Aprilia SR50 Factory spiderman2 Editen Aprilia SR50 Factory spiderman2 Editen Aprilia SR50 Factory spiderman2 Editen Aprilia SR50 Factory spiderman2 Editen Aprilia SR50 Factory spiderman2 Editen
Batmand
VIP

Batmand

Mand, 22 år, Østjylland
Oprettet: 11. mar 2012
Offline - Senest online: i dag kl. 14:45 Bruger er på filterliste

Fandt det her en dag, så jeg syntes jeg ville ligge det herind, og håber i kan bruge det til noget

Trim guide'en



Denne trimguide går de vigtigste detaljer igennem når det kommer til finjustering af en motor. Der er ingen overflødige detaljer, kun det DU har brug for at vide. Guiden er lavet til nybegynderne indenfor tunings faget, så jeg har forsøgt at gøre det så simpelt som muligt.



Karburator
Din karburator er udstyret med en hoveddyse, det er den der sørger for at føre benzin til cylinderen. Jo større dysen er, jo mere benzin kan den føre til cylinderen, og jo bedre indre køling får cylinderen. Kører du med en dyse der er for lille, vil cylinderen bliver overophedet indvendig, og stemplet vil med garanti sætte sig!

Hoveddysen finder du inden under bundkaret, og det er den største af de dyser der sidder deri. På en almindelig 21 mm karburator fra Amal eller Dell’Orto, kører man som regel med dyse størrelse #80-110….Hvis du kommer udenfor dette område, er det lettere unormalt, og du bør derfor kigge motoren igennem for utætheder eller andre fejl.

En hovedregel er at man hellere skal starte med en dyse der er for stor, end en der er for lille. Derved undgår man nemlig at stemplet sætter sig pga. for lidt indre køling.

Når du f.eks. har monteret en større cylinder eller andre tundele, er det vigtigt du finder ud af om din dyse stadig er stor nok. For at kontrollere dette, skal du kigge på tændrøret, eller rettere sagt elektroden på tændrøret. Elektroden kan have forskellige farver, alt efter hvor stor en dyse du kører med, hvilken olie du bruger, hvilken type tændrør du bruger osv.

Men lad os tage et eksempel. Nu siger at du lige har sat et nyt 70 ccm Polini Sport cylinderkit på, i stedet for det lovlige cylinderkit, og du derefter gerne vil kontrollere om dysen er stor nok. Det du gør, er at sætte en hoveddyse i karburatoren der er 10 numre større end den originale, så har du en størrelse der cirka passer! Herefter kommer finjusteringen så. Start nu din motor og lad den stå i tomgang et minuts tid og sluk den derefter igen. Nu skruer du tændrøret af og ser hvilken farve elektroden har. I de fleste tilfælde vil elektroden være almindelig brun eller måske næsten sort, og sådan skal det også være. Er elektroden derimod være grå eller hvid (Og nu skal du kigge på aflejringerne og ikke det hvide porcelæn indenunder!) skal du straks sætte en større dyse i og prøve igen.

Men lad os sige at elektroden er brun eller sort….Nu skal du starte motoren igen og køre en tur på den. Kør stille og roligt de første par minutter og giv den så bundgas på en 200-500 meter strækning. Sluk så motoren, skru igen tændrøret ud og se hvilken farve elektroden har…Hvis den er:


Hvid-Grå: Du kører med for lille dyse, og du skal sætte en dyse i der er 5-10 numre større.

Lysebrun-Mørkebrun: Din dyse har den rigtige størrelse.

Sort og fedtet: Din dyse er for stor, og du skal dyse 2-5 numre ned.


Det kan dog være en god ide at køre en lidt længere tur hvor motoren får lov at køre topfart, og derefter tjekke elektroden igen, for at være 100% sikker på dysen er stor nok!


--------------------------------------------------------------------------------

Variator

Din variator sørger for at scooteren altid er i det rigtige gear....for at sige det på et let måde :-) Som du nok ved er der på en Puch Maxi kun et gear den kan stå i. Det betyder at man kan montere et lille fortandhjul for at få bedre optræk, men til gengæld mister man så topfarten. På en scooter er der mulighed for at få super optræk og meget høj topfart, hvis man altså forstår at justere sin variator korrekt. Ofte kan der hentes mange HK på en hyper race scooter bare ved at justere variatoren korrekt.

Lige en kort forklaring af hvordan variatoren virker:

Variatoren fungerer ved at rullerne slynges ud ved hjælp af centrifugalkraften (rotationskraft) og herved presses kileremmen længere ud af remskiven og din scooter kører stærkere.

Men lad os nu tage et par eksempler:

1) Din scooter er standard og du monterer så et 70 ccm Polini Sport cylinderkit og en Tecnigas Next udstødning. Topfarten bliver en del højere og den trækker da også bedre, men mange oplever at optrækket ikke er lige så godt som før fra 0-50 km/t, til gengæld trækker scooteren rigtig godt når den når over 50 km/t eller hvis man kører ned at en bakke. Dette skyldes at rullerne i variatoren er for tunge og scooteren dermed starter i for højt et gear.
For at opnå bedre optræk skal du her montere nogle ruller der er f.eks. 1 gram lettere end dem der sidder i. Er dette stadig ikke nok kan du prøve med nogen der er endnu lettere indtil du opnår den perfekte justering.

2) Din scooter er hårdt tunet med komplet Polini Evolution 70 ccm og den skulle efter sigende have over 15 HK. Men selvom den er helt vild fra 0-25 km/t hvor den letter på baghjul og alt muligt, ja så kan den bare ikke køre over 50 km/t. Den tager voldsomt mange opdrejninger ved 50 km/t og kan simplethen ikke komme højere op.
Problemet her er at rullerne er så lette at de ikke kan trække kileremmen ud. Her skal rullerne udskiftes med nogle der er lidt tungere. På meget hårdt tunede maskiner skal der ofte ikke ret meget til før trækket ændres meget, enten på en positiv eller negativ måde, så her skal man ikke prøve med ruller der er mere end 0,5 gram tungere ad gangen.

Den vigtigste regel: Man er nødt til at eksperimentere lidt med forskellige vægte på rullerne for at opnå den perfekte trækkraft!!


--------------------------------------------------------------------------------

Kobling

Koblingen sørger for at overføre kraften fra remmen overtil gearingen og herfra over til baghjulet. Mange tror det giver effekt at skifte fra standard kobling overtil f.eks. Polini Evo 2G kobling.....Men nej, det giver ikke effekt i sig selv. Der er ingen HK eller topfart at hente i en racerkobling (med mindre din originale kobling er gammel, rusten og meget slidt).
Det man får ud af at skifte til en racerkobling, er at racerkoblingen er justerbar og man hermed selv kan justere den ind til ved hvilket omdrejningstal den skal tage ved.

En standard kobling har tilkobling ved ca. 3500-4000 RPM (tilkobling = det omdrejningstal hvor koblingen rammer koblingsklokken og får baghjulet til at drej rundt)

En hårdt tunet scooter yder max effekt ved meget høje omdrejninger og som regel begynder cylinderen først rigtigt at trække når den når op på 7000 omdrejninger og derover. Nu kan du nok se at det er smart at justere racerkoblingen så den tager ved lige omkring de 7000 RPM og gerne lidt derover, så man kan komme hurtigt fra start.

På min egen Piaggio Zip der lige i øjeblikket yder 17,68 HK har jeg sat tilkoblingen til 8700 RPM hvilket er meget højt. Grunden til dette er at jeg kører med Malossi MHR Team Speed der er en Hyper Racing cylinder. Denne cylinder yder kun god effekt over 8000 RPM og derfor er det en stor fordel at koblingen ikke tager ved under 8000 RPM.

Lad os lige tage et eksempel:

En dreng har købt en helt lovlig Gilera Stalker. Han fjerner ringene på den men syntes stadig den er for langsom fra 0-20 km/t. Derfor monterer han nu en Polini racerkobling og justerer den ind til at koble til ved 7000 RPM. Da han starter scooteren lyder den vildt godt fordi den tager en masse omdrejninger fra start....Problemet er så bare at han skal give den bundgas i 2 sekunder før den bare begynder at trille og optrækket er blevet meget langsommere.
Problemet her er at motoren på en lovlig/afdroslet scooter stort set ingen effekt har over 7000 RPM. Det han i stedet skulle have gjort, var at justere sin variator.



Ønsker I guider til trimning af andre ting, så send mig venligst en mail på M_Munksgaard@Hotmail.com


--------------------------------------------------------------------------------

Udstødning

Udstødningen sørger for at din motor kan komme af med den gas cylinderen forbrænder. Det er derfor vigtigt at man ikke køber et vildt cylinderkit som f.eks. Polini Evo eller lignenede og derefter bare bruger en lovlig udstødning. Gør man det vil cylinderen nemlig yde meget mindre end den skal og sode til indvendigt.

En cylinder har jo et vidst omdrejningsområde hvor den yder max. På et Polini Evo 70 ccm kit ligger dette område omkring 11.000-15.000 RPM. Så snart cylinderen når op i disse omdrejninger yder motoren mest.

Det samme er gældende for en udstødning. Udstødninger har også områder hvor de trækker bedst. Tager vi f.eks. en udstødning som Yasuni C20, Polini Evo eller Malossi MHR vil disse udstødninger også yde mest når omdrejningstallet er over 10.000 RPM. Disse udstødninger er nemlig lavet til Hyper Race cylinderkits og er nøje designet til at hive mest mulig ydelse ud af cylinderen.

Eksempel

Lad os tage et eksempel og sige at vi laver en Yamaha Jog med følgende opsætning:

21 mm Amal karburator
27 kg koblingsfjeder
Polini Sport cylinderkit (Eller et hvilket som helst andet cylinderkit i 70 ccm sportklassen)

Hvilken udstødning skal vi så vælge til kittet? Først og fremmest ved vi jo at vi har et cylinderkit, der yder bedst omkring 8.000-10.500 omdrejninger, derfor skal vi også have en udstødning der yder godt ved dette omdrejningstal. Der er et hav af forskellige udstødninger der kan bruges, men personligt ville jeg nok vælge en Tecnigas Next pga. den er meget billig og samtidig giver en rigtig god ydeevne.

Udstødningssystem er en avanceret sag der både sørger for at "suge" røgen ud og samtidig puste nogle af dampene tilbage i cylinderen. De dampe der bliver pustet tilbage er naturligvis dem der ikke er forbrændt, altså ren benzin/luft blanding. Dette kan kun lade sig gøre såfremt udstødningen og cylinderen er i samme klasse, så de kan arbejde sammen. Det er derfor meget vigtigt at vælge en udstødning i Racing klassen hvis man har et cylinderkit i Racing klassen.

Udstødningsklasser

Jeg vil her liste et par af de mest kendte udstødninger op, så du kan se hvilke klasser de tilhører

Sportklassen

Giannelli Go
Proma Legal
Prestigio
Metrakit Handmade
Top Performances Powered
Yasuni Z

Semi-Racing

Tecnigas Next
Polini Funky
Polini For Race
Yasuni R
Metrakit SP
Top Performances Nardo
Doppler Racing
Hebo Escape

Racing

Yasuni C16
Hebo Manston Replica
Stage 6 Pro
TJT Group B

Hyper-Racing

Polini Evo
Hebo Manston Racing
Yasuni C20
Yasuni C21
Yasuni C30
Malossi MHR
Metrakit Pro Race
Stage 6 R1200
TJT F1


Konklusion

Det er vigtigt at din udstødning har samme ydeevne som dit cylinderkit!! Er du i tvivl om hvad du skal vælge, så forhør dig hos din leverandør af tundele


Boost Bottle 17. apr 2007 kl. 21:21
Hvorfor sætter man den på.

Jeg vil også forsøge at forklare lidt om hvordan den skulle virke på en stalker. Det følgende kan godt være lidt tung læsning men skulle gerne give indblik i hvordan en power expansion virker, og hvorfor man skal sætte den på.

Hvis du sidder og drikker en sodavand med et sugerør, skal du suge for at få væsken op i sugerøret og til slut munden. Du er altså nødt til at skabe et undertryk for at der kan komme væske ind i din mund. Når du så holder op med at suge tømmes sugerøret med det samme. Det giver også sig selv at desto længere sugerøret er desto mere længere tid går der at du får væske i munden. Det er også tydeligt at et tykkere sugerør er lig med mere tryk for at få væsken op. Det optimale er at du stopper væsken i at løbe tilbage ved at sætte tungen på sugerøret, og derved skabe et vakuum, så du ikke skal bruge ret meget energi på at suge væsken op til munden igen.

I motoren sker der nøjagtigt det samme. Når stemplet er på vej op skabes der et vakuum der suger luft og derved også benzin ned i cylinderen. Når det så er forbrændt og stemplet er i bund stopper suget og det uforbrændte benzin løber tilbage i karburatoren. Man skal altså have skabt den optimale situation, ligesom tungen der stopper sugerøret.

På sin indsugningsstuds, der sidder lige foran karburatoren, sætter man så indsugningsstudsen. Der sker det at under vakuum dannelsen inde i cylinderen bliver power expansionen suget tom så den også er indbefattet af vakuumet. Når suget så stopper og benzinen normalt løber tilbage til karburatoret bliver den suget ind i power expansionen. Når der så igen bliver suget kan moteren suge benzinen fra power expansionen og derved opnå en kortere vej med benzinen. Det medfører at der kommer mere respons på gassen, eller hurtigere flere omdrejninger. Det vil sige at det forbedre optrækket helt op til 3/4 dele gas. Det forbedre ikke topfarten overhovedet, det er kun for personer der vil have optræk.

På en stalker er "sugerøret" eller indsugningsstudsen kort så der skulle ikke være meget ydelse at hente. Men til en pris på godt og vel 300-400 kr er det ikke slemt at skulle ofre penge for den ydelse. Men en del der hører til når man er ved at have alt andet. Jeg vil ikke anbefale den til den lovlige udstødning eller cylinder.

Hvordan gør man det:

Der er mange måder at gøre det på. Men for at det skal være mest effektivt skal tilslutningen sidde så tæt på karburatoren som muligt. Selve powerexpansionskassen skal sidde højere end karburatorens højeste punkt.
Med det sagt er der sådan set ikke så meget andet end at være kreativ og få lavet et hul i ens studs hvor tilslutningsstudsen til powerexpansionen skal sidde på. Er det en metal studs er det nemmest at lave et hul med gevind, men er det gummi som langt de fleste har så skal man tætne hullet med noget siliconemasse eller lign som kan slutte tæt så der ikke kan blive suget falsk luft ind i motoren via det hul.
Følg
Følger Følg ikke

Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}