27. jan 2008 Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 13 Emner: 79 Svar: 737
strøm og udrengingsmetode ? :) {{forumTopicSubject}}
hey klog flok
jeg render med en hel del prosjekter i hovde og der i blandt leget jeg med 12 v jeg er kommet indi et problem jeg kan sku ikke huske hvordan man renger strøm rundt og frem og tilbage
men det der er i hovde er at jeg vil tage et 12 volt batari (50+ A ) og tilslutte en konverter "omformer" til 220v også tilslutte alt muligt
men det der så ligger mig på lasten er hvordan om renger jeg Watt til Ampere alså jeg vil gerne vide mit forbrug og hvorlang tid der ca er og sådan
og hvordan når man lader sådan nogen hvad "enhede" er det så i og er der nogen måde man kan se hvor meget power der tilbage fx at nu var kun 16 Ampere tilbage
håber i har lyst til at hjælpe
v.h patrick w
jan 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 38 Svar: 277
Udregning:
1 amp er = 220 watt
6 amp = 1320 Watt
10 Amp =2200 Watt
Altså volt x amp = Watt
220 x 10 = 2200
Du kan også bruge den omvendt hvis foreksempel du har brug for 3500 watt Skal der være 15,9 amp
Watt / volt = amp
3500 / 220 =15,9 amp
Håber det hjælper dig
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.636
Den bruger også Strøm, den er måske kun 60-80% effektiv
Og du regner også kun ampere ud på 220v siden
apr 2010
12v x 50A = 600wh = du kan trække 600w i en time men i det din omformer ikke er 100% effektiv skal du trække lidt fra feks 25% = 450w i en time
Du kan så dele det op,, 50w i 9 timer feks.
Men husk også på at ting sjællent trækker så meget som du tror .
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.248
Så skal det være fordi han snakker om 50 AH, som er ampere-timer, tid gange ladninger per tid hvilket bare bliver ladninger.
apr 2010
Man kan jo ikke sige hvor mange watt et batteri er på, watt er noget forbrugeren opgives i.
Og ja han skriver jo at han har et bilbatteri på 50Ah +
jul 2012
Forresten skriver han og du ikke Ampere-timer (AH) men Ampere (A), og der er en stor forskel på de to.
Lad os lige gennemgå definitionerne af de ting vi arbejder med her, så alle er med:
Ampere (strøm) er coulomb (ladninger) per sekund (tid)
Volt (spænding) er joule (energi) per coulomb (ladninger)
Watt (effekt) er joule (energi) per sekund (tid).
Sammengængen mellem dem er at Ampere ganget med Volt er lig med Watt.
Ampere-timer er Ampere ganget med timer, således at vi står tilbage med blot ladninger, altså hvor mange coulomb man kan trække fra batteriet før det er fladt.
For at få Watt-timer, hvilket faktisk bare er en anden måde at sige joule (energi) på skal du gange Ampere-timer med Volt.
Er du med nu?
Forresten hedder det elektriker og ikke elektronik-mekaniker, da elektronik jo ikke er mekanisk men elektrisk.
apr 2010
Jeg har bare tænkt længere end dig, han skrev 50A+ men mente 50Ah derfor det svar jeg gav,, for batterier er angivet i Ah at staklen ikke absolut husker at skrive det præcist kan jeg godt se ud over.. Han spørger jo også fordi han ikke er klog på det,, og jeg er sikker på at det jeg skrev ca 450w i en time på den anden side af omformeren er noget han kan bruge..
Og lige til sidst.. Hr perfekt, jeg ved altså godt hvad min uddannelse hedder,, tror du jeg sidder og lyver?
jul 2012
Gymnasiet er dog ikke det helt vilde, vi var også inde på dette i folkeskolen, hvilket er grunden til at jeg mener at du bør have kendskab til det når du jo som du selv siger er uddannet i netop dette.
Hvis du ser, så skriver jeg også i den første besked at det er noget andet og at du har helt ret, hvis han mener ampere-timer, men nu må vi jo gå ud fra at han mener det han skriver og så give et svar på lige præcis det han skriver.
strøm og udrengingsmetode ? :)