{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.822 visninger | Oprettet:

Lovforslag {{forumTopicSubject}}

Hvem skal man tage kontakt til i folketinget, som har lidt forstand?

Jeg er ved at være træt af at man ikke kan sætte sig på en ubegrænset scooter uden at få en bøde. De må da også selv kunne se det ville være bedre at ændre loven så de måtte køre ubegrænset og så skal køre på vejen i stedet for cykelstierne :).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lovforslag
  • #1   1. jul 2013 Betjentene der stopper folk syntes enda selv loven er ondsvag...

  • #2   1. jul 2013 Held og lykke. Nu når du alligevel er i gang, kan du så ikke fjerne den nye lovgivning til motorcykel kortet - så vi bliver ligesom de fleste andre EU lande, hvor der må køres på 125ccm som 16 årig.

  • #3   1. jul 2013 Eller bare at maskinen måtte køre ubegrænset, men kun 50cc og så skal du bare selv holde farten på 30, overskrider du, og de fanger dig, koster det?

  • #4   1. jul 2013 Bruun hvorfor skulle den så være ubegrænset, når man alligeveldet stadig kun måtte køre 30?

    Christian Simonsen, du kan godt køre på motorcykel som 16 årig i DK, du skal bare tage kortet i Tyskland eller Sverige


  • #5   1. jul 2013 Freestyler: Du slider maskinen mindre, hvis den kan få lov at køre 30 i lavere omdrejninger, end hvis du foreksempel har skiven i?

  • #7   1. jul 2013 Hr & Fru Jog hvis det skal være helt rigtigt så skal du faktisk også have boet der i cirka 6 måneder før du må ta kortet smiley

  • #8   1. jul 2013 Men held og lykke med din plan T. har tit tænkt på det samme men har set eksempler på andre folk der har gjort det du er igang med som har fået svar fra regeringen på 10 ord... så tror ikke det bliver en succes desværre... smiley

  • #10   1. jul 2013 Jeg er bare ved at være skide træt af at jeg både skal betale skat og resten af pengene jeg tjener som bøder. Fordi Danmark ikke kan forny sig på nogle punkter. Det er jo dybt useriøst at se folk ligge og blæse rundt på et motoriseret køretøj med hele NU BLIVER DET VILDT!!! 30 km/t :O!?!=!=
    Der er folk på cykler der kan køre hurtigere?


    Folk på cykler køre i forvejen med hovedet under armen når de cykler rundt på de små snoede cykelstier, og self. skal vi fortsat køre på cykelstierne er der heller ingen grund til at scooteren kan køre mere end 30 km/t
    Men face it, en scooter høre overhovedet ikke til blandt cyklister. De er uforudsiglige og har oftest musik i ørene så de ikke kan høre os når vi køre..


  • #11   1. jul 2013 I så fald skulle 50cc ubegrænset oprettes som en kategori for sig selv der skulle hedde "meget lille mc". Det lyder i mine øre helt i orden, hvis vi samtidig indfører tvungne syn. smiley

  • #12   1. jul 2013 Nu vi snakke om cyklers hastighed, så er fucking pinligt at køre på en lovlig MadAss, og så bliver man overhalet af en gruppe af 6 mennesker på CYKLER.. Det giver ingen mening at køre 30km/t det er det der gør at det er så farligt som det er...

  • #13   1. jul 2013 Har taget kontakt til tv2. Så må vi se om de vil kaste lidt syn over sagen. Regeringen vil jo ikke høre på os det faktisk omhandler...

    Synes også det er pinligt at blive overhalet af en cykel på en std scooter. Men man har jo muligheden at køre std eller skam tune scooteren til at kunne køre alt alt for hurtigt. Hvis man ikke vil overhales af cykler, er man jo tvunget til at tune den så meget at man også har en chance i forsøget på at stikke af fra panserne.


  • #14   1. jul 2013 Bruun er kun enig i hvad du siger!

    T det er godt tænkt hvis de ikke gider høre på os kan det måske være de gider høre på medierne smiley


  • #15   1. jul 2013 Jeg vil være tilfreds hvis vi bare kunne få lov at køre efter bilerne i trafikken, og maks 50cc, og så eller ubegrænset, så ville alle jo nærmest være tilfredse? Kan ikke se hvorfor knallertloven er lavet sådanne som den er, deres eneste argument man høre er "Scooteren er ikke bygget til at køre mere end 30" Og så får man lyst til at kaste en næve lige i sylten på dem.... -.-

  • #16   1. jul 2013 De kunne da bare lave fargrænser for knallert som der også er for bil så man feks på en villavej måtte kører 30 og sådan noget smiley Også skulle de begynder at lasermåle knallerter noget mere smiley

  • #17   1. jul 2013 En Knallert/scooter skal rende det samme som bilerne, men have en topfart på 60. Og så skal de ellers bare have lov at køre på vejene og væk fra stierne, og så skal alderen for at køre knallert ned på 15 år, og bil 17 år, så må de sætte køretimerne op fra ca. 3 måneder til mellem 6-12 måneder… Tror trafikken kunne ændres lidt på den vinkel! smiley

  • #18   1. jul 2013 Jonas, de skal ikke røre aldersgrænsen, den er fin som den er nu...

  • #19   1. jul 2013 Enig med det med aldersgrænsen
    16 år = knallert
    18 år = bil


  • #21   1. jul 2013 Det burde være ligesom biler, biler kan godt køre langt over fartgrænsen, men man får kun bøder hvis den ikke bliver overholdt.

  • #22   1. jul 2013 Det er jo også fornuftigt, men noget andet med den lov vil være, at maskiner skal gennem syn, for at få en "opgradering" til at køre stærkere, for at checke om bremser stel osv kan holde.. For eksempel en DM50, Maxi, Ciao, osv osv, de kan sgu ikke nå at stoppe, men hvis vi tager nogle af nutidens maskiner med skive både for og bag, så kan man sagtens stoppe.
    Der skal være en eller anden form for "syn" inden man kunne få den "opgraderet"


  • #23   1. jul 2013 Bruge penge på syn i stedet for bøder, lyder helt fint

  • #24   1. jul 2013 Så ka lortet sku da i det mindste holde til det? smiley

  • #25   1. jul 2013 Tror jeg vil sende dette forum til dem hvis nu de svare retur. Så får de også fleres syn på sagen

  • #26   1. jul 2013 Folk, vi har brug for jeres meninger smiley

    - vi skal evt. finde nogle der kan stille op til et interview! smiley


  • #27   1. jul 2013 Det kommer aldrig til at ske!

    Btw min pik er hoar


  • #28   1. jul 2013 nub sonny. Synes vi skal prøve det her smiley

  • #29   1. jul 2013 Det kommer aldrig til at ske, din fucking noob smiley

  • #30   1. jul 2013 Altså som de siger tager det 4,5 meter at bremse i bremse længe med 30km/t, det kan jeg gøre med 50 km/t, de har så mange dårlige undskyldninger for at vi ikke må did og vi ikke på dat, det er rent ud sagt til at få ondt i røven af, og som Ernst min ven siger ja vi skal bare være mange der stiller op til at lave et interview så de kan se hvor fuckt op reglerne enlig er, de er jo totalt ligeglade så kan vi jo enlig sige det samme som de skal køre i et toyota aygo istedent for de store v8 svin som forurener mere end en last bil næsten, nu hvor vi betaler for at biler også skal være økonomisk!

    Nogle af de regler de laver er simpelthen for langt ude. nordjyllands politi vil f.eks. gøre så unge fra 18 - 25 ikke må køre bil når det er mørk.


  • #31   1. jul 2013 Jeg har da præsteret at bremse ned fra 74km/t (på speedo) til 0, på omkring længden af 2 Peugeot 107...
    Så de skal ikke sige at det er fordi bremserne på nutidens knallerter ikke kan stoppe maskinerne...


  • #32   1. jul 2013 Hvis der er en der kan komme med loven skal jeg nok lave en indsamling ;).

    http://www.skrivunder.net/underskriftindsamling


  • #33   1. jul 2013 Jeg tager bremselængde, økonomisk set og dårlige undskyldninger

  • #34   1. jul 2013 Prøv at se om i kan få Baddi til at fortælle noget om alt det tekniske, ved han er super god til det smiley

  • #35   1. jul 2013 Baddi må være skide god vedr. Statistikker.
    Men igen. Dem kan vi ikke bruge til ret meget da det er taget i betragtning i at scootere skal opholde sig mest muligt på cykelstier (Der er jo sjovt nok cyklister, som ikke kan finde ud af at køre cykel)


  • #36   1. jul 2013 Skal jeg oprette selve underskrift indsamlingen? Så kan i sende dokumenter med det information i har skrevet til min mail
    - Ogiesel@live.dk


  • #37   1. jul 2013 Der må være statistikker vedrørende hvem det er som er indblandet.

    Men sender du hvad du får skrevet til mig her engang? Så opretter jeg den. Har skrevet omkring det økonomiske, kontrueringen af en knallert og dårlige undskyldninger smiley


  • #38   1. jul 2013 Ja det er jo så alkoholden, men det er også forståetligt med akhold i blodet er man ikke rigtig istand til at køre scooter. smiley

  • #39   1. jul 2013 der er sgu stadig unge som køre som om at de bliver skudt efter. fordi de er åh så seje men en dag kommer der en bil og bang.

  • #40   1. jul 2013 Så må de blive snuppet af panserne?
    Der er også folk i bil der kører med hovedet under armen!


  • #41   1. jul 2013 Det er de unge der kører uden hjelm, og kører 7834295 km/t igennem byen, som ødelægger det for os andre, og det er utroligt de ikke selv fatter en fløjtende skid... -.-

  • #42   1. jul 2013 ^det T sagde.

    Har snakket med Baddi, og han kan ikke skrive indlæg her pga. sin computer eller noget i den stil smiley

    - men jeg tror helt sikkert at i kan skrive til ham ang. whatever smiley


  • #43   1. jul 2013 Så kan vi også komme med den undskyldning at det enlig kun er VORES land det er sådan at vi må køre så langsomt, vi soder for det første motorn til det bedtyder man skal ofre penge, man smadre enlig også motorn min slider har det ikke alt for godt efter den mega skive jeg har i den efter jeg blev stoppe den røg fra 4000rpm til omkring de 9000rpm, det kan godt mærkes på den for hver eneste gang jeg køre bliver den sløvere og sløvere.. men jeg synes vi skal kæmpe for det her, for det kunne være så fedt hvis vi måtte køre ligesom i andre landet. når man kun må køre 30 er det kun gamle mænd og sådan for det meste der gør det, for vi unge kan ikke holde ud at sidde på en scooter hvor man næsten midster balance fordi det går så langsomt, det er til grin. og så kan man jo enlig bare sige også hvorfor må cykel ryttere køre så stærkt de køre ihvertfald mere end 30 km/t de køre nærmere de 60, de får ingen bøde? og de har enda mindre bremser og sikkerhed for hvis de blæser ind i en bil kommer det til at gøre rimlig nas.... Der er så mange ting jeg ikke forstår med alle de åndsvage regler!

  • #44   1. jul 2013 Suzuki for life,

    jeg skal så lige sige i min by er det alle de gamle der køre 60 ned gennem byen UDEN hjelm så ikke spil for hellig....


  • #45   1. jul 2013 Ja okay, så kommer det jo an på hvor man kommer fra, her hvor jeg kommer fra er det største delen af unge, der kører på deres halv smadret Hot's uden lys, uden hjelm, og så med noget 70cc tun på...

  • #46   1. jul 2013 Det fordi de ikke har råd til at renovere scooteren fordi politiet frarøver dem deres penge i form af bøder :).

  • #47   1. jul 2013 Sådan er det ikke her, det er faktisk kun 3 i den by jeg bor i der HAR kørt på tunede knallerter og de havde da lyst og kun den ene kørte uden hjelm, men det er også noget man selv vælger!

  • #48   1. jul 2013 Men så burde de til gengæld også sætte bøderne højere op.

    Måske kunne man eksperimentere med TO forskellige knallert-klasser.

    En klasse, som den der er nu. 30 km/t, med begrænsninger osv. Så er du ikke "tvunget" til at købe en knallert, der kan rende 60.

    OG en anden klasse, som man f.eks. kan få lov til at køre, hvis man har kørt "klasse 1" i et bestemt stykke tid, f.eks. 1 år. Disse kan køre uden begrænsninger, lovligt. Disse burde så have nogle specielle regler, såsom, de må ikke køre hurtigere end fartgrænserne, osv. Bøderne HER ville jo så være væsenligt højere end normalt.


  • #49   1. jul 2013 Det bare sjovt de ikke kan se at, jo flere regler de laver, jo mere ulovligt køre vi :).

  • #50   1. jul 2013 Bøderne burde hæves uanset hvad :).

  • #51   1. jul 2013 Lige præcis, og et godt forslag ernst kom med. smiley

  • #52   1. jul 2013 Vil mene maskiner som Maxi osv. med lorte bremser og knap så stærke stel, burde have en kategori der stadig kørte 30, mere holdbare maskiner, skulle så kunne "opgraderes" ved hjælp af syn, og du skulle kunne køre dem som 16 årig, og så om det syn kostede 1500 - 2000,- tror jeg folk ville være villige til at betale den pris.

  • #53   1. jul 2013 Jeg vil langt hellere betale 1500-3000 for et syn af en knallert end at jeg vil betale politiets løn og kage for den sags skyld :).

  • #54   1. jul 2013 er det ikke bare og køre......

  • #55   1. jul 2013 Vest-Jysk, fandme nej om der skal sidde et klistermærke på min maskine, så må de lave 3 forskellige nummerplader og så indføre at alle maskiner skal køre med nummerplade? Nægter at sætte et klamt skilt på mine gamle maskiner hvor der står S, og får den sags skyld også på min Madass, vi skal ikke til at lege England?

  • #56   1. jul 2013 Ja, så hellere at scooterens/knallertens kategori indgår i nummerpladens oplysninger :).

  • #57   1. jul 2013 Ej, men prøv lige at tænk på at have et kæmpe "S" skilt foran og bagpå en Maxi, det vil jo ødelægge hele maskinen, så skulle de "små/gamle" knallerter ikke kunne opgraderes, og køre videre som almindelig 30'er uden der skal noget på?

  • #58   1. jul 2013 Det skal bare kunne fremgå tydeligt af nummerpladens oplysninger smiley

  • #59   1. jul 2013 På hjelmen, det vil sgu da være usmart, hvis du har flere forskellige maskiner, som ikke er i samme kategori..

  • #60   1. jul 2013 Så skal de lave nogle bestemte farve nummerplader...

  • #61   1. jul 2013 Det med farvede nummerplader er en skide god ide!

  • #63   1. jul 2013 Kan det ikke være underordnet om du kan se det forfra?
    Ser ingen grund til at trafikanter skal kunne se hvilken kategori ens maskine er i, det er noget der burde indgå når man slår nummerpladen op.
    - Martin, det er derfor vores nuværende maskiner skal gennem et syn, så de kan vurdere om din maskine er "kraftig" nok til at køre 60km/t


  • #64   1. jul 2013 Så skal han da ikke have kørekort, hvis han ikke kan bedømme det?

  • #66   1. jul 2013 altså det er jo det samme med motorcykel den er jo også kun nummerplade bag på.

  • #67   1. jul 2013 Som sagt Vest-Jysk, så skal de ikke have kørekort, hvis de ikke kan bedømme om man køre 30, eller 60?

  • #68   1. jul 2013 Som Rasmus siger. Det er det samme som med motorcykler smiley

  • #69   1. jul 2013 Knallerter har jo også en begrænset hastighed i den zone den køre i :). Så det kan være fra 30 km/t - den hastigheds zone man er i. Så må han også kunne se forskel på de 30 eller 50 som man evt måtte køre i givende situation smiley

  • #70   2. jul 2013 Politiet det synes at det Danske Scooter lov er latterlig burdte ikke udgive bøderne men sige til os at de er enige at det er latterligt smiley

  • #71   2. jul 2013 Syntes også det er fucked...
    Og vil også gerne have det ændret.


  • #72   2. jul 2013 Har TV2 svaret? ??


  • #73   3. jul 2013 Ja. Fik et rimelig lausi svar retur fra dem. Men må håbe de vil gøre noget. De skrev følgende
    "Vi får så mange henvendelser, at vi desværre ikke kan sende et personligt svar på dem alle, men alle bliver læst og i så høj grad som muligt, forsøger vi at sende et personligt svar. Har du ikke hørt noget indenfor få dage, skal du derfor ikke forvente at få en tilbagemelding."


  • #74   3. jul 2013 Den eneste måde, vi kan have en chance på, er ved bare at holde på..

  • #75   3. jul 2013 Så er vi sku nødt til at fortsætte. Men denne tråd dødede ligesom ud. Så vi er næsten nødt til at holde en kontakt så vi kan blive enige om hvordan det her skal foregå :).

    Jeg vil i hvert fald gerne have det her til at kunne ske. For der må da være nogle politikere der har lidt hjerne og kan se fordelen i det her smiley


  • #76   3. jul 2013 Det er der sikkert ogås måske var ikke lige hvad scooter angår, men vi skal bare havde lave den indslamling af underskrifter det tror jeg vil ændre det lidt. smiley

  • #77   3. jul 2013 Vi skal bare stå ved det her! Så må regeringen på et tidspunkt kunne se, at det faktisk er sådanne det burde være smiley Bøde sikkerhedsmæssigt men også økonomisk smiley

  • #78   3. jul 2013 Skal man ikke være 18 før ens underskrift kan bruges til den slags? smiley

  • #79   3. jul 2013 Det ved jeg faktisk ikke Baddi. Men såfremt man skal være 18, er jeg meget sikker på at største delen af befolkningen over 18, som ser samlingen, vil syntes om ideen smiley

  • #80   3. jul 2013 Baddi så skal alle konfirmanderne herinde bare have at vide at de skal få deres forældre til at skrive under så er det to underskrifter pr. Konfirmand smiley

  • #81   3. jul 2013 Men hva fanden, underskrifter er bare for at kunne vise at en stor gruppe støtter op om et forslag, så mon der overhovedet er regler? smiley

    En google søgning hjalp ikke med svaret. smiley


  • #82   3. jul 2013 Hvis vi får lov at køre over 30Km/t, så synes jeg ideen om syn enten halvårlig eller årlig, er pisse god. kender mange af mine kammerater, som kører med: Bremser, som ikke virker optimalt, ingen lys, slidte dæk, intet horn og manglende skjolde.

    Tror det folk, er mest træt over (udover farten), er larmen. Mange mennesker gider ikke kører på ''Brian på 16år'', som kører med knæk og powerfilter osv osv. Så et syn ville ikke være tosset. Jeg er selv blevet stoppet af borgere, som klager over larmen, og ikke farten.

    Dog synes jeg, at i virker lidt realistiske ang, hvor hurtigt i gerne vil køre.

    Tag f.eks jeres skema her:

    kategori S "small" 30 km/t-50 km/t

    kategori M "medium" 50 km/t- 70 km/t

    kategori L "large" 70 km/t- 90 km/t

    Man skal jo huske på, at: fordobling af hastigheden = 4gange længere bremse længde, så hvis de skal overholde lovkravet på 5m/s(lovkrav for 45'er scooter og MC), så bremserne også være gode.

    Dog synes jeg også, at i virker lidt urealistiske ang, hvad i gerne vil køre. 90Km/t lyder af meget, hvis en politiker læser det. Synes at vi skulle sigte lidt lavere. Jeg tænker selv: 45-60 km/t.

    I kunne evt lave en sammenligning, af hvordan reglerne er i andre europæiske lande.

    Desuden synes jeg også, at de nye regler med første hjælp er et godt tiltag, men hvis vi skal ha lov til at køre hurtigere, så skal der ændres ved måden man tager scooterbevis.

    Jeg synes selv, at man skal skulle hæve prisen for det,

    mere teori hvor der er krav om hvor mange fejl og lign man må ha. For da jeg tog scooterkørekort, var der en, som havde 3 rigtige på en af de 3 teoriprøver, hvilket jeg synes er forlidt.

    Ellers skal der også være mere køreprøve, for at være sikre på, at de unge mennesker kan håndtere.

    Og straffene skulle være hårdere. Enten med en klippemetode, som bliver brugt i bilens verden, så hvis man få 3 klip, mister man KORTET og ikke scooteren,
    højere bøder, hvis man f.eks kører uden lys, spritkørsel osv osv.

    med hensyn til underskrift indsamling, kunne der jo oprettes en Facebook-gruppe, hvor vores synpunkter fremlægges, hvis man skal være 18år for at kunne skrive under på en underskrift indsamling.


  • #83   3. jul 2013 Genial idé Suzuki! smiley

  • #84   3. jul 2013 Nu er det jo ikke alle forældre, som synes at deres ''børn'' skal køre stærkt. F.eks min mor ville aldrig skrive under på sådan noget :).

  • #85   3. jul 2013 Syntes bare det med kategorierne er en knap så fed idé, ihvertfald for os som køre på gamle maskiner, at vi så skal til at have nummerplade på...
    - Men et syn vil være en god idé, for kender også selv mange som køre på noget halvsmadret gammelt lort, hvor det eneste der virker er gashåndtaget, og motoren... og så stopper det der...
    Men for at tage kørekortet skulle prisen sættes op til 1000,- og så skulle det gøres en tand sværere end de gjorde det d. 19/01-13
    Og synet skulle hellere ikke koste for meget, for det skulle være sådanne at alle skulle og ville være villige til at betale for at få synet deres køretøj, for hvis synet er for dyrt, vil de der "hardcore-fuckers" være ligeglade, og køre videre på deres halvsmadret lort, fordi de ikke kan betale for synet.


  • #86   3. jul 2013 Sofus, det ville min mor hellere ikke, men min far ville være villig til at smide op til flere underskrifter hvis han kunne...

  • #87   3. jul 2013 Min far ville skam også med glæde skrive under :).

    Synet skulle ikke koste så meget, som du selv skriver.


  • #88   3. jul 2013 90 km/t er også for højt at sigte efter, da det er et ekstremt lavt antal maskiner der er lavet til dette. smiley

    Den med bremser er der dog et godt argument til her: 45-scootere og mc'ere har samme krav til decelleration så enhver knallert 30 der også findes som 45 overholder allerede disse regler. Derudover er det normal praksis at bruge bremserne fra 125cc modellen til en 50cc model af samme scooter. To eksempler på disse er Kymco Agility 50 og 125 og PGO G-max 50 og 125 hvor bremser affjedring og næsten hele stellet (ikke motorophængets placering) er identiske på både den lille og den store model. smiley


  • #89   3. jul 2013 Med hensyn til støj (og ikke mindst miljø) skal vi huske på at to-taktere med karburatorer ikke længere kan bruges på grund af miljøreglerne, da Euro 3 skal overholdes hvis vi skal have lov at køre over 30 km/t, da vi så går op i at den hedder "lille motorcykel med maks volumen på 125cc" på grund af de europæiske regler. smiley

    Det betyder så at vi med et kan få viftet de støjende og larmende to-taktere af vejene og samtidig betyder det at man ikke kan tune en scooter ved bare at skifte udstødning, så forekomsterne af dem der kører stærkere end deres maskine er godkendt til vil falde dramatisk, da der ikke er nær så meget sofistikeret tuning til fir-taktere som to-taktere og det derfor er dyrt at fordoble hestekræfterne på sin fir-takter. smiley

    Mindre tuning, mindre støj og mindre fourening. Hvad venter vi på? smiley

    Forresten ville der skulle laves nye godkendelser på alle maskiner, så den med om i gider have nummerplade på en gammel maskine kan i næsten glemme med det samme, da den jo skal kunne overholde de regler der er den dag godkendelsen laves og gamle knallerter kun overholder de regler der var for knallerter da de blev godkendt. smiley


  • #90   3. jul 2013 Tag for eksempel min Madass, det er faktisk bare en 125cc motorcykel der er sat en 50cc motor på, og det kommer fra Sachs selv, at det er sådanne de har lavet den, for at spare penge, så bremser og det hele, kommer fra en 125cc MC, så på de maskiner der er lavet på den måde, burde jo let kunne synes til at køre hurtigere, da bremser og stel, allerede er godkendt til at køre med større motor, og højere topfart.

    En realistisk topfart ville være omkring 50 - 60
    Men så skulle de egentlig bare tage at fjerne 30 knallert fra landet, udover de gamle maskiner, og så bare opgradere alt til 45, hvilket så ville blive opgraderet til Miniture MC - Det vil sige, en motorcykel med en maks motorvolumen på 50cc men måtte køre uden begrænsninger, så ville stort set alle være tilfredse..


  • #91   3. jul 2013 En 4takts motor vil også gøre de billigere, at køre(længere literen), så det ren win-win smiley

  • #92   3. jul 2013 Bruun:
    De er ganske rigtigt lavet til det, men de er ikke godkendt her i europa til det, så der skal vi enten have pænt meget bevis for at stel, bremser og affjedring er identisk (specielt stellet er dyrt at teste, 200.000 kr, resten er "billigt" omkring 10.000) eller vi skal have data fra fabrikanten. smiley

    Men ja, det er normal procedure at man for at spare penge bruger bremser og mange andre dele fra den model der har større motor, for hellere for gode sikkerhedsegenskaber end for dårlige, og det er altid billigere at fremstille 100.000 identiske bremser end at fremstille 50.000 af den ene slags og 50.000 der lige er lidt mindre. smiley

    Forresten, det med Sachs selv har sagt det, kan du finde dokumentation for det? For så har vi dokumentation for at både agility, G-max og Madass er 50cc maskiner hvis bremser og stel er diamentioneret til 125cc. smiley


  • #93   3. jul 2013 Det står i manualen for den nye Madass, hvilket jeg ikke har...
    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/45992-sachs_madass_125
    Men se for eksempel den Madass her, og så sammenlign med min, de eneste forskelle er motor og udstødning..
    Men vil da prøve at se om jeg kan finde noget dokumentation for Madass'en..


  • #94   3. jul 2013 Super! smiley

    For jo flere vi kan finde sådan noget på, jo bedre. Ellers bliver vi nødt til at have rå data fra producenten om hvor meget hvert stel kan holde til, og det er de så vidt jeg har forstået ikke glade for at dele. De har i hvert fald ikke svaret mig inde fra Kymco af. smiley


  • #95   3. jul 2013 Har lige prøvet at skrive en mail til Sachs for at prøve at få det bekræftet, ved bare at den gamel model Madass 50, den er ikke lige så stærk i stel og svingarm som den nye er.

  • #96   3. jul 2013 jeg ville sige hastigeden skulle være omkring de 50-65 det køre de "fleste" scooter med begrænsningerne taget, og ang. bremse længe bliver det ikke 4 dobbelt, jeg har slev experimenteret med bremse længe både på våd vej tør, og sne og is, sne og is kan man godt snakke om at den bliver fordoblet voldsomt da det er glat.

  • #97   3. jul 2013 Rasmus F:

    Hvis du kører 30Km/t og 60km/t med en my på 0,8, så er bremselængden 4 gange så stor med 60kmt end med 30kmt.


  • #98   3. jul 2013 Det siger de kloge hoveder, men jeg sagde også til ham politi manden at jeg ville med glæde bevise at det ikke var 4 gange højre og det gjord vi, som han sagde han kunne godt se alt det ikke var 4 gange større. men kun lige knap 3.

  • #99   3. jul 2013 Altså, hvis du laver regnestykket, så siger den 4gange længere :). har selv gjort det.

  • #100   3. jul 2013 Ja, men ikke når jeg køre smiley


  • #101   3. jul 2013 Okay :). men politikerne ville jo nok gå efter regne stykket, hvis det er :).

  • #102   3. jul 2013 Ja, men vi må opfinde nogle bedre bremser til billige penge så. smiley


  • #103   3. jul 2013 Din bremselænge bliver 4 gange så stor hvis du har lorte bremser, har selv leget med det på min kammerats CPI SM, med omkring 35km/t var bremselængen omkring længden af en Peugeot 107 dvs 3,4meter og med 70km/t var den omkring længden af 1½ Peugeot 107 så omkring 5 meters bremselængde med 70km/t..

  • #104   3. jul 2013 jeps, det er så heller ikke 4 gange doppelt for de siger med 30 km/h siger de 4,5 meters bremse længe. smiley

  • #105   3. jul 2013 Jo Rasmus, det er ren fysik. Inerti (hvor meget energi du har opbygget i form af fart) kommer an på din vægt og hastigheden i andenpotens. Det betyder at når du fordobler hastigheden så firdobler du bremselængden. Der er dog et par ting der kan gøre det anderledes, for eksempel at du kan trykke hårdere på forbremsen uden at den skrider hvis vægten flyttes frem på forhjulet, da hjulet så vil have bedre vejgreb, men det er ikke af så stor betydning som hastigheden. smiley

    Det er jo derfor at vi mener at en scooter hvis bremser er godkendt til 105 km/t må kunne stoppe passende selvom den kører ubegrænset på en 50cc motor. smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #106   3. jul 2013 Det er en rigtig dårlig idé at gøre dem ubegrænsede. Det vil kun skabe flere unge i rabatten.
    Men en hævning, til evt. som førnævnt: 125cc / 45 som 16 årig, ville være meget mere forsvarligt. Det er jo helt sindsygt at køre lovligt nogle gange. Billisterne hader en, og kører direkte i røven på en.
    Skift til 45 og lad os være på vejen, det er meget mere sikkert!


  • #107   3. jul 2013 Det er faktisk rigtigt at ved beregning stiger bremselængden med kvadratet, ved den dobbelte hastighed :).

  • #108   3. jul 2013 Du skrev at du fik et dårligt svar tilbage, tror du ikke det vil være bedre, hvis alle herinde sendte et lovforslag ind om hastigheden, så bliver de næsten nødt til at tage det op?

    Nu når der er så mange der sender det samme forslag ind smiley


  • #109   3. jul 2013 ja, men jeg har også lavet mine egen bremse og stemplerne gider ikke så godt så den køre og bremser minimalt og hvis jeg trykker bremsen 1 cm hvis jeg kan så begynder den at letter baghjulet smiley

  • #110   3. jul 2013 Det kunne være vi skulle forslå vi må køre på 45 knallerter som 16 årige. Det med kategorier osv. bliver for meget vil jeg tro smiley

  • #111   3. jul 2013 Knallerten må køre så meget som den kan, den skal bare holde fartgrænsen 45/30. Meget bedre (Y)

  • #112   3. jul 2013 Kaasje. 45 er da ikke meget bedre, de er stadig begrænset og 125cc som 16 årig er helt i skoven i forhold til hvad vi foreslår nu. Vi har nu for nogen tid siden fået slået fast at 125cc som 16-årig ikke sker, og det er derfor at vi nu foreslår et alternativ og prøver at sige hvorfor det ikke er mindre sikkert af den grund. Med ordenligt kørekort, tvungne syn og euronorm 3 vil vi slippe af med både de mest støjende og forurenende maskiner samt lave en stor forskel på de maskiner der kører bane og dem der kører på vejen, således at vi samtidig nedsætter hvor nemt det er at tune dem og hvor mange der gør det, men når de allerede har bremser der er godkendt til 90-100 km/t så bør man jo godt kunne køre 60 km/t med dem. smiley

    Det det er pointen er at loven ikke er fulgt med den tekniske udvikling. Tilbage til det bliver der nok svaret at problemet ikke er teknikken eller sikkerheden i maskinerne men i stedet at de mener at problemet er kørerenes evner. Nu er knallertkørekortet lige kommet på banen, så der er i mine øjne intet i vejen for at det skal indeholde det samme som et mc-kørekort og så koste noget mere. Så har vi nemlig også kørenes evner med, for ifølge alle de andre EU lande er det ikke alderen der er problemet. smiley

    Derfor beder vi kun om at få lov at køre ubegrænset på vores 50cc maskiner, årligt eller halvårligt syn samt ordenlig køreundervisning. smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #113   3. jul 2013 Baddi, kan godt se din begrundelse, men tror ikke at det vil ske grundet alt det de ville skulle ligge i det. Derfor er det "nemmere" bare at rykke reglerne så de passer resten af EU. Jovist er de begrænset, men de gør det stadig nemmere for os i byen, at komme væk fra sindsforstyrrede billister.
    Ellers kan jeg kun give dig ret. Det er for nemt og billigt at have kørekortet.
    Hvis reglerne blev ændret, til at følge som du nævner, hvilket kunne være endnu mere fantastisk end min mening, så skulle bøderne også være noget højere for ulovlig kørsel.

    Så vi ikke ender tilbage i samme situation som vi står i nu.


  • #114   3. jul 2013 jeg synes bare vi skal prøve de 50 til 65 istedet 45 km/t bliver for kedeligt i længden!


  • #115   3. jul 2013 Vi er nødt til at blive lidt enige her. Skal vi gå efter at få begrænsningerne fjernet eller skal vi have en 125cc?

  • #116   3. jul 2013 125cc - helt klart.

  • #117   3. jul 2013 Tror bare der er lang udsigt til de 125cc maskiner smiley

  • #118   3. jul 2013 Altså 125cc har været til debat jo og den er nedstemt i folketinget. Jeg tror derfor at vi kan få meget mere ud af at arbejde mod at få begrænsningerne væk fra 50cc maskinerne og indført dem som små motorcykler, da konsekvenserne af dette vil være meget mere vidtrækkende både på det sikkerhedsmæssige, på miljøet og på støjgenerne. smiley

    De får da svært ved at tale imod mindre støj og at køretøjerne på vejen kører langt på literen og forurener mindre, når vi endda tilbyder at gå med til at gøre kortet bedre og dyrere og få syn imod dette. smiley

    For der er jo kun to ting der begrænser hastigheden:
    - Hvor hurtigt det teknisk er sikkert at køre.
    - Kørerens evner.

    Hvis vi så kan bevise at teknikken er til det og kan sørge for at den bliver ved med at være til det i hele køretøjets levetid ved hjælp af syn, så er det udelukkende kørerens evner der begrænser det. Hvordan forbedrer man kørerens evner? Bedre undervisning og tur på køretekniske anlæg. smiley

    Jeg ved ikke hvordan knallertkørekortet foregår nu, men dengang jeg tog knallertbevis trillede vi lidt rundt i en våd skolegård med 5 km/t og havde absolut intet træning i hverken kontrastyring, det med hvor blikket skal holdes under et sving eller hvordan man undviger ting og sager og så er det da klart at der vil ske uheld, men med bedre undervisning er den prut jo slået. smiley


  • #119   3. jul 2013 jeg er lidt ligeglad faktisk, om vi får fjernet begræsningerne eller om vi får 125ccm 4takt resultatet er vel nogenlunde ens smiley

  • #120   3. jul 2013 Arh. Altså 125cc ville også være fint for de fleste, men det er bare ikke realistisk at bede om det, da vi ingen argumenter har for det og fordi det allerede er uddebateret. smiley

    At fjerne begrænsningerne fra 50cc motorer og lade dem køre hvad de er bygget til er der mange flere fordele ved, så det er der nok større chance for. Så kan vi altid snakke om 125cc igen om et par år når vi har vist at vi kan styre det. smiley

    Trin nummer 1 i politik og al anden overtalelse: aldrig bed om for meget til at starte med og bestemt ikke når de i forvejen er fjendtligt stillet over for en og man ikke har nogen argumenter for 125cc andet end "orh det kunne være fedt".

    Politikere har 3 ting i hovedet når de diskuterer trafik:
    - Sikkerhed.
    - Få trafikken afviklet så hurtigt som muligt.
    - Miljø (forurening og støj)

    og derfor skal vi fortælle hvordan vi kan forbedre på disse tre punkter. smiley


  • #121   3. jul 2013 Min scooter kommer for det første til at larme mindre og så kommer den til at køre længere på literen da jeg har skrive i larmer den og tager sindsygt mange omdrejninger. smiley


  • #122   3. jul 2013 Som Baddi siger, så find en skide gode punkter om:
    - Sikkerhed.
    - Få trafikken afviklet så hurtigt som muligt.
    - Miljø (forurening og støj)

    Evt en samlingning om hvordan andre landes regler er.



  • #123   3. jul 2013 Sikkerheden tror jeg enlig ikke man kan gøre så meget ved andet end man skal køre på vejen istedent for cykestierne og så ang. trafikken tror jeg enlig ikke at der ville være så mange ulykker hvis dette kom frem i medierne så folk vidste at nu køre scooter sådan og sådan, og så bliver bilisten der køre på scooter mere erfaren hvad angår trafikken hvordan bilerne reagere osv. milijø tror jeg enlig ville hjælpe da du fjerne begrænsningen og scootern for sin "standarte" karateristik igen. smiley

  • #124   3. jul 2013 Hvad sikkerheden angår, vil jeg personligt mene det er pisse hamrende at køre 30km/t på et tohjulet køretøj, især når du køre på landeveje, hvor der ingen cykelstier er, og der pludselig kommer en spade udenom dig med 60 - 100km/t, så er man seriøst ved at skide bukserne af, især fordi andre trafikanter ikke tager hensyn, og ikke sænker farten, eller holder afstand når de skal overhale.
    Jeg må da ærligt indrømme, med 30km/t føler jeg mig ikke sikker i trafikken, pga andre trafikanter ikke tager hensyn, og køre det dobbelte af hvad jeg gør, og så er det også kedeligt, men det er underordnet, for det er politikerne ligeglade med..

    Og en helt almindelig lovlig knallert 30, støjer af helvedes til, og skulle faktisk forurene 4 gange mere end en personbil med 5 personer i.
    Hvis vi så fjerner skiven, så vil maskinen hvile mere, da den ikke køre i ligeså høje omdrejninger, og den vil hellere ikke blive lige så hurtigt slidt, og så vil det selvfølgelig forurene mindre, da maskinerne køre med lavere omdrejninger. smiley


  • #125   3. jul 2013 Ja, jeg har en rigtig godt exempelt med det med landevejen jeg kommer med 32 eller noget i den stil å køre jeg at holder øje med en bil bag mig fordi han køre som en idiot og da han når op på siden af mig er jeg rimlig bange for han vil blæse mig ned og i det jeg havde kigget på ham i de 2 sekunder og så retter blikkede mod vejen er der et kæmpe hul i vej foran mig i kanten af vejen hvor jeg køre så jeg vælger at køre udeom hullet op at en lille skråning og der var meget mudret så hvis jeg ikke havde smadret min venstre fod ned i vejen var jeg væltet lige ud på vejen, men jeg kunne ikke nå at reagere med bremsningen da det var 2 meter væk fra da min blik var på vejen igen og idioten som kørte så tæt ikke lige kunne havde kørt lidt hurtiger så jeg ikke skulle være bange for at han kørte forbi mig.. :i

  • #126   3. jul 2013 eller ikke kørt hurtigere men han havde tænkt sig lidt mere om før at begynder at overhale mig imen der kommer en modkørende bil også.


  • #127   3. jul 2013 Jeg vil sgu ikke begynde at skrive det endelige, der vil være for meget grimt sprog indblandet, og så er jeg sgu for dårlig til at formulere sådanne noget halløj... smiley

  • #128   3. jul 2013 Jeg skal prøve, men dette blir først i morgen :D!

  • #129   4. jul 2013 det med at loven siger en knallert ikke må køre på vejen det er et spørgsmål om sikkerhed. så kan 16 årig lige så godt køre bil også, så den holder ikke. og er ikke gennemtænkt hvis i vil forslå det.( det kommer ikke engang til overvejelse)

    en anden ting er at cykler overhaler scootere og knallerter, det er værd at gå videre med.
    Mit forslag ville være, tag et skridt af gangen.
    forslå en højere hastighed på cykelstier på f.eks 40-45km/t - det er noget de kan forholde sig til, og er derved ikke utænkeligt at det kan komme op til diskussion.

    men at forslå scootere og knallerter må køre 80 og 90 som biler, ender jo helt galt, flere uheld med biler og døde i trafikken. da der er mange unge i vores samfund der ikke bruger hovedet og tænkere mere end et par meter frem..

    konklusion: hvis emnet overhovedet skal komme på tale, så forslå en højere hastighed (40-45km/t)med samme vilkår som nu. alt andet er urealistisk og naivt.
    Mvh.


  • #130   4. jul 2013 Mackie, der er aldrig nogle der har snakket om 80 - 90 km/t vi snakker et sted mellem 45 - 60km/t så vi kan følge med trafikken, så vi ikke er ved at bliver kørt ned, bare ved at køre normalt...

  • #131   5. jul 2013 Mackie, højere hastighed på cykelstier er jo hul i hovedet, cykelstierne er ikke brede nok og cyklister kører med hovedet under armen. Derudover er størstedelen af uheld med knallerter højresvingsulykker, så vidt jeg har kunnet forstå (kan ikke lige finde statistikken) og det er elimineret ved at komme ud på vejen. smiley

    Det vi vil foreslå hvis det er er jo heller ikke 90 km/t, da vi skal være noget realistiske og blot ønsker ikke at have begrænsningen i vario (og luftveje, hvor de findes), således at maskinerne kan køre hvad de fra producenten er tiltænkt at måtte køre. smiley

    Men det at cyklister overhaler knallerter er ganske rigtigt en fare, hvis ikke man har sidespejle på (burde også være lovpligtigt) eller hvis man er uopmærksom på bagfrakommende trafik, men udover det er det ikke et særlig godt argument, når vi skal fremhæve de ting der betyder noget for dem og ikke for os. Køreglæde er ikke noget man lovgiver efter, men det er sikkerhed og miljø i høj grad. smiley


  • #132   5. jul 2013 Baidu, sidespejle er blevet lovpligtige efter 19/01-13

  • #133   5. jul 2013 bruun nej det er det ikke, jeg er blevet stoppe han sagde ikke noget til jeg ikke havde sidespejle på det er det samme med at det heller ikk er lovpligtig at havde bremselys

  • #134   5. jul 2013 Nej, nu har jeg læst lovændringen igennem pænt mange gange, og det er ikke lovpligtigt. Men det burde det være, for med en cykelsti der er 120 cm bred er det ikke smart at skulle vende sig om hele tiden, hvadenten det er for at kigge efter cyklister eller politi. Vi havde så vidt jeg husker ikke noget om det til knallertbeviset, men til alle andre kørekort går de en del op i at ens køretøj følger den retning man kører i, og specielt på to hjul, hvor ens krop og balance betyder alt for hvilken vej man kører. smiley

    Lovændringen fra 19. januar 2013 står her: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=142490
    Og spejle er ikke nævnt. smiley

    Er du i tvivl, så kig i detailforskrifterne: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DetailforskrifterForK%C3%B8ret%C3%B8jer2013.ashx

    Det eneste der står er at motorcykler og store knallerter skal opfylde punkterne 10.03.021 (1) og (2), som siger at der skal være et indenvendigt førerspejl (hvor vil de have det på en to-hjuler?) og et venstre førerspejl. Såfremt det indenvendige førerspejl ikke giver tilstrækkeligt udsyn.
    Det betyder i praksis at stor knallert og motorcykler skal have både højre og venstre spejl, men der er absolut ingen bestemmelser for lille knallert herom. smiley


  • #135   5. jul 2013 Hov, nej, jeg så på trehjulet motorcykel. :I
    Så stor knallert skal bare have i venstre side, da den skal følge reglerne for mc, som siger at man kun skal have i venstre, hvis man højest kan køre under 100 km/t. smiley


  • #136   5. jul 2013 Aha, da jeg tog kørekort fik jeg det afvide af dem, og der var også spejle på "køreskolens" scootere, hvilket der ikke var sidste år..

  • #137   5. jul 2013 Hvad med at skrive vores ''krav'' ned, for at det bliver mere overskueligt?

    Synes også sidespejle skal være lovkrav.

    Jeg var ved at køre en gammel mand ned, fordi jeg havde drejet hovedet bagud for at kigge efter mine kammerater. Heldigvis nåede jeg at opdage det i tide.


  • #138   5. jul 2013 Og Sofus... Hvor mange tror du vil overholde det med spejle?

  • #139   5. jul 2013 Tror det med spejle bliver stemt op af regeringen. Men face it, vil du gerne køre med følehorn på din knallert ;)?
    Jeg vil helst ikke da smiley


  • #140   5. jul 2013 Heller ikke mig, det passer overhovedet ikke til min knallert så vil jeg hellere havde de hjelme med spejl i!


  • #141   5. jul 2013 Altså jeg vil ikke have noget imod det, og vil skam også bruge dem :). Men sidespejle vil jo nok gøre politikerne glade :).

    Tror hvis der bliver lavet nogle stylingsspejle, så de unge ''brian'er'' kan føle sig seje, så skal det nok gå :).


  • #142   5. jul 2013 Okay, forslagene indtil videre er vist:

    - Begrænsningerne væk, eventuelt med inddeling i kategorier eller få 50cc maskiener til at ligge ind under som mc, som man så må køre som 16-årig under mc regler.
    - Hvor hurtigt maskinen kan køre er så angivet på en typegodkendelse og man kunne sige at 16-årige kun må erhverve maskiner der ud fra denne godkendelse har en tophastighed på op til 60-75 km/t, da dette er hvad de fleste 50cc maskiner klarer når de er ubegrænsede.
    - Køre ude på vejen, hvor forholdene er til en højere hastighed.
    - Fyldestgørende køreundervisning for at kørene kan styre en højere hastighed, jo mere det ligner mc kørekortet jo bedre. Stigning i pris gør ikke noget, hvis det giver bedre undervisning og mulighed for at køre ubegrænset.
    - Tvungent syn, årligt eller halvårligt, for at sørge for at maskinerne fortsat er i teknisk forsvarlig stand.
    - Lovpligtige sidespejle, for at sikre at hæve sikkerheden så højere hastighed er muligt.
    - Højere bødestraffe for ulovlig kørsel og maskiner der er tunede eller misvedligeholdte så de ikke er i overensstemmelse med godkendelsen og gældende regler.
    - Samme krav til bremser som stor knallert og motorcykler har idag (5,0 m/s^2 imod nuværende 4,2 m/s^2).
    - Måske hæve til euronorm 3?

    Jeg kan ikke lige umiddelbart finde flere forslag. Så nu vil jeg begynde at skrive de argumenter jeg kan komme på for hver af dem. smiley


  • #143   5. jul 2013 Super godt, Baddi. Vil gerne høre hvad du har lavet løbende, så vi evt. kan få lidt flere argumenter indover. Godt arbejde smiley

  • #144   5. jul 2013 det er perfekt man, lyder edermame godt det der ven. smiley

  • #145   5. jul 2013 øhh kør på noget lovligt eller få dig et kørekort så kan du få din knallert på vejen smiley gider ihvertfald ikke ud på vejen og skulle holde i kø bag alle de skod bilister... næhh du! så hellere kæmpe med de få cykelister der er i kbh.... og komme hurtigere frem end alle dem i deres biler...

    hvad skal du bruge en bill eller vejen til ?

    indstil knallerten så den ikk larmer fjern de skide begrænsninger og smid et værn på.... har kørt 7 år uden bøde i københavn! og aldrig kørt på noget lovligt.... det handler jo bare om at du kan køre ordenligt de steder hvor der er andre så skal du sku nok kunne køre i fred, hav respekt for andre .. selv de cykelister du overhaler.

    Kører forbi politistationen to gange alle hverdag! og har arbejdet hos politiet mc værksted hvor jeg kom på ulovlig knallert.... det kun fordi du flabet eller ikke kører ordenligt de giver dig en bøde...


  • #146   5. jul 2013 Hvad mener du med Euronorm 3 :)?



  • #147   5. jul 2013 at han vil have scooterene forurener mindre .. dvs farvel 2-takt og velkommen Kina knep 4-takts motorere!

  • #148   5. jul 2013 4-takts er ikke godt! Lyder heller ikke særlig godt!

  • #149   5. jul 2013 4 Taktere lyder da bedre end de der skrigende 2 taktere...
    Og hvis de bliver vedligeholdt, så holder de mindst lige så godt som en 2 takter, hvis ikke bedre...


  • #150   5. jul 2013 Jeg synes bestem ikke at 4-takter lyder bedre. Der er også dobbelt så meget man skal vedligeholde ved sådan en man skal tjekke olie og passe på de ikke soder til osv. kender en hans sodede til, men det var også fordi den køre med et par skiver i det kunne den ikke holde til.

  • #151   5. jul 2013 Og det ville også være fuldstændig hul i hovede at forbyde 2-takts for så er der ingen af os der må køre mere jo, heller ikke engang en gammel klassisk knaller som f.eks. puch. så det er ikke det bedste de kan gøre vil JEG MENE!

  • #152   5. jul 2013 Nej, de skal ikke forbyde 2 taktere, hvis de endelig skal gøre noget derhenad, så skal de forbyde import af nye 2 takts maskiner, så dem vi har nu, stadig får lov at køre, men at der ikke kommer flere til landet.

  • #153   5. jul 2013 Argumenter for lovforslag om øget hastighed på to-hjulede køretøjer med motorstørrelse op til 50 kubik centimeter samt andre forslag til forbedringer af sikkerhed og trafik vedrørende denne gruppe trafikanter.

    Der er tre ting der betyder noget i forbindelse med trafikal lovgivning og det er at trafikken skal afvikles så nemt og hurtigt som muligt, at trafikken skal afvikles så sikkert som muligt og at luftforurening som følge af trafikken skal minimeres.

    Ved at begynde at betragte de små to-hjulere som aktive spillere i trafikken og arbejde mod at forbedre forholdene for disse kan man gøre dem til et reelt alternativ til bilen for mange, da de er væsentligt billigere. Derudover fylder disse meget mindre i trafikken og kapaciteten på vejene kan øges ved at flere billister der ellers kører alene i bil bruger dette transportmiddel, hvilket vil gøre det muligt at afvikle trafikken hurtigere i tættere bebyggede områder. For unge i yderområderne der i forvejen benytter sig af knallert 30 som deres primære transportmiddel vil dette gøre det muligt at øge rækkevidden hvori de kan bevæge sig, hvilket betyder at disse hurtigere vil kunne ankomme til skole og arbejde selvom disse ligger inde i byerne, hvilket der er tendens hen imod.
    Størstedelen af moderne køretøjer af den nuværende type knallert 30 er i stand til at opnå hastigheder på 60 til 70 km/t i ubegrænset tilstand, hvilket vil betyde at disse kan medvirke til en flydende trafik i byerne uden at billister vil være blive aggressive og overhale farligt eller køre faretruende tæt samtidig med at de er i stand til at holde en respektabel fart på landevejene.


    Med hensyn til sikkerheden, så er der kun to ting der sætter grænser for hvor hurtigt det er sikkert at køre og disse er køretøjets tekniske egenskaber og førerens evner.
    Idag findes langt de fleste knallert 30 modeller også som knallert 45 med samme udstyr og en del findes også som 125cc model med samme bremser, hjul og affjedring og hvor den eneste store forskel på stellet er motorophænget, som er placeret anderledes idet der er forskel på motortyperne. Dette understøtter at køretøjerne rent teknisk er i stand til at klare langt højere kræfter og hastigheder end de bliver udsat for på en 50cc maskine. Da størstedelen af moderne knallerter overholder kravet om en decelleration på mindst 5,0 m/s^2 bør dette også være den lovpligtige mindste bremseevne, da man på den måde sikrer sig høj sikkerhed for fremtidige køretøjer af denne kategori
    For at sørge for at køretøjerne fortsat efter første indregistrering er i forsvarlig stand bør der indføres tvungen syn, som det kendes fra andre køretøjer, dog med højere frekvens, da serviceintervallerne på disse maskiner også er lavere og det oftere er relevant at tjekke at køretøjet er som det bør være. Halvårligt eller årligt syn ville være passende.
    Endvidere for at øge køretøjets sikkerhed bør det være lovpligtigt med sidespejle i begge sider på disse køretøjer, som er meget styrevillige, for at overraskelser og behov for at vende sig om under kørsel minimeres.

    Idet det for nyligt er blevet lovligt i flere andre lande at køre på motorcykler op til 125cc ved en alder af 16 år må vi konkludere at det ikke er alderen der er afgørende for sikkerheden men hvilke evner føreren har der er udslagsgivende.
    Derfor foreslås det at det nuværende knallertkørekort gøres mere eller mindre identisk med motorcykelkørekortet, hvor forskellen blot er motorstørrelsen og fraværet af motorvejskørsel. For at betale for de højere udgifter hæves prisen på køreundervisningen sammen med kvaliteten heraf.
    For at give nye kørere gradvist stigende ansvar efterhånden som deres erfaring på vejene kommer kan man inddele dette kørekort i to eller flere grupper, hvoraf én gruppe er begrænset i hastighed som den nuværende knallert 45 og en anden gruppe er ubegrænset og har en maksimal hastighed som angivet på køretøjets godkendelse.
    At hæve hastigheden sammen med kørerens evner vil også i højere grad bringe førerens opmærksomhed på kørebanen, dens forløb og de andre trafikkanter, da der er en tendens blandt kørere til nemmere at lade sig distrahere når hastigheden falder.
    For at højne sikkerheden og mindske antallet af personer der udnytter en lovlig hastighedsstigning til yderligere at tune deres køretøjer kan straffe mod ikke godkendte motorændringer samt overskridelse af køretøjets godkendte hastighed yderligere skærpes.


    Der er en tendens blandt førere af knallert 30 til at give meget gas selvom den konstruktivt bestemte maksimalhastighed er nået, hvilket på grund af begrænsningen i transmissionen giver ringe udnyttelse af benzinen samt unødig forurening og støj. Ved at fjerne begrænsningen i transmissionen og have høje bøder for fartforseelser tvinges føreren af en 50 kubiks maskine uden begrænsning til at justere hastigheden til lokale fartgrænser ved at slække på gassen, og dette resulterer således i en mere økonomisk kørsel i højere gear med lavere omdrejninger og mindre gasgivning, således at både forurening og støj reduceres.
    Hvis det viser sig at moderne fir-takts maskiner i ubegrænset stand kan overholde miljøreguleringen Euronorm 3 (mod Euronorm 2 idag) og at en to-takter med karburator i ubegrænset stand ikke kan vil det være muligt yderligere at reducere luftforureningen og støjen og samtidig drastisk mindske forekomsterne af tuning på offentlige veje, da der så kan skabes en stor forskel mellem de maskiner der i øjeblikket er populære at bruge til ræs på lukkede baner og de som så ville kunne indregistreres til at køre ubegrænset og det er meget usandsynligt at der vil være samme kultur i at tune 50cc firtaktsmotorer da udbudet af effektivt effektforøgende dele til disse (kompressorer og turboladere i passende størrelse) er yderst begrænset.



    Derfor bør det være muligt at hæve tophastigheden på to-hjulede køretøjer med 50 kubik motorer og derved afvikle trafikken mere effektivt samtidig med at kørslen bliver mere miljøvenlig og sikkerheden holdes høj.


  • #154   5. jul 2013 Baddi, du satme guld værd :D!

  • #155   5. jul 2013 Er det et endelig udkast eller... :)?

  • #156   5. jul 2013 Baddi, at formulere dig, det er du fandme da godt nok god til! Det skal du have dig! smiley

    - Men tilbage til emnet, så igen, vil det være totalt dumt at forbyde 2 taktere, det vil jo både gå ud over os som god kan lide gode gamle klassikere, for de vil jo så automatisk også blive ulovlige? I mit hoved vil det være totalt nedtur og dumt.

    -- Og det med spejle har jeg fået afvide op til flere gange allerede er lovpligtigt, af flere betjente, men syntes i sidste ende at det er ens eget valg om man vil have spejle på sin knallert..


  • #157   5. jul 2013 Køretøjer der allerede er godkendt en gang kan ikke af-godkendes.
    Det betyder at man fortsat må køre på gamle puch og yamaha jog hvis man har lyst, men disse vil så ikke blive taget med i en ny kategori, men de maskiner der ikke produceres mere vil det jo ikke have nogen betydning for. smiley

    Veteranbiler skal jo også kun overholde de regler der var dengang de blev godkendt, og det vil være lidt det samme her. smiley
    Hvis man stadig holder på at ville køre to-taktere vil fremtiden så være direkte indsprøjtning, hvilket giver meget bedre udnyttelse af kræfterne og jo har MEGET ren udstødning i forhold til de nuværende køretøjer, men idet vi jo alligevel vil opgive tuning af køretøjer på vejen til fordel for at få dem ubegrænset i varioen, så gør det jo ikke noget at to-taktere med direkte indsprøjtning idag ikke gør et særlig godt grundlag for tuning. smiley

    Det vi skal arbejde hen imod er fremtiden folkens, men fremtiden sletter jo ikke fortiden, så gamle knallerter der er indregistreret før en lov bliver til bliver jo ikke skrottet af regeringen, der kan bare ikke godkendes flere der er sådan. smiley


  • #158   5. jul 2013 Men spejle er ikke lovpligtige i øjeblikket. Alt hvad der omhandler køretøjernes udstyr er beskrevet i detailforskrifterne og punkt 10.03.042 eksisterer ikke, så der er absolut ingen lovgivning der omhandler udsyn og ruder med hensyn til lille knallert. smiley
    (spejle går ind under udsyn og ruder)

    Detailforskrifterne der trådte i kraft 1. april i år: http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Detailforskrifter/DetailforskrifterForK%C3%B8ret%C3%B8jer2013.ashx
    Søg ved at klikke <ctrl>+F for at søge og skriv så 10.03 så finder i alt hvad der omhandler den slags på alle køretøjer hvor der er lavet lovgivning om det. smiley

    Det med at Euronorm 3 enten vil presse to-takterene ud eller tvinge dem til at følge med udviklingen uden at gamle forbydes har vi jo set før. Vi har i øjeblikket Euronorm 2 på knallerter, men det er jo stadig lovligt at køre på dem der kun opfylder Euronorm 1, hvis det var det der krævedes dengang de blev godkendt. smiley


  • #159   5. jul 2013 Ja okay, så blev jeg det klogere..

    Men jeg skal lige forstå det her rigtigt, det vi skal arbejde hen imod, er at ny-importerede knallerter (Primært 4 takt) Skal ind under den nye lov, og ikke dem vi har nu? Eller har jeg misforstået noget her?


  • #160   5. jul 2013 Altså, en af de ting som scootere og knallerter altid beskyldes for er at være forurenende og larmende, hvilket jo til dels er sandt. De kører længere på literen end en bil og spytter meget mindre udstødningsgas ud, men nu er det renheden af udstødningsgas vi failer på og ikke mængden, for det er ikke CO2 der er skidt. CO2 kommer sammen med vand fra en perfekt forbrænding, det er derimod CO, ubrændt benzin og olie samt NOx der er hammer skadeligt for os da det indgår i nogle kemiske forbindelser og dem udleder vi satme meget af per kørt km. smiley
    Skal vi så have lov til at fjerne begrænsningerne er det et rigtig godt argument at vi kan køre længere per mængde dårlig gas, men derfor bliver vi jo stadig nødt til at udvikle os teknisk. De fleste scootermotorer er jo 30-40 år bagud i forhold til biler på de punkter hvor de er allermest moderne. smiley

    Anyway, det jeg har forsøgt at tilfredsstille i argumenterne er netop det med at vi er ude efter at få lov at køre ubegrænset og at politikerene er interesseret i hurtig, sikker og grøn transport. smiley
    Så må man sku gå på kompromis med nogle af de ting man synes om hvis det er man ønsker at få noget andet, og så kan vi jo ligeså godt vælge et kompromis der sker før eller siden, for bilerne er ved at forberede sig på Euronorm 5, motorcyklerne er ved at forberede sig på Euronorm 4 så mon ikke at Euronorm 3 kommer for knallerter om meget snart? smiley

    Jeg skrev det også i de forslag vi har med spørgsmålstegn bagefter, da alt jo stadig er til diskussion, men jeg tror bare at det er dumt ikke at foreslå det, for jo mere good-will vi viser, jo mindre ser de os som knallert bøller og i stedet som unge nemmesker der har gjort sig overvejelser om miljø, sikkerhed og økonomi inden vi har valgt et køretøj, men at vi stadig udover at være utilfredse med den lave hastighed er klar på at tage ansvar for både sikkerheden og de andre punkter der også betyder noget for os alle. smiley


  • #161   5. jul 2013 Jo, det kan godt være, men fik stadig ikke svaret på min spørgsmål..
    - Vil det kun gælde for ny-importerede maskiner, eller vil jeg, kunne gå ud op proppe en ubegrænset CDI på min Madass, og så køre lovligt?


  • #162   5. jul 2013 Jeg tvivler på at du vil kunne sætte en hvilken som helst ubegrænset CDI på, men det kommer helt an på hvordan godkendelserne ser ud. smiley
    Hvis en maskine er godkendt som to forskellige typer kan man godt skifte fra den ene til den anden, som det er tilfældet med eksempelvis Yamaha FS1, der kan skifte identitet fra knallert til motorcykel fordi den opfylder begge godkendelser og så blot skal have et syn der tjekker at det hele passer med godkendelsen. smiley

    Det er nu engang, så vidt jeg har forstået, importørene (eller producenterne direkte) der søger om at få lavet en typegodkendelse og så er det Teknisk Institut der tester og laver godkendelsen. Hvis det som overstående blev vedtaget kunne importøren af sachs jo egentlig godt finde en ubegrænset CDI og få lavet en typegodkendelse med den CDI monteret og så er det udelukkende den CDI som den er blevet godkendt med at den er lovlig med. smiley
    På samme måde kan importøren også vælge at kan ikke vil lave nye godkendelser på dem men i stedet importere nye modeller som så bliver godkendt efter de nye regler. smiley

    Altså bare fordi noget er lovligt er det ikke lovligt. Det skal godkendes således at det står på et stykke papir at det er lovligt således at en synsmand kan kigge på papiret og kigge på maskinen og kontrollere at de to ting passer sammen. smiley

    Og nu er det ikke for at skyde det ned, men hvis vi sender det ind nu med det samme og det i samme sekund blev taget til debat, så ville der stadig gå et halvt til halvandet år før den endelige lov var på plads da det skal debatteres, undersøges, genforhandles, stemmes om og vedtages og først derefter kan de begynde at lave godkendelserne. smiley


  • #163   5. jul 2013 Det er selvfølgelig rigtigt, så langt havde jeg ikke lige tænkt.
    Nu er jeg med igen.. smiley


  • #164   5. jul 2013 Må jeg køre LOVLIGT på min gamle knallert, fra de gældene regler den gang, eller er jeg nødt til at sælge det, og købe en ny maskine?

    - Må jeg fjerne begrænsningerne i min gamle knallert, for at følge de nye regler* eller skal jeg købe noget nyt?

    *nye forslag


  • #165   5. jul 2013 Jeg vil sige det på den måde, sådanne noget som de gamle Puch, der river sig selv skæve, bare af at køre 45km/t skal ikke ind under den nye lov, men sådanne noget som Yamaha FS1, som er bygget til det, skulle kunne komme ind under den nye kategori, vi vil foreslå.

  • #166   5. jul 2013 Men vi skal ikke lade ventetiden slå os af pinden, for ligesom at scooterfolkene før os har været skyld i stramme regler for os idet de har givet et rigtig dårligt billede af scooterfolket, så er det også os der har ansvaret for at forbedre det og få det vendt over i den rigtige retning igen så der forhåbentlig er nogle andre der kan nyde godt af det. (Eller at vi selv kan nyde godt af det, hvis vi fortsætter med at have 2 hjul under os efter vi er blevet 18). smiley

  • #167   5. jul 2013 Personligt fortsætter jeg med 2 hjul, om det er med 50 kubik, eller 125 kubik, det kommer an på om den lov vi har gang i at få indført, den bliver indført..

  • #168   5. jul 2013 Frederik Ernst, som sagt vil det uanset hvordan vi formulerer det her komme an på om din gamle maskine kan godkendes efter de nye regler og om der så bliver oprettet en godkendelse på den. smiley

    Uden en typegodkendelse oprettet af enten importøren eller fabrikanten skal man lave en godkendelseserklæring der kun omfatter ét chassis, og sådan nogle er lidt dyre. smiley

    Det er dog også muligt at få synet og godkendt en maskine ud fra en data-erklæring lavet af fabrikanten, importøren eller et godkendt prøve-laboratorie. En data-erklæring gælder så vidt jeg har forstået alle køretøjer der har de data, men hvis man så ikke har de data går man ikke gennem syn. smiley

    Det betyder også at det er muligt at få lavet en data-erklæring på en knallert og få den indregistreret som motorcykel, men det kræver jo så bare at den overholder reglerne for motorcykel og at man har motorcykelkørekort, men det er jo ikke helt det vi er ude efter her, hvor vi gerne vil have 50cc maskiner tilladt i ubegrænset form for folk under 18 og håbe på at importørene så ansøger om de nødvendige godkendelser efter lovforslaget har været igennem maskinen og forhåbentlig ender med at blive på en måde som vi behager. smiley

    Hvis nogen der læser med her har nogen tilføjelser, forslag, tanker eller andet så er i velkomne til at skrive, så vi ved at der er opbakning om forslaget eller hvad der skulle til for at der var opbakning. smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #169   5. jul 2013 Baddi, hvis du kan stå fast i det her, skal vi nok få det igennem. Husk at forberede alle modargumenter der ville kunne komme.


  • #170   5. jul 2013 Okay, hvis der skal forberedes modargumenter så skal vi vide hvad der taler imod. Her er hvad jeg lige kan forestille mig at der ville kunne blive sagt imod det:

    - Knallertkørekortet er rimelig nyt og har nok kostet penge at implementere. Er de penge tabte?
    - Der er lige blevet lavet en uniform lovgivning i hele europa hvor alle lande har samme kørekort kategorier. Den europæiske aftale kan vi ikke bryde.
    - Hvis i vil have 50cc motorcykler skal importørene bare lave godkendelserne. Så skal i bare være 18 og have motorcykelkørekort først.
    - Højere hastighed giver større skader ved et eventuelt sammenstød.
    - De tendenser der nævnes med at man nemmere bliver distraheret når man kører langsommere, er det lavet ved en stor rundspørge?
    - Der nævnes at der er en tendens til at give meget gas selvom maskinen er begrænset, men det får jo maskinen over 30 km/t på stort set alle knallert 30, hvilket jo er ulovligt at køre med på offentlig vej.
    - Er det ikke kun unge drenge der ikke kan overholde fartgrænserne der lader deres maskine gå så højt i omdrejninger uden at tænke på at de slider deres maskiner, kører uøkonomisk og bryder loven?
    - Vil dette overhovedet få en betydelig mængde bilister til at vælge en to-hjuler frem for bilen, eller er det bare en undskyldning unge drenge kommer med for at få lov at køre stærkt?
    - Hvad med dem der har valgt knallerten udelukkende fordi den var billig og ikke krævede kørekort og måske ikke har råd til at forsikringen bliver dyrere hvis hastigheden stiger?

    Kan du komme på flere? smiley
    Og ja, jeg har et svar på de fleste af dem jeg selv har lusket ud af hovedet, men ikke alle sammen dog. smiley


  • #171   6. jul 2013 Baddi det er et super stykke arbejde du gør det skal du have!:-) men vi skal nok også tænke på hvor meget arbejde alle de store hoveder gider at gøre for at os på knallert eller scooter kan følge med i trafikken:-)
    Du kan også bruge det som et med-argument at hvis syn bliver indført vil der blive flere arbejdspladser, og derved også bedre økonomi:-)


  • #172   6. jul 2013 Du har sikkert svaret på det baddi, men lad os sige at det med syn kom igennem og det med farten ville det så sige jeg kunne hive min skive ud af min scooter køre til syn og få den godkendt? Er det, det du mener med det hele? Eller nu hvor det er en scooter fra 04 skal den stadig kun køre de 30km/H efter "de nye regler"?

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #173   6. jul 2013 Baddi, Må sku tage hatten af for dig. Vidste ikke at der gemte sig sådan et hoved her inde. (No offense)
    Anyways, af simple ting, uden at gå i dybden, kan jeg komme på følgende:
    (Modargumenter/spørgsmål)
    - Hvad vil der blive gjort med alle de scootere/knallerter der i forvejen er begrænset til 30/45km/t (De vil med stor sandsynlighed kræve at alle begrænsninger på scootere før lovforslaget, skal ændres ved en autoriseret mekaniker, for at undgå noget af det du selv har nævnt)

    - Hvad gøres der ved alle de kørekort der i forvejen er taget. Skal de automatisk opgraderes, eller skal alle unge tvinges til at tage kørekortet igen.
    Tillæg: Skal 30/45 beholdes i et par år, til folk får skiftet over til ubegrænset, eller springes der direkte ud i det.

    - Definer hvordan en ubegrænset scooter kan forsage mindre ulykker, end eksempelvis en 30 eller 45 knallert. Vi har i forvejen et stort dødstal om året på scootere.

    Anyways, om det giver mening eller ej lige nu, kan jeg ikke svare på. Har lige sat mig hjemme, efter en 12 timers vagt smiley



  • #174   7. jul 2013 Rasmus: Der skal være en godkendelse på at scooteren kan klare det også selvom enhver idiot kan tænke sig til at en producent ikke laver en scooter der ikke kan klare at køre ubegrænset. smiley
    Derefter skal den blot gennem syn og så er det i orden. smiley

    Kaasje: De kan ikke kræve at noget som helst gøres ved en autoriseret mekaniker, så længe den kan gå gennem syn. smiley
    Kørekort der i forvejen er taget til knallert 30 og 45 bør ikke kunne give tilladelse til at køre 60 km/t, da de ikke er tilstrækkelige. Man bør dog kunne opgradere dem til en mindre pris, hvis forskellen mellem dem og de nye kørekort bliver lille.

    En ubegrænset scooter vil være sikrere, hvis spejle bliver lovpligtige og derudover vil kørere på grund af bedre undervisning være i stand til at vurdere fare bedre og på grund af højere hastighed vil de være tvunget til at holde fokus på vejen hele tiden i modsætning til på en 30-knallert hvor man ofte kan lade tankerne vandre uden at vejen foran en ændrer sig meget og man så kan overse vigtige elementer som eksempelvis vejens tilstand. smiley

    Dødstallet på scooter sidste år var vist 12-13 stykker og et par stykker skyldtes spirituskørsel, et par stykker skyldtes at det var drenge på 15 år uden nogen form for undervisning der kørte ud foran biler, en eller to skyldtes biler der med høj fart kørte en knallertkører ned og så var der vist også få soloulykker hvis jeg husker rigtigt. Men så længe man kører forsvarligt og overholder reglerne og har en teknisk dygtig maskine samt et godt kørekort skulle det ikke øge dødstallet at hæve hastigheden. smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #175   7. jul 2013 Baddi. Det er stærkt det der.
    Jeg håber at du vil stå fast ved det. Så har du min støtte under hele vejen.
    Nævn endelig hvis du skulle støde på et problem. Kontakter til at blive hørt, omend det bare er af de mindste i kæden, burde ikke være et problem. smiley


  • #176   7. jul 2013 Når jeg har spurgt på andre forum (billig-scooter.dk og scootergrisen.dk) har støtten ikke været så stor, måske fordi de ikke ønsker at det skal blive så dyrt som at have motorcykel men også fordi nogle tidligere har snakket med politikerene (en har snakket med tidligere justitsministere og trafikministere og de har haft sagt at de helst ser to-hjulere væk fra vejene. Men vi kan da komme med forslagene og høre hvad der svares tilbage. smiley

    Er der nogen der har specielt lyst til at være den der står for at sende forslag ind og tage debatten med hvem der nu svarer tilbage? smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #177   7. jul 2013 Jeg vil hellere end gerne være med til debatten på hvadend der bliver svaret tilbage. Den første tilbagebesvarelse er altid den vigtigste. De andre har med sikkerhed fejlet selvom de havde et godt forslag, da de ikke stod ved.
    Selvom de siger nej første gang, gælder det om at stå ved, og vise at der rent faktisk er interesse for at få det igennem.
    Første tilbage svar er som sagt med sikkerhed et nedslag. Vi skal bare stå ved. smiley
    Ellers er det bare at få al den støtte vi kan smiley


  • #178   8. jul 2013 Sååå, trafikministeriets e-mail er trm@trm.dk, men er det mon dem der skal kontaktes? smiley
    Umiddelbart ser det ud som om de mest tager sig af veje og sådan noget, men mon ikke det er dem der skal skrives til angående et forslag som dette? smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #179   8. jul 2013 Ueh pas. Det må jeg lige prøve at finde ud af.
    Ellers må jeg tage kontakt til nogle folk der ved lidt mere om det. Hvis bare der kommer omtale om det, burde det være noget nemmere at sende et forslag ind.


  • #180   8. jul 2013 Ellers er der en der hedder Tine Lund Jensen hos trafikministeriet der har med færdselslovgivning at gøre, men spørgsmålet er bare om hun også har at gøre med noget som det vi vil have ændret eller om det er "småting" som hvilke typer veje det er forbudt at parkere på. smiley

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #181   8. jul 2013 Det er vel en begyndelse, vi skal bare have overtalt så mange som muligt, så dem der rent faktisk står for det, Rent faktisk gider se på fordelene ved det.

    Fra 2014 må der ikke parkeres på offentlige veje mere..


  • #182   8. jul 2013 Det ser sku ud til at det er justitsministeriet, transportministeriet OG skatteministeriet man skal have fat på:
    http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomr%C3%A5der/f%C3%A6rdsel

    Eller hvad? smiley


  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #183   8. jul 2013 Uuh, det kommer til at tage sin sag at få igennem til dem. Må lige tjekke lidt mere op på det imorgen smiley

  • #184   8. jul 2013 Ville være super, hvis du har styr på noget i den retning eller kender nogen der har. smiley

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #185   8. jul 2013 Jeg er nok ikke den bedste selv i den retning, men nu giver vi det et skud smiley

  • #186   8. jul 2013 drenge det bedste i kan gøre, det er sku ikke at side bag en computer skærm og skrive ind til folketinget.. Det hjælper ja, men det vil være bedre at stille op foran den klappekage fabrik (folketinget) og råb op, om at vi er ikke tilfredse med denne lov. så er det ikke kun politikerne der ser det, men også resten af DK !

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #187   8. jul 2013 Mikkel, True. Men der går det desværre ikke at vi måske kun er f.eks. 10 personer. Vi skal alligevel bruge en pæn del for at få os selv hørt.
    Lad os samle størstedelen af scootere fra sjælland foran dem. Så må de da i det mindste kigge. smiley


  • #188   8. jul 2013 - der kommer idéen med underskriftindsamlingen jo ind.

  • devin S
    devin S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #189   8. jul 2013 hmmm kunne ikke se om det blev skrevet højere oppe men i skal huske på at indordne det således at kørekort og egentlige køreskoler bliver involveret i sagen.

    forvent et kørekort på den anden side af 5-7000, syn på 500kr per år eller andet år... og ved ulovlig tun mister man både kortet og knallerten.

    skal det sælges til politikerne skal de have en del i deres fordel.

    men forstår også godt at de ikke vil røre det her med en ildtang... for det første "barn" der bliver dræbt fordi politikeren har "tilladt" de højere hastigheder kommer til at gå ud over politikerne.



  • #190   8. jul 2013 enig med Kaasje! det kunne være ret fedt hvis der ligepludseligt holdt 100 eller flere knallerter/ scootere udenfor folketinget! det ville nok vække opsigt meget opsigt smiley

  • #191   8. jul 2013 Nu er jeg jo fra jylland, så jeg tror ikke jeg kan komme smiley

  • #192   8. jul 2013 Frederik Jeg er også fra jylland så jeg kan heller ikke komme desværre men kunne være fedt hvis der var nogen der gjorde det så ville folk helt klart lægge mærke til hvem vi er og hvad vi vil

  • #193   8. jul 2013 Uden tvivl! Og evt. lave en rute, som alle kører i en kæmpe samlet gruppe smiley

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #194   8. jul 2013 ROC - Scooter version.
    Det er bare super vigtigt at alle der er med i sådan noget, kører lovligt. Ellers modsiger vi lidt os selv, i det vi vil.
    Man kunne jo lave 2 events. et i Jylland og et i Sjælland.
    Så er det bare at finde et kort frem, og planlægge en fin rute med tankstationer i nærheden, og med slut/start ved folketinget. (ihvertfald med sjællands ruten)


  • #195   8. jul 2013 David hvis kørekortet kommer til at koste omkring 5-7000 så tror jeg ikke der er særlig mange der gider og havde en skide scooter der kan køre 60 eller hvad de nu kommer til. Sådan har jeg det jeg gider ikke at betale så meget ihvertfald så venter jeg hellere 2 år mere og ofre et par tunsinde mere og køber bil kørekort!

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #196   8. jul 2013 Rasmus F. Måske for dig.
    Men der er mange andre, hvor en scooter bare er mere praktisk, og tit også hurtigere.


  • #197   8. jul 2013 Har det ligesom Rasmus. Så dør idéen lidt..

  • #198   8. jul 2013 Jeg tvivler på at den med at stå og råbe op har særlig effekt, for som der er sagt før, så er de fløjtende ligeglade med hvor tilfredse vi er, hvis de er af den overbevisning at det er farligt. smiley

    Det vi skal have dem overbevist om er at der kan ændres på nogle få ting således at knallertkørere i alle aldre sagtens kan håndtere højere hastighed på en sikker måde. smiley

    Hovedargumenterne er jo at moderne scootere teknisk er i stand til at køre hurtigere end 30 km/t på en sikker måde og at der er meget få ting der skal ændres for at sikkerheden og miljøvenligheden af selve kørslen så også følger med, og det budskab bliver ret så svært at formidle med en megafon når der står 200 mennesker hvoraf der så uanset hvad vil være nogen der prøver at tiltrække opmærksomhed ved at køre rundt i cirkler. smiley


  • devin S
    devin S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #199   9. jul 2013 Rasmus F

    antager det er mig du reagerer på, dog er navnet ikke David.

    det som vil være vigtigt er at uddannelsen svarer til det kortet giver tilladelse til... og du får altså ikke en kørelærer til at give det der i praksis svarer til det lille A for 500-1000 eller hvor meget/lidt et knallert kørekort koster nu om dage.

    vær især opmærksom på at loven er ændret

    http://koerekort-guiden.dk/knallertkoerekort

    det er rigtigt at mange istedet ville vente til bilen eller blot undlade at tage kortet... men hvor meget gavner det lige denne sag?

    en ting er at knallerten kan holde til at køre hurtigere end de 30, man skal også huske at personen gerne skal uddannes så de kan gøre det sikkert.

    glem det med at de skal kunne følge med bilerne på landevejene for det er oftest langt over de lovlige 80/90 km/t

    baser de istedet på hvor hurtigt biler må køre i byerne


  • #200   9. jul 2013 Devin, det er også det vi vil, så et sted mellem 45-60km/t
    80-90km/t ville være absolut sindssygt


  • #201   9. jul 2013 Ja undskyld jeg ser forkert kære ven, men det er alt for meget jeg kunne forstå hvis det var omkring 2-3 tusinde men op imod de priser er der
    Ikke mange der vil det, det tror jeg simpelthen ikke, det kan godt være der er et par få stykker iblandt menneskeligheden der vil men jeg vil ikke!


  • #202   9. jul 2013 et mc kørekort ligger jo også omkring 7000,-

  • #203   9. jul 2013 Ja men en mc og scooter er ikke det sammen vil jeg mene kodet er 2 hjul og et gad håndtag!

  • #204   9. jul 2013 Rasmus det er det jeg mener hvis et knallert kort skal koste det samme som mc kort så giver det jo ingen mening....

  • #205   9. jul 2013 Hvad mener i så at det bør indeholde mindre end et mc kørekort? smiley

    Altså en tur på køreteknisk anlæg ville være godt at have.
    Teori og øvelse angående motorvej kan skæres fra, men ellers kan jeg ikke rigtig se noget der vil kunne spares væk. Forresten koster knallertkørekortet også kun det det gør idag fordi ungdomsskolerne får tilskud fra staten. smiley


  • #206   9. jul 2013 det er jeg enig i Baddi men hvis det koster 7000,- så er der jo ingen 16 årige der har råd til at få kortet og købe en knaller... så ryger idéen også lidt..

  • #207   9. jul 2013 Nu mener jeg også at 7000 er lige i overkanten og jeg tror da godt man kan komme ned på 3000 hvis man presser lidt og tager det gennem ungdomsskolen hvor der er tilskud fra staten. smiley

    Det er først hvis man skal have køreskolerne til at tilbyde det at det bliver dyrt fordi de ikke får den mindste form for tilskud. ;D


  • #208   9. jul 2013 Suzuki: overhovedet ikke som der blev nævt det ville ingen havde råd til. smiley

  • #209   10. jul 2013 Men hvad det bør koste (og hvad kvaliteten deri er) kommer jo an på så meget og er nok ikke noget vi kan have den store indflydelse på. Jeg aner for eksempel ikke hvor meget det koster at undervise folk. smiley

  • #210   10. jul 2013 Jeg tror enlig ikke det er det dyreste jeg gav 500 for mit kørekort i år og derved var det inklusiv 8 timers førstehjælp og 3 weekenden med kørsel og færdselregler smiley

  • #211   10. jul 2013 Jeg gav 480,- for mit kørekort, og 200,- for førstehjælpskurset, og så var der også lige pas foto som kostede 79,- så jeg gav i alt 759,- for mit kørekort....
    Syntes ikke det vi prøver på, skal koste mere end 2000,- for ellers er der ingen der giver ofre penge på det.


  • devin S
    devin S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #212   10. jul 2013 vil lige påpege at hvis man kører et køretøj uden at have kortet til det pågældende køretøj er bøden 7000 første gang man bliver taget.

    jeg skal ikke påstå at jeg er hellig hvad angår de knallerter jeg har haft, men her prøver i at skubbe et lovændring ind til afstemning og hvis ikke alt er i orden får i blot et rungende "afvist/nedstemt" som svar.

    selv har jeg heller ikke kørekort til A1 endnu... men det kommer nok til næste år (som det har de sidste 4 år) men derimod har jeg B, C og CE.

    kørekort er ikke billige og at kræve en bestemt pris uden at sætte sig ind i hvad det helt nøjagtigt kræver vil give bagslag.

    ved en pris på 2000kr i alt går mellem 40% og 50% til køreteknisk anlæg alene, dvs. at der er 1000-1200 kr tilbage til de ekstra køretimer og lign.

    samtidigt skal der strammes op således at det bliver langt svære at bestå teori prøven. evt et fejl procent på maks 5-20%

    jeg ved ikke hvor meget støtte der kan trækkes fra kommunen men det er nok værd at undersøge


  • devin S
    devin S Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #213   10. jul 2013 50 kmt 13.89ms
    30 kmt 8.33ms

    energien ved et styrt med 30 kmt og en masse på:

    60 kg (personen) giver en energi på 2081,67J
    7kg (hovedet plus hjelm) 242,86J

    energien ved et styrt med 50 kmt og en masse på:
    60 kg (personen) giver en energi på 5787,96J
    7kg (hovedet plus hjelm) 675,26J

    bare for at give jer en ide om de kræfter der er tale om, det er nemlig ikke bare småting der er tale om.

    prøv at læse lidt i linket her under og husk at i deres beregninger har personen både airbag og sikkerheds sele

    http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/bilsammenstoed/

    det er noget af det i skal forsvare over for politikerne hvis det her emne bliver taget op til debat


  • #214   10. jul 2013 Pointen med det er jo udover at få lov vil at køre hurtigere blandt andet at man kan sænke frekvensen af uheld ved at have spejle på og en maskine der er i god stand fordi den skal synes en gang imellem. smiley

  • #215   11. jul 2013 Jeg hørte i nyhederne, her til aften, at trakfik drabte var faldet merkant. I forhold til 1970, hvor der var 40000 trafik drabte, var tallet faldet til 2000 eller 4000 :), (kan ikke huske om det var 2000 eller 4000).

    Det kunne i måske bruge til noget :).


  • #216   11. jul 2013 Præcis sofus havde også tænkt mig at skrive det men glemte det, jeg hørte det nemlig også smiley

  • #217   11. jul 2013 haha okay smiley

  • Kaasje
    Kaasje Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 88
    #218   15. jul 2013 Vest-jysk. så sandt. Hvis den side når politikerne, vil de da ikke kun grine af dem, men også alt det vi har gennemgået her.

Kommentér på:
Lovforslag

Annonce