{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.153 visninger | Oprettet:

Yamaha jog FS hjælp til tun opsætning! {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

Jeg har mig en dejlig Jog FS som kører 70 med et godt jævnt optræk. Men sagen er den at jeg godt kunne tænke mig at få den til at rende lidt hurtigere.

Lige nu er motoren std med pillet skive on en Gianelli GO på.
Har overvejet følgende opsætning men i må meget gerne skrive hvis der er noget i synes mangler eller noget der kunne byttes ud med noget bedre.

Opsætning:
Karburator - DellOrto 17,5mm PHVA
Cylinderkit - Malossi Sport 70ccm - ø10mm
Variator - Malossi Multivar (std ruller?)
Udstødning - Gianelli Go (uden begrænsning)
Mht studsen er jeg meget åben for forslag da jeg er meget i tvivl om hvilken der ville være bedst, og hvad der passer. Er også i tvivl om en anden membran ville gøre noget forskel.
ellers resten std.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Yamaha jog FS hjælp til tun opsætning!
  • #1   20. mar 2014 Jeg havde taget Top Performances Trophy, og en Top Performances TPR Variatorkit med rem istedet.
    - Studsen beholder du bare den originale, det samme med filter og membran.
    Dog kan du med fordel skifte membranpladerne til nogle carbon i sportsklassen.
    Ang. Tomaselli gasgreb, ville jeg ikke købe det til en 17,5mm. karburator.

• #2   20. mar 2014 Hej Ralle, nogen grund til at du havde taget de top performance ting du snakker om istedet for malossi? Er de mere holdbare eller?

Og beholder bare studs og membran så, tak! smiley

- Hvorfor ville du ikke køre Timaselli på 17,5mm karbu?

• #3   20. mar 2014 Har bare bedre erfaring med de dele, og så er der lidt mere ryk i Trophy, samt du får en super rem med til vario kittet.
    Holdbarheden er den samme.

Det originale gasgreb er helt fint helt op til 21mm.
    Tomaselli på en 17,5 er næsten en "on/off" løsning, og ikke besværet værd.

Men husk et sæt trimfjedre og en anden trykfjeder..

• #4   20. mar 2014 Okay, tak for hjælpen.

- Hvilke trimfjedre og hvilken trykfjeder vil passe til? Er ikke scooterekspert smiley

• #5   20. mar 2014 Hvor køber du delene fra?

• #6   20. mar 2014 Overvejer speedline, men har ikke tjekket priser andre steder smiley

• #7   20. mar 2014 Du skal ikke ændre en skid ved tunet.

Skift din primære gearing til en HTQ 15 tands.
    Den giver dig 15kmt mere, sådan ca.

Og hvis det ikke er nok, så skifter du udstødningen til en 11K.
    GG er en lorteudstødning til 70ccm.

• #8   20. mar 2014 Okay Tommy, tror bare jeg holder mig til Malossi så, og så kan jeg altid skifte til noget andet gering og evt knæk senere. TAK!

- Vil det her kabel passe på? http://www.speedline.dk/da/scooter/gaskabel-universal-s-tfl-un12050/

Og hvad med trimfjedre/trykfjeder?

Og vil mit tændrør passe over? smiley

Og vil det evt være en god idé og skifte kilerem? Den kører stadig med std (tror jeg) motoren har kørt 45xx km smiley

• #9   20. mar 2014 HTQ er Malossi....!

Der er ingen grund til at sætte knæk på, når du kan få en 11K på.
    Din motor er jo ultra kort, så en knæk vil bare stikke langt ud bag motoren.

Hvad motoren har kørt, betyder ik en skid.
    Det er vedligeholdelsen eller mangel på samme, der har noget at sige.

Dine trimfjedre må ikke være for hårde og din trykfjeder må hverken være for hård eller for slap.

Få fat i en Hvid Malossi trykfjeder eller en std Jog R trykfjeder.
    De er begge på 29kg.

• #10   20. mar 2014 Er godt klar over at HTQ er Malossi, snakkede om at jeg holdte mig til mit Malossi setup da du sagde jeg ikke skulle ændre noget ^^

- Er det denne trimfjeder du snakker om http://www.speedline.dk/da/scooter/trykfjeder-malossi-s-m-297047-w0/ ? (3.8)

Og ved du noget om mit tændrør passer over? Om rullerne der hører med multivar passer nogenlunde til opsætningen? og om et kileremsskift ville være en god idé?

• #11   20. mar 2014 3,8 lyder bedst, ville jeg mene.

Men mål lige den du har på nu.
    Pres den ned imod en badevægt og se hvor mange kg den ender på, når den næsten er presset helt sammen.
    Altså omkring 1mm fra at være mast helt sammen.

• #12   20. mar 2014 Prøver og bestille det, kan se at der følger en hvis trykfjeder med multivar, er det ikke den du snakker om?

- ved du hvilke ruller der følger med multivar?

• #13   20. mar 2014 Den der følger med multivar, den montere du.
    Den er super fin til de fleste tun.
    Jeg havde den selv på min Athena Sport 47,6 - 19mm - knæk - 14/41 Aprilia Rally.
    Den kørte skide godt.

• #14   20. mar 2014 Okay, bestiller det nu, så skriver jeg hvis jeg har flere spørgsmål efterfølgene. Tusind tak for hjælpen til jer begge! Super fedt med nogle der har forstand på tingene når man ikke selv har smiley

Forresten når jeg har fået det hele monteret hvordan skal jeg så køre det til?

• #15   20. mar 2014 Det gør du 200km med en dyse som måske er lidt for stor og med max 60kmt og ikke over halv gas.

Efter 200km, der kører du 100km hvor du stadig holder den under 60kmt, men giver den fuld gas engang imellem under optrækket.

Sidste ting.
    Giv den ALDRIG fuld gas, når den er kold.
    Du ridser cylinderen og dine stempelringe bliver slidt.

Efter 300km kan du give den fuld gas, som du har lyst til.

• #16   20. mar 2014 Den vario, som Ralle snakker om, har jeg haft i hånden for en måned siden.
    Super fed vario, med en tynd bøsning, som giver optræk.

• #17   20. mar 2014 Lige en ting, skal jeg købe 3.6 eller 3.9g?

• #18   20. mar 2014 - Aner ikke hvilken dyse der er lidt for stor, kan du give et link? smiley

• #19   20. mar 2014 Begge dele.
    Der er mærkbar forskel på trækket i de to sæt ruller.

Jeg tænker at du kan starte med dyse 110 og se hvordan den kører.

• #20   20. mar 2014 En ven siger at jeg skal købe 4.5 grams ruller? Er det ikke lige i overkanten eller?
    Ville sådan en æske her være en god idé? http://www.speedline.dk/da/scooter/dysesaet-dellorto-6mm-s-sw-6do003/
    I så fald, skal jeg så tage 88-110 eller 98-120?

• #21   20. mar 2014 Og skal jeg tage multivar eller top performance vario??

• #22   20. mar 2014 Jeg har efterhånden monteret den TPR vario på en del scootere, både egne og kammeraters, og har altid haft enorm succes på alt fra standard til corsa klassen.
    Multivar er bare en meget mere kendt vario, men ikke nødvendigvis bedre.
    - Faktisk syntes jeg belægningen på en multivar kan blive slidt ret hurtigt, specilet ved forkert indstilling af ruller og trykfjeder.

Speedline har kåret TPR remmen som den hurtigste rem på markedet, skal lige se om jeg kan finde testen hvor de sammenlignte den med 8 andre remme.

http://www.speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-top-performances-trophy-70ccm-oe12mm-s-t-9924890/
    Og jeg kan kun give Speedline ret i det de skriver om Trophy kittet kontra malossis og polinis kit.
    Der ER mere moment i kittet, og mulighed for lidt flere kræfter i toppen.
    - Trophy kittet med TPR varioen kører som en drøm.
    Lidt en skam der ikke er mange der vælger den løsning da alle vælger en multivar som er noget mere "kendt".

Jeg havde stadig klart valgt Trophy+TPR, og smidt den 3.8mm hvide malossi trykfjeder i.
    - Det kan komme til at gå godt med en GG eller Powered udstødning, men der kommer virkelig liv i motoren med en 11K udstødning.

Husk carbon membranplader, og eventuelt et malossi red indsats til den originale luftfilterkasse.

Så ser scooteren lovlig ud, lyder lovlig, men er langt fra lovlig smiley

BTW! Du skal dog være forberedt på konsekvensen for at blive stoppet, da den snilt kan runde 100 kmt.

• #24   20. mar 2014 Det er det variosæt ja.
    (Læs eventuelt teksten) smiley

Må indrømme jeg ikke har prøvet det nye Black Trophy kit, men eftersom de er en videreudvikling kan det kun blive godt smiley
    - Jag havde ikke tøvet med at prøve det.

• #25   20. mar 2014 Havde også læst teksten, men var i tvivl om det var det samme da det hedder "black" . det du linker til er til 12mm krydspind og så vidt jeg ved sidder der kun 10mm på jog smiley

• #26   20. mar 2014 Følg Ralle.
    Det lyder som en fin hverdagsopsætning, men brug 11K.
    GG stinker sgu til 70ccm.

• #27   20. mar 2014 Vælg Black hvis prisen er fin med dig. smiley

Prøv i første omgang med den GG du har nu, hvis ikke du er tilfreds, så smid en 11K på (husk at omdysse og kuster rullevægt, da 11K er noget mere omdrejningsvillig).

Du skal nok lige måle om du kører med 10 eller 12mm krumtap.
    - Gå ikke ud fra det er 10mm. da en Jog FS er gammel, og temmelig sikkert har fået den skiftet.

Det ville være så træls at bestille noget forkert, så tjek for en sikkerheds skyld efter. smiley

• #28   20. mar 2014 Bliver ikke i denne omgang, er godt nok lidt dyrt synes jeg smiley

Indtil videre lyder bestillingen på:

Karburator - DellOrto 17,5mm PHVA
    Batteri - Nitro GEL 12V 2,3Ah YT4B-BS
    Gaskabel - universal
    Olie - Castrol Power1 Racing
    Dysesæt - DellOrto 6mm #88-110
    Trykfjeder - Malossi 3,8
    Variomatik - Top Performances TPR GP
    Cylinderkit - Top Performances Black Trophy 70ccm - ø10mmVariatorruller - Malossi HT 15x12 3.7 og 4.2g

Hvis i mener jeg mangler noget eller skal bestille noget må i meget gerne skrive det nu inden jeg bestiller smiley

God idé, måler lige efter. Men hvordan bærer jeg mig ad med det??

Forresten har i en idé til hvordan jeg kan få mit variator skjold af? Det sidder fast med rustne stjerneskruer og kan ikke få dem ud.

• #29   20. mar 2014 Du kan ikke finde et gaskabel til Jog FS, frem for universalt?
    - Igen, det ville være surt det ikke passede.

Alt efter hvilken kobling du kører med, og hvilke fjedre der allerede er monteret, skal de muligvis skiftes.

Mål hullet i din krumtap, der hvor nålelejet sidder.

Stjerneskruer i varioskjoldet? smiley

• #30   20. mar 2014 Gaskablet ligger inde under Jog FS på speedline, de har to. Et der hedder universalt og et S6.

Tror koblingen er std, det samme med fjedrene. Og ander ikke hvilke fjedre jeg så skal have? Nogle idé?

Hullet i krumtappen? Skal jeg så skille noget ad? Er virkelig ikke særlig skarp på området smiley

- Ja, stjerneskruer i varioskjoldet, men det ligner at de har siddet der fra std, selv den plastikkåbe der sidder ud over varioskjoldet hvor der står "Yamaha" på sidder der stadig, og skruerne er rustet fast, de ligner nogle der aldrig har været skruet af smiley

• #31   20. mar 2014 Du skal ha cylinder og stempel af for at måle hullet i krumtappen.

Så er jeg med på hvad du mener med stjerneskruer smiley
    Det er bare dem der holder plastic coveret på plads.
    Selve vario skjoldet skulle meget gerne sidde med unbracho bolte inden under smiley

Der står ikke YamaNa på plastic coveret?
    Men godt nok YamaHa?
    (Ret sjældent at se et originalt efterhånden).

Faktisk er det næsten en skam at tune en helt original motor, hvis det er det du står med. De er næsten ikke til at finde nogen steder, og i ret høj kurs, kontra en derhar været adskilt og tunet. smiley

• #32   20. mar 2014 Arh, lyder besværligt! smiley

Og nej, det er desværre ikke kun på plastikskjoldet der er monteret stjerneskruer, det er desværre også på selve varioskjoldet. Smider lige nogle billeder op.

• #34   20. mar 2014 De har nok stadig samme gevind som de unbracho bolte der normalt sidder, og forhåbentlig ikke bare "mast" ind.
    Giv dem en omtang rustløsner eller WD40 og lad det stå natten over.
    - Så kan du give dem et lille dask med en hammer, så de burde gå løse.
    (Pas på ikke vær for voldsom da du kan knælle aluminiumet).

Kan du ikke få dem ud, så skør en rille med en dremmel, nedstryger eller hvad du har til rådighed, så du kan tage dem med en stor flad skruetrækker.

Ellers findes der et værktøj med en stjerneskrue i i den ene ende, og en hård ende til at hamre på i den anden ende.
    - Det drejer skruen ud, når du hamre på enden.

Besværligt at hive cylinder og stempel af for at måle?
    - Det akal jo alligevel af smiley
    Og det er nok noget af det mindst besværlige, af det du skal til at igang med det hehe smiley

• #35   20. mar 2014 Kører knallerten over på værksted, forhåbentlig her i weekenden og så får jeg styr på det hele. Så kan jeg også bestille nogle nye rustfrie bolte. Tak for hjælpen, kommer lige med en opsummering når jeg kommer igan eller hvis jeg får brug for mere hjælp. Tak for hjælpen! smiley

• #36   21. mar 2014 Alle Jog as og fs er født med PH3 stjerneskruer.
    Du smadre dem hvis du bruger PZ2 eller PH2.

Giv alle skruer WD40 og lad den stå nogle timet.

Rens kærven og sæt en PH3 i og giv den et stort klask med en stor hammer.

Så skulle du gerne kunne få den ud.

• #37   21. mar 2014 Det vil jeg prøve, tak! Forresten ville det være in ide og købe nogle rustfrie bolte og skifte dem ud med? ??

• #38   21. mar 2014 Normalt er rustfri i aluminium banlyst.
    Men bed en god omgang kobberfedt kan det gå an.
    Men ellers find nogle galvaniserede..

• #39   21. mar 2014 Galvaniserede bolte og godt med kobberfedt.

• #40   25. mar 2014 Hvad for nogle membranplader kan man sætte på std membran? Og hvilke vil være bedst? smiley

• #41   26. mar 2014 Hvad end du kan finde til den model.
    Ellers så skal du skære dem selv ud af universal plader.

• #42   26. mar 2014 Tror ikke mine kompetencer er til det, men ellers tak ??

Kommentér på:
Yamaha jog FS hjælp til tun opsætning!

Annonce