Men alt det er jeg jo også udemærket klar over, det jeg gerne ville have patrick B til at forklare er hans udtalelse om at rent sprit danner kondensvand.

  • #33   9. dec 2012 Jeg er stadig ikke med. Kom nu med en uddybende forklaring så selv børge banan på 13 forstår hvad du mener.

  • #35   9. dec 2012 Den forklare da stadig ingenting af dit postulat om at sprit danner kondens hvilket du så skriver det ikke gør men at sprit reaktion med andre "arter" giver kondens. Hvis du forsøger at mener det som henrik har skrevet fair nok, så skriv det helt klart og tydeligt.

    Det kan godt være jeg flueknepper lige nu, men folk der ikke magter at læse et helt topic får altid kun halve sandheder herinde, og det er sådan diverse lorte myter om ruller osv opstår.


  • #36   14. jan 2013 Hvor er det fedt at se en vel argumenteret diskussion her! En yderst sjældenhed her på SG;) men tak for tippet LaLLe mvh.

  • #37   12. nov 2017 hej min hot 50 den hakker når jeg giver fuld gas er det fordi der der er frost i kaburartor den står ude om natten


Kommentér på:
Er Karburator sprit nødvendigt?

Annonce