Piaggio typhoon Piaggio typhoon Piaggio typhoon Piaggio typhoon Piaggio typhoon
poul h
Følg
Følger Følg ikke

poul h

Mand, 43 år, Midt/Vestjylland
Oprettet: 6. feb 2010
Offline - Senest online: 7. dec 2021 Bruger er på filterliste

Når man skal have justeret sin karburator ind så starter man altid med hoveddysen.

Men inden man kan begynde på karburator justering er der nogle indstillinger der skal være i orden. Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal være stillet helt ind og så 1½ gang ud. Altså 360 grader plus 180 grader. Tomgangsskruen justere man bagefter så det passer som man vil have det.

Hoveddysen er den der bestemmer fra 1/3 del gas til fuld gas. Og da det er det område man oftest har gassen er det vigtigst at få justeret det ind. Man sætter en dyse i man ved er stor nok så motoren firtakter (hoster og sprutter og hakker når man kører. Oftest svær at få op i hastighed). Nå motoren så firtakter tager man dysen der er nummeret mindre end det man har i og sætter i og triller en lille tur med bundgas. Den skulle nu gerne hoste sprutte og hakke mindre. Man sætter så dysen der er et nummer mindre end den man lige har prøvet med og kører en lille tur. Det bliver man ved med indtil den ikke hakker mere. Det er vigtigt at man ikke springer dysenumre over da forskellen fra en dyse til en anden er nok til at man kan smadre cylinderen, ved en varmesætning.

Det er vigtigt at man kører med bundgas så meget man kan når man indstiller dyse da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Grunden til at man skal gøre det er at så har man tændrøret at bruge som vejleder på hvornår man har dyset rigtigt ind.

Nu har vi så en scooter der ikke firtakter mere men det er ikke ensbetydense med at karburatoren er sat rigtigt op. Man kører derfor en tur hvor man faktisk kun giver bundgas, for at få påvirket tændrøret. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Det skulle gerne være mørkebrunt/nøddebrunt. Det er også fint nok og man kan sagtens bruge den farve. Dog skal det helst være lysere. Henad farven på en Cocio kakaomælk inden man ryster dem.

Det er nemlig sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger at finde er punktet hvor den kan kører men er lige præcis uden for en varmesætning. Det kan være en balancegang der kan koste penge da man nogengange kan få ødelagt en cylinder. Derfor hellere lidt for meget end lidt for lidt. Nogen tændrør bliver også hvide og det er også en accepteret farve, men jeg ville nok dyse lidt op da jeg ikke er alt for glad for den farve. Er tændrøret gråt så er dysen med 100% garanti for lille og motoren vil sætte sig hvis den bliver presset.


Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når der ikke er fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen. Nålen har 4-5 indstillinger som den kan stå i og man kan som sådan prøve den allesammen af til man finder den hvor man synes at motoren kører bedst. Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.


Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er en lille skrue der sidder på siden af karburatoren lige ved siden af tomgangsskruen. Tomgangsskruen er en stor fingerskrue hvor luftskruen er en lille skrue der sidder helt inde ved karburatoren.

Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så skruer man skruen 1/8 del fremad (samme retning som da den skulle ud). Venter og så skulle motoren enten stige eller falde i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så står som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.
Brugerens bedømmelser af andres {{ratings.itemMoreItems}}
Antal stemmer i alt

Lav
{{ratings.lowCount}}
Middel
{{ratings.middleCount}}
Høj
{{ratings.highCount}}
Ekstra høj
{{ratings.extraHighCount}}
Stemmer: {{ratings.totalCount}}
Annonce