Yamaha jog FS hjælp til tun opsætning! {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
Jeg har mig en dejlig Jog FS som kører 70 med et godt jævnt optræk. Men sagen er den at jeg godt kunne tænke mig at få den til at rende lidt hurtigere.
Lige nu er motoren std med pillet skive on en Gianelli GO på.
Har overvejet følgende opsætning men i må meget gerne skrive hvis der er noget i synes mangler eller noget der kunne byttes ud med noget bedre.
Opsætning:
Karburator - DellOrto 17,5mm PHVA
Cylinderkit - Malossi Sport 70ccm - ø10mm
Variator - Malossi Multivar (std ruller?)
Udstødning - Gianelli Go (uden begrænsning)
Mht studsen er jeg meget åben for forslag da jeg er meget i tvivl om hvilken der ville være bedst, og hvad der passer. Er også i tvivl om en anden membran ville gøre noget forskel.
ellers resten std.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
- Studsen beholder du bare den originale, det samme med filter og membran.
Dog kan du med fordel skifte membranpladerne til nogle carbon i sportsklassen.
Ang. Tomaselli gasgreb, ville jeg ikke købe det til en 17,5mm. karburator.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Og beholder bare studs og membran så, tak!
- Hvorfor ville du ikke køre Timaselli på 17,5mm karbu?
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Holdbarheden er den samme.
Det originale gasgreb er helt fint helt op til 21mm.
Tomaselli på en 17,5 er næsten en "on/off" løsning, og ikke besværet værd.
Men husk et sæt trimfjedre og en anden trykfjeder..
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
- Hvilke trimfjedre og hvilken trykfjeder vil passe til? Er ikke scooterekspert
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Skift din primære gearing til en HTQ 15 tands.
Den giver dig 15kmt mere, sådan ca.
Og hvis det ikke er nok, så skifter du udstødningen til en 11K.
GG er en lorteudstødning til 70ccm.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
- Vil det her kabel passe på? http://www.speedline.dk/da/scooter/gaskabel-universal-s-tfl-un12050/
Og hvad med trimfjedre/trykfjeder?
Og vil mit tændrør passe over?
Og vil det evt være en god idé og skifte kilerem? Den kører stadig med std (tror jeg) motoren har kørt 45xx km
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Der er ingen grund til at sætte knæk på, når du kan få en 11K på.
Din motor er jo ultra kort, så en knæk vil bare stikke langt ud bag motoren.
Hvad motoren har kørt, betyder ik en skid.
Det er vedligeholdelsen eller mangel på samme, der har noget at sige.
Dine trimfjedre må ikke være for hårde og din trykfjeder må hverken være for hård eller for slap.
Få fat i en Hvid Malossi trykfjeder eller en std Jog R trykfjeder.
De er begge på 29kg.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
- Er det denne trimfjeder du snakker om http://www.speedline.dk/da/scooter/trykfjeder-malossi-s-m-297047-w0/ ? (3.8)
Og ved du noget om mit tændrør passer over? Om rullerne der hører med multivar passer nogenlunde til opsætningen? og om et kileremsskift ville være en god idé?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Men mål lige den du har på nu.
Pres den ned imod en badevægt og se hvor mange kg den ender på, når den næsten er presset helt sammen.
Altså omkring 1mm fra at være mast helt sammen.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
- ved du hvilke ruller der følger med multivar?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Den er super fin til de fleste tun.
Jeg havde den selv på min Athena Sport 47,6 - 19mm - knæk - 14/41 Aprilia Rally.
Den kørte skide godt.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Forresten når jeg har fået det hele monteret hvordan skal jeg så køre det til?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Efter 200km, der kører du 100km hvor du stadig holder den under 60kmt, men giver den fuld gas engang imellem under optrækket.
Sidste ting.
Giv den ALDRIG fuld gas, når den er kold.
Du ridser cylinderen og dine stempelringe bliver slidt.
Efter 300km kan du give den fuld gas, som du har lyst til.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Super fed vario, med en tynd bøsning, som giver optræk.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Der er mærkbar forskel på trækket i de to sæt ruller.
Jeg tænker at du kan starte med dyse 110 og se hvordan den kører.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Ville sådan en æske her være en god idé? http://www.speedline.dk/da/scooter/dysesaet-dellorto-6mm-s-sw-6do003/
I så fald, skal jeg så tage 88-110 eller 98-120?
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Multivar er bare en meget mere kendt vario, men ikke nødvendigvis bedre.
- Faktisk syntes jeg belægningen på en multivar kan blive slidt ret hurtigt, specilet ved forkert indstilling af ruller og trykfjeder.
Speedline har kåret TPR remmen som den hurtigste rem på markedet, skal lige se om jeg kan finde testen hvor de sammenlignte den med 8 andre remme.
http://www.speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-top-performances-trophy-70ccm-oe12mm-s-t-9924890/
Og jeg kan kun give Speedline ret i det de skriver om Trophy kittet kontra malossis og polinis kit.
Der ER mere moment i kittet, og mulighed for lidt flere kræfter i toppen.
- Trophy kittet med TPR varioen kører som en drøm.
Lidt en skam der ikke er mange der vælger den løsning da alle vælger en multivar som er noget mere "kendt".
Jeg havde stadig klart valgt Trophy+TPR, og smidt den 3.8mm hvide malossi trykfjeder i.
- Det kan komme til at gå godt med en GG eller Powered udstødning, men der kommer virkelig liv i motoren med en 11K udstødning.
Husk carbon membranplader, og eventuelt et malossi red indsats til den originale luftfilterkasse.
Så ser scooteren lovlig ud, lyder lovlig, men er langt fra lovlig
BTW! Du skal dog være forberedt på konsekvensen for at blive stoppet, da den snilt kan runde 100 kmt.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
(Læs eventuelt teksten)
Må indrømme jeg ikke har prøvet det nye Black Trophy kit, men eftersom de er en videreudvikling kan det kun blive godt
- Jag havde ikke tøvet med at prøve det.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det lyder som en fin hverdagsopsætning, men brug 11K.
GG stinker sgu til 70ccm.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Prøv i første omgang med den GG du har nu, hvis ikke du er tilfreds, så smid en 11K på (husk at omdysse og kuster rullevægt, da 11K er noget mere omdrejningsvillig).
Du skal nok lige måle om du kører med 10 eller 12mm krumtap.
- Gå ikke ud fra det er 10mm. da en Jog FS er gammel, og temmelig sikkert har fået den skiftet.
Det ville være så træls at bestille noget forkert, så tjek for en sikkerheds skyld efter.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Indtil videre lyder bestillingen på:
Karburator - DellOrto 17,5mm PHVA
Batteri - Nitro GEL 12V 2,3Ah YT4B-BS
Gaskabel - universal
Olie - Castrol Power1 Racing
Dysesæt - DellOrto 6mm #88-110
Trykfjeder - Malossi 3,8
Variomatik - Top Performances TPR GP
Cylinderkit - Top Performances Black Trophy 70ccm - ø10mmVariatorruller - Malossi HT 15x12 3.7 og 4.2g
Hvis i mener jeg mangler noget eller skal bestille noget må i meget gerne skrive det nu inden jeg bestiller
God idé, måler lige efter. Men hvordan bærer jeg mig ad med det??
Forresten har i en idé til hvordan jeg kan få mit variator skjold af? Det sidder fast med rustne stjerneskruer og kan ikke få dem ud.
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
- Igen, det ville være surt det ikke passede.
Alt efter hvilken kobling du kører med, og hvilke fjedre der allerede er monteret, skal de muligvis skiftes.
Mål hullet i din krumtap, der hvor nålelejet sidder.
Stjerneskruer i varioskjoldet?
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Tror koblingen er std, det samme med fjedrene. Og ander ikke hvilke fjedre jeg så skal have? Nogle idé?
Hullet i krumtappen? Skal jeg så skille noget ad? Er virkelig ikke særlig skarp på området
- Ja, stjerneskruer i varioskjoldet, men det ligner at de har siddet der fra std, selv den plastikkåbe der sidder ud over varioskjoldet hvor der står "Yamaha" på sidder der stadig, og skruerne er rustet fast, de ligner nogle der aldrig har været skruet af
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Så er jeg med på hvad du mener med stjerneskruer
Det er bare dem der holder plastic coveret på plads.
Selve vario skjoldet skulle meget gerne sidde med unbracho bolte inden under
Der står ikke YamaNa på plastic coveret?
Men godt nok YamaHa?
(Ret sjældent at se et originalt efterhånden).
Faktisk er det næsten en skam at tune en helt original motor, hvis det er det du står med. De er næsten ikke til at finde nogen steder, og i ret høj kurs, kontra en derhar været adskilt og tunet.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Og nej, det er desværre ikke kun på plastikskjoldet der er monteret stjerneskruer, det er desværre også på selve varioskjoldet. Smider lige nogle billeder op.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Giv dem en omtang rustløsner eller WD40 og lad det stå natten over.
- Så kan du give dem et lille dask med en hammer, så de burde gå løse.
(Pas på ikke vær for voldsom da du kan knælle aluminiumet).
Kan du ikke få dem ud, så skør en rille med en dremmel, nedstryger eller hvad du har til rådighed, så du kan tage dem med en stor flad skruetrækker.
Ellers findes der et værktøj med en stjerneskrue i i den ene ende, og en hård ende til at hamre på i den anden ende.
- Det drejer skruen ud, når du hamre på enden.
Besværligt at hive cylinder og stempel af for at måle?
- Det akal jo alligevel af
Og det er nok noget af det mindst besværlige, af det du skal til at igang med det hehe
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Du smadre dem hvis du bruger PZ2 eller PH2.
Giv alle skruer WD40 og lad den stå nogle timet.
Rens kærven og sæt en PH3 i og giv den et stort klask med en stor hammer.
Så skulle du gerne kunne få den ud.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
jul 2011
Følgere: 112 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.296
Men bed en god omgang kobberfedt kan det gå an.
Men ellers find nogle galvaniserede..
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Ellers så skal du skære dem selv ud af universal plader.
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 17 Svar: 86
Yamaha jog FS hjælp til tun opsætning!