{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.852 visninger | Oprettet:

Frederik  T
Frederik T
Tilmeldt:
5. maj 2012
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82

Ny standard cylinder "sætter" sig på Suzuki Katana (45) {{forumTopicSubject}}

Har lige sat en ny lovlig cylinder på min standard Suzuki Katana (45). Sådan en: http://www.speedline.dk/da/scooter/cylinderkit-standard-50ccm-s-zo-7100042/
Den skal selvfølgelig køres til, og det har jeg prøvet på, men det går ikke så godt.
Jeg har kørt lidt rundt, med 20-25 km/t og der tager den ikke ret mange omdrejninger. Det går selvfølgelig ikke lige ud hele tiden, så når jeg skal lidt op ad bakke, giver jeg den lidt mere gas, (ikke meget), og så er den ved at sætte sig. Så venter jeg lidt, og starter igen, og så kan den lidt igen. Den har været ved at sætte sig to gange, så nu er jeg lidt nervøs for at prøve igen.
Det er som om der kommer en raslende lyd når jeg kører. Jeg kan ikke rigtig høre hvor den kommer fra, og ved ikke om det måske er fordi jeg ikke har sat skjoldende på endnu.
Jeg har taget cylinderen af igen, men alt ser ud som det skal, lige bortset fra at stemplet har fået lidt mørke aftegninger smiley
Gør jeg noget forkert, eller...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny standard cylinder "sætter" sig på Suzuki Katana (45)
  • #1   15. jul 2014 Bare dine ringe vender rigtigt så går det, får den mon noget olie? Har du sat blæser skjolde på? Ellers køler den jo næsten ikke.
    Den burde kunne klare mere eller mindre fuld gas når det er std cyl,
    Stempel ringe kan godt rasle lidt på en ny cyl, det går over når den har kørt nogle km, tjek den får olie, det er oftest det der giver en sætning når vi taler en std motor .


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #2   15. jul 2014 Det er koniske ringe, og de vender rigtigt (de kan kun vende på en måde)
    Den får olie (jeg blander selv).
    Jeg har ikke sat blæserskjoldet på cylinderen. Jeg tænkte, at den fik luft nok når de andre skjolde ikke var monteret, men det gør den måske ikke (jeg prøver at sætte blæser skjoldet på cylinderen i morgen).


  • SEB J
    SEB J Tilmeldt:
    jul 2006

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 991
    #3   15. jul 2014 Kan også være cylinderen er for snævert boret,der findes mange kvaliteter på markedet.
    Jeg har monteret en del std cylindre fra west import af mærket italy racing,de har alle kørt godt og prisen er under 300kr for et sæt med stempel og pakninger.
    De har til næsten alle scootere til denne pris


  • #4   15. jul 2014 Jeg har ikke sat blæserskjoldet på cylinderen. Jeg tænkte, at den fik luft nok når de andre skjolde ikke var monteret, men det gør den måske ikke (jeg prøver at sætte blæser skjoldet på cylinderen i morgen).

    DU FÅR BARE SAT BLÆSERHJUL OG BLÆSERSKJOLDET PÅ, ellers så er det ud og hente ny cylinder og stempel igen smiley


  • #5   15. jul 2014 Køleripperne er jo side vers, og vinden kommer lige fra, og når blæser skjolde er på , er der faktisk knald på den køle luft

  • #6   15. jul 2014 det er jo også begrænset hvor meget køl du får alene ved 25 km/t. det er jo ikke en maxi der prutter afsted smiley

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #7   15. jul 2014 Ja ja, jeg skal nok sætte det blæserskjold på smiley
    Opdatering følger i morgen... smiley


  • #8   16. jul 2014 På med blæserskjoldet og af med rullerne og tjek efter for slidtage.
    Skift dem gerne, til nogle der vejer 1gram mindre.

    Suzuki Katana har en meget kort slag længde, så den er følsom overfor omdrejningerne.


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #9   16. jul 2014 Tager den ikke flere omdrejninger når jeg sætter lettere ruller i???

  • #10   16. jul 2014 Jo flere omdr ved lettere ruller , så det ville jeg ikke gøre.

  • #11   16. jul 2014 "Jeg har kørt lidt rundt, med 20-25 km/t og der tager den ikke ret mange omdrejninger"

    Jeg havde da givet den lidt flere omdrejninger.


  • #12   16. jul 2014 Tommy, en kort slaglængde burde da betyde at den var mindre følsom over for omdrejninger, fordi stempelhastigheden er lavere ved et givent omdrejningstal, eller er stempelhastigheden af mindre betydning på de maskiner end på andre stempelmotorer? smiley

  • #13   16. jul 2014 Så en MC med kort slaglængde trækker med næsten samme HK ved lave omdrejninger, som med høje og en Harley med lang slaglængde trækker dårligt ved lave omdrejninger?

    Den lange slaglængde giver "bundtræk", som ikke burde findes på en scooter, men som viser sig ved forkerte ruller.

    Skruzukis korte slaglængde, giver så det modsatte.
    Forbrændingen trykker ikke ret lang tid på stemplet og krumtappen har ikke en ret lang bevægelse, så det er ikke ret meget moment i hver omdrejning.


  • #14   16. jul 2014 Tommy, det var egentlig lidt det modsatte jeg mente, men jeg tror lige nu at vi begge tænker på det samme og at det bare var formuleringen eller forståelsen fra en af os der gik ged i. smiley
    Altså en lang slaglængde giver en bedre udnyttelse af gassen, fordi at den når at holde et højt tryk på stemplet over en længere vandring af stemplet men så når man kommer højere op hurtigere når der, hvor stempelhastigheden bliver så høj at man kommer tæt på oliefilmens bristepunkt. Og at denne motor er designet til at virke ved lave omdrejninger, hvilket i mange tilfælde giver et unødvendigt højt pumpetab ved højere.

    Med motoren med den korte slaglængde skal stemplet dog ikke bevæge sig særlig langt per omdrejning og man skal højere op før man når så høje stempelhastigheder at der er problemer med oliefilmen. På grund af dette og fordi der ikke trækkes helt så meget arbejde ud af hver arbejdstakt er disse oftest tunet til højere omdrejninger. smiley

    Når jeg taler om arbejde fra arbejdstakten er det fra fysikundervisningen at den brændende gas yder et tryk på stemplets overfladeareal og får det til at bevæge sig et bestemt stykke, som er dets slaglængde. Tryk gange areal er lig med kraft, og kraft gange strækning er lig med arbejde, hvilket måles i newtonmeter. Det er dog ikke de samme newtonmeter som man måler med et dynometer, hvor det er drejningsmoment. smiley


    Men anyway. Man skal altid have blæserskjoldene på, medmindre man ønsker en meget varm motor meget meget hurtigt. smiley


  • #15   16. jul 2014 Jeg tror at det du mener, kan forklares som min fars gamle MC mekanikerven sagde det. ( manden er 70 idag og har tunet ufatteligt mange Hondaer tilbage i 60erne. ).

    Han sagde at man skulle se på hvor mange meter at stemplet bevægede sig i minuttet lige før det røde felt og ud fra det, kunne man se holdbarheden på motoren og dermed levetiden osv.

    Og så sagde han at motore med korte vandringer synes han var irriterende at køre gadekørsel på, da der skulle skiftes gear konstant, for at bevare et fornuftigt træk.
    Lidt grunden til at jeg aldrig har ejet en Suzuki knallert.

    Min GSX-R 250 fik jeg for 14.000kr i 2001, så det kunne jeg ikek sige nej.
    Slaglængden var 33mm og det røde felt startede ved 17.000rpm.
    Savner sgu min Minigixer.


  • #16   16. jul 2014 Jo det er faktisk meget det lig det, med en stor del af det fysik-tekniske skåret væk. smiley

    Jeg har dog et excel ark der med slaglængden, omdrejningstal og længde af pejlstang kan udregne stempelhastigheden (og accelerationen af stemplet) og der kan jeg se at allerede ved 11.000 omdrejninger vil en motor med en slaglængde på omkring 4 cm som min have en stempelhastighed på over 25 m/s når den er højest men for at have en gennemsnitlig stempelhastighed på 25 m/s skal man vist nok over 30.000 hvis jeg husker rigtigt. Grunden til at jeg nævner 25 m/s er at en eller anden har sagt at det er en god tommelfingerregel at holde sig under det. Tommelfingerreglen lød dog ikke på, hvorvidt det var specifikt 25 m/s eller gennemsnitlig hastighed eller om det var to-eller fir-takter, hvor smøreevnerne jo er meget forskellige. Derudover skal man huske at det måske er en gammel tommelfingerregel og teknologien både i motorer og olier har udviklet sig meget over de seneste år. smiley

    Men anyway, jo, du og din fars mekanikerven har helt ret i at stempelhastighed er det der slider meget på motoren. smiley
    Hvis vi har en motor med en kort og en motor med en lang slaglængde der begge snurrer med samme stempelhastighed og hver deres omdrejningstal vil cylindrene i princippet holde lige længe, men lejerne vil gå først i den med kort vandring, da stemplet på kortere tid skal ned i hastighed og stå stille inden det skal bevæge sig den modsatte vej, hvilket giver et større træk og tryk i krumtappen. (Accelerationen af stemplet er højere) smiley
    Pejlstangens længde mangler jeg stadig lige at visualisere, hvad har af betydning, men jeg kan jo altid lege med mit excel ark for at finde ud af det. smiley


  • #17   16. jul 2014 Oven i hatten, så har den korte slaglængde, et korte stykke cylinder, til at fordele sin varme på.
    Så det vil være meget mere det samme område, som vil få gnidningsvarmen med de m/s.

    Tænk dig en Puch Monza med membran indsugning gennem blokken og digital tænding.
    3,8mm længere slaglængde og mulighed for 47mm cylinder.
    Bye bye Yamaha 4g.

    Den krumtap der bruges på 110ccm kittet til Senda motoren, eller er det til AM6 motoren..!?!
    Den kunne man måske bruge på en std Senda og få sig et solidt bundtræk, hvis man kunne få fat i en std cylinder med længere cylinder.


  • #18   16. jul 2014 Aaaaaah!!!!
    Det er skuda rigtigt, det havde jeg da slet ikke tænkt på, det med varmen. smiley
    Den detalje må jeg hellere lige skrive mig bag øret. smiley


  • #19   17. jul 2014 Du er i lære som mekaniker ik?
    Sgu godt at en ufaglært, hjemmemekker kan lære lidt fra sig.
    Et enkelt år på gymnasiet i 1999 har ikke været helt spildt.

    Retur til emnet, så holder jeg stadig på at hans ruller er lidt for tunge.


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #20   17. jul 2014 Var ude og køre i går (ca. 20 km), med 20-30 km/t.
    Kørte på arbejde i dag (4,5 km), og holder den på 20-30 km/t.
    De sidste 100 meter prøver jeg at gi' den gas, men så er den ved at sætte sig igen.
    Jeg skal åbenbart være mere tålmodig smiley
    Ps: blæserskjoldene er sat på smiley


  • #21   17. jul 2014 Nej, noget må være gået fuldstændig galt da du monterede lortet.
    Jeg havde en neos fra December måned 2008. Satte cylinderkit på som kostede 350 incl forsendelse (stempel, cylinder og pakninger)
    Jeg gjorde intet andet end og putte lidt benzin i selve tanken også, så den fik lidt mere smørelse. Jeg lod den stå i 30-45 minutter i tomgang, mens jeg engang i mellem gav den nogle omdrejninger, uden der skete noget. Derefter tog jeg min første tur på den, nu hvor den var blevet varm og det hele.
    Ikke til og starte med gav jeg fuld gas, ikke før efter 3-5 minutters tid. Det var dog ikke over længere strækninger, men alligevel for lige og se hvad den kunne presses op på. Den startede hver gang uden gas på elstart, og kørte præcis som den skulle. Så dit cylinderkit er fuckt, eller også har du bare gjort noget forkert. Det der skal under alle omstændigheder SLET IKKE ske.


  • #22   17. jul 2014 Frederik T, nu har du vel puttet olie på cylindren ved montering? smiley

  • #23   17. jul 2014 Baddi tvivler på at mange gør det desværre smiley

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #24   17. jul 2014 Stemplet vender rigtigt, stempel ringene vender rigtigt, smurte cylinderen med 2-t olie inden montering, nye pakninger. Tjekkede om stemplet kørte rigtigt inden jeg satte topstykke på. Benzin er blandet rigtigt.

    Har 7g ruller i, da jeg ikke helt kan forstå at det er bedre at den tager flere omdrejninger, da det jo er når jeg giver den gas (flere omdrejninger) at det går galt.


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #25   17. jul 2014 Skal lige siges, at jeg har skiftet cylinder/topstykker på scootere før (12-15 gange).
    Da jeg var ung og kørte på gear-maskiner (Yamaha 4g - Puch Monza - Suzuki 3g), rodede jeg og gutterne med knallert hele tiden. Min Yamaha havde jeg monteret 60cc cylinder, tunudstødning, en karburator fra en MZ motorcykel (27mm), og den var gearet. Den kørte godt 100 km/t.
    Så det er ikke fordi jeg er fuldstændig noob smiley
    Der gik selvfølgelig omkring 20 år fra jeg kørte knallert, til jeg begyndte at køre scooter, og jeg må sige, at det er da ikke helt det samme som en knallert smiley

    Det er for resten min søns profil jeg skriver på, da det er mig der laver hans scooter også.


  • #26   17. jul 2014 Så har du nok mere erfaring end jeg, for fir-taktere, som jeg primært roder med, sætter sig ikke. smiley

    Eller jeg kom lige til at tænke på. Mørke aftegninger tyder på at olien brænder fast, altså at den bliver overophedet.

    Prøv måske at dyse en lille smule op og se om det gør forskellen. To-taktere har det jo med at være følsomme over for mager blanding. smiley


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #27   17. jul 2014 Jeg har dyset to numre op.

  • #28   17. jul 2014 tolerancen mellem cylinder og stempel kan også være for snæver..

  • #29   17. jul 2014 For lille dyse, eller for tunge ruller.
    Som sagt, så er den følsom overfor for lave omdrejninger.


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #30   17. jul 2014 Jeg har nogle 5g ruller.
    Kan jeg blande dem med de 7g ruller jeg har i nu, eller...?


  • #31   17. jul 2014 Ja. bare sæt dem hver anden.
    Det er EKSTREMT vigtigt, at du IKKE sætte 2 ens ruller ved siden af hinanden, hvis du blander.
    Og du må KUN blande 2 forskellige og ikke 3 forskellige.


  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #32   17. jul 2014 Ok, det prøver jeg.

Kommentér på:
Ny standard cylinder "sætter" sig på Suzuki Katana (45)

Annonce