{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.654 visninger | Oprettet:

Angående mistet arbejdsnøgle {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Står i den situation at jeg har smidt min arbejdsnøgle ud i skraldespanden. Det skete da jeg havde dem i et par arbejdsbukser som skulle smides ud og jeg glemte at tømme dem. Selvfølgelig er skraldespand tømt nu hvor jeg har opdaget det. Så det gode ved det er jo at de er blevet brændt på forbrændingen.

Men står i den situation at min chef påstår jeg skal betale for at der kommer nye låse og nye nøgler på arbejdet, hvilket han siger sagtens kan løbe op i 40.000 kr

Synes ikke det er rimeligt at jeg skal betale, han må have noget forsikring der dækker og derudover synes jeg også 40.000 lyder meget for 2-3 nye låse og 10-15 nøgler ?

Er der nogen der ved noget om dette ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angående mistet arbejdsnøgle
  • #1   15. jul 2014 Har du skrevet under på et stykke papir, hvor der står at du har fået en nøgle udleveret?

  • #2   15. jul 2014 Ja, men mener ikke der stod decideret at det kostede 40.000

  • #5   15. jul 2014 Ja, men problemet er i at han jo skal være sikker på en er brændt og det er jo kun mig der kan fortælle at den er det.

  • #7   15. jul 2014 Hvis du har skrevet under, så har du et problem, fordi så skal du aflevere nøglen igen, så hæfter du for efter virkningerne smiley

  • #8   15. jul 2014 Tror desværre ikke at den holder, kunne være fedt. Han skal vidst først have fat i noget sikkerhedschef

  • #10   15. jul 2014 Det papir jeg skrev under på var vidst bare en navneliste hvor der stod de ansattes navne og deres underskrift

  • #12   15. jul 2014 Gir dig ret, men det er jo det jeg skal overbevise dem om. Og de kan jo sagtens være nogle røvhuller og være ligeglad

  • #14   15. jul 2014 Hvis man har mistet en nøgle, så har man et stort problem, fordi at forsikringen ikke dækker indbrud, hvis tyvene har nøglen.. så det er derfor man altid omkoder låsene ved forsvunden nøgle. Og ja, det kan sagtens koste 40000

  • #17   15. jul 2014 Jeg er kun ansat som ung, altså jeg er ikke fultidsmedarbejder, jeg er der et par aftener om ugen

  • #19   15. jul 2014 Er gjort, men det var endda ham selv der nævnte det med at hvis den var brændt kunne vi måske se bort fra det, men han skal stadig snakke med sine sikkerhedscheffer

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #22   15. jul 2014 Var du over 18 år da du skrev under?

  • #23   15. jul 2014 Ja det var jeg

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #25   15. jul 2014 Jeg søgte lidt, og fandt noget her. Prøv at læse det. Ham der har skrevet det, studerer jura.

    OP - du skal IKKE betale, medmindre du har handlet ekstremt uagtsomt.

    Som Carl er inde på - firmaets ejendom - firmaets ansvar. Det er dog ikke som sådan derfor, de skal dække.

    Normalt siger man, at "varetægtsansvar er præsumptionsansvar" dvs. låner man noget skal man erstatte det, medmindre man kan bevise, at man 100% ikke har gjort noget forkert.

    Når du får en nøgle, "låner" du dog ikke noget i sædvanlig forstand. Det er i arbejdsgiverens interesse, at du har en nøgle. Derfor gælder som udgangspunkt normalt culpaansvar, dvs. du skal dække, hvis du har handlet (groft) uagtsomt eller forsætligt.

    Derudover, så lige præcis i forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager gælder en særregel. Denne findes i erstatningsansvarslovens § 23 (stk. 1 og 3 er de relevante her)


    "Erstatning, som en arbejdsgiver har måttet udrede som følge af en arbejdstagers uforsvarlige adfærd, kan kun kræves betalt af denne i det omfang, det findes rimeligt under hensyn til den udviste skyld, arbejdstagerens stilling og omstændighederne i øvrigt.
    Stk.3. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på arbejdsgiverens erstatningskrav mod arbejdstageren for skade, denne i øvrigt forvolder arbejdsgiveren i tjenesten."

    Reglerne sammen betyder, at:

    1) Hvis du i forbindelse med dit arbejde volder skade ved f.eks. en kundes ejendom, skal din arbejdsgiver som udgangspunkt dække, også selvdom du har handlet relativt uagtsomt. Kun i særlige tilfælde bliver arbejdstageren ansvarlig, og typisk kun for en del af beløbet.
    3) Hvis du volder skade på din arbejdsgiver, gælder samme regen som under 1), dvs. udgangspunktet er, at arbejdsgiver selv dækker. Kun i grove tilfælde dækker du selv.


    Er der tale om, at du under almindelig uforsigtighed eller lignende har mistet en nøgle, dækker arbejdsgiver selv. Han er den økonomisk stærke, han har udstyret dig med en nøgle til brug i dit arbejde --> han dækker...


  • #26   15. jul 2014 Har godt læst det Frederik T, og ifølge det skal jeg ikke betale, men hvorfor fanden siger han det så og andre det

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #28   15. jul 2014 Er du i fagforening, så forelæg sagen for dem. De har også jurister ansat.

  • #29   15. jul 2014 Det kan være jeg skal prøve det

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #30   15. jul 2014 Prøv evt. at søge på: gratis advokathjælp eller gratis retshjælp.
    Der kan man tit sende en mail, og få et svar.


  • #31   16. jul 2014 Jeg fik også afvide at de kostede 60000 hvis jeg mistede nøglen. 9 døre og 16 nøgler. En dag havde arbejdsmanden placeret den på bunden af en støvsuger beholder på en ok tank det var bare ærheligt det er jo hvad der sker. Men ingen regning det er chefens problem så må han have en kodelås istedet

  • #32   16. jul 2014 KP det håber jeg fandme for jeg magter ikke at betale 40.000

  • #33   16. jul 2014 det har intet at gøre med at magte at betale. du skal under ingen omstændigheder betale noget som helst. han kan fyre dig som det værste.

  • #34   16. jul 2014 Det kan han bare gøre hvis han vil, så finder jeg bare noget nyt og bedre

  • Frederik  T
    Frederik T Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
    #35   16. jul 2014 Enig med KP.

Kommentér på:
Angående mistet arbejdsnøgle

Annonce