Kreidler RS - cylindertuning
6.599 visninger
|
Oprettet:
Jeg har haft en 40mm cylinder liggende i et års tid, men nu har jeg endelig fået taget mig sammen - porttiderne svarer til en org. 9,5HK TT-cylinder.
Og så lige en opdatering med fem billeder af den sidste finpudsning.
Bundpakningen er af pap, hvilket fungerer udmærket. Det slipper bare ikke så let som en org. pakning, men til testkørsel er det fint-fint. :)
Og så lige en opdatering med fem billeder af den sidste finpudsning.
Bundpakningen er af pap, hvilket fungerer udmærket. Det slipper bare ikke så let som en org. pakning, men til testkørsel er det fint-fint. :)

Kreidler RS - cylindertuning
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
way to go
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg er stadig i gang med at få styr på fysikken og formlerne for beregning af squishband, men jeg har da stel, bagsvinger, en tank og et krumtaphus!
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Er du igang med at lave 50cc Classic racer?
mvh
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Det vil jeg selvfølgelig også, men jeg nøjes til den tid med en 5-trins gearkasse med et længere 1. gear.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
Bum Bum.
hvor er den landet så?
mvh
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Død trækaksel
Revnet krumtaphus
Rust i plejlstangsøjet
Div. døde gevind
Men den er nu blevet både svejset og har fået en ny trækaksel + div. andet godt, så den kommer nok ud at køre sidst på denne sæson med en renoveret og optimeret TH-cylinder samt et Vertx-stempel og en håndbygget potte, som jeg er i færd med at designe.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
mvh
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
feb 2007
Følger: 545 Følgere: 592 Scootere: 12 Emner: 245 Svar: 5.117
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvis koblingshjulet er shimmet forkert op, så binder den mere i koblingen. Det skyldes, at en del af den bevægelse, som egentlig bør gå i koblingsfjederen, i stedet bliver brugt på at rykke koblingshjulet. Dvs. man går glip af f.eks. de sidste 10%, som netop er vigtigst.
Præcis dét er en af årsagerne til, at mange Kreidler-ejere oplever, at inderkurven i koblingen går løs, og gearkassen virker knoklet.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
og jeg har altid vært fasineret af kreidlere.. har altid godt kunne tænke mig at prøve en.. desværre er odense lidt for langt væk.. desværre
og det jeg mente med knasten er at den inderste del af koblingen.. den som sidder fast på den primære gear aksel, den drejer jo med rundt på min fs1.. og også alle andre gear maskier jeg har prøvet... så der komme det der hak der når man sætter den i gear... men det kommer der ikke på en kreidler eller hvordan ?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Der sidder en dreje-aksel på ca 16mm, som drejes når man strammer kablet. Den trykker på en lang stift ?delt på midten med en kugle mellem de to halvdele), som så aflaster koblingsfjederen på den modsatte side af motoren.
Stiften går gennem koblingsakslen med tandhjulene på, og det er lige så effektivt, som det er simpelt.
Umuligt for mig at beskrive, desværre, men jeg prøvede alligevel!
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Og nej, intet chok! Når jeg sætter motoren i 1. gear rokker kæden sig ikke 1mm, fordi den kobler HELT ud! Intet ryk, intet nøk, kun et svagt klik, når tandhjulet går i indgreb.
Selv når motoren er kold og den binder lidt i koblingen, fordi olien ikke er slynget ordentligt rundt, er der intet chok... det skyldes, at pladerne hele tiden ligger tæt til kurven.
Hvis du er vant til den slags, skal du næsten prøve en Kreidler! Kig forbi Odense, så får du en tur på min gamle ged
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
og ja, de gummi dimser der er seriøst irreterne... men jeg er ret overbevidst om at det er alt andet end sundt for en yamaha fs1 motor at køre med dem når de er ødelagte...
og glæder mig da til at høre om den når du får den fin justeret
og angåene chokket så må den da få det på et eller andet tidspunkt ? fx. når man sætter sin maskine i 1. gear.. så skal knasten jo gå fra at tage fx. 300 rpm. til at tage 0 på en 2563 del af et sekund.. det må da give et chok / stød igennem motoren ?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Kreidlerens kobling har en temmeligt lang vandring på 10-13mm, så pladerne kan få masser af plads til at slippe hinanden. Yamahaen er minimalistisk indrettet med sine to plader + en enkelt metallamel mod Kreidlerens fem og fire! Desuden er fjederen en tallerkenformet sag (ligesom i biler) og på hele 115kg, og når den først er centreret er den ypperlig at have med at gøre.
Den er god for ca 12HK på en standard RS-motor!!! Yamahaen har bøvl allerede ved 6HK til sammenligning...
Tak for ros... Der er nu ikke alverden i disse cylindre. Det har været eksperimenter og ret grov pløjning i cylindervæggen. Jeg er begyndt på finjustering, nu, men mit seneste udspil afslører jeg ikke endnu.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
den kobling der.. nu er jeg jo van til FS1èr... og de har jo den der chok kobling der altid går i stykker så pladerne smadre skålen...
men jeg syntes ikke at der en nogen form for chok kobling på den kobling du har i albummet her ? er det fordi at kreidler motore er bygget op på en anden måde eller hvordan ? der er jo noget der skal absubere stødet der går igennem hele motoren når man skifter gear og så noget.. på en fs1 ville det jo så være i chok koblingen som er af gummi og nav koblingen som der sidder på de lidt ældre modeller
forresten er det arbejde der satme iorden ! både med koblingen og cylinderen !
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 59 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.443
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.443
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Svar: 8
Flot cylinder du har lavet, den studs der er på billedet, den ser stor ud, jeg leder efter en stor kaburator, det er der mange der har, men en studs til en Kreidler cylinder i størelse over 20mm hvor finder men sådan en, ved du det ???
Mvh Kim
nov 2009
Følger: 49 Følgere: 46 Scootere: 11 Emner: 119 Svar: 1.177
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2009
Følger: 49 Følgere: 46 Scootere: 11 Emner: 119 Svar: 1.177
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
De fungerer ligesom almindelige skyllekanaler, men gasserne går via hullerne i stemplet.
Det handler om at øge skyllearealet, og der er ikke vanvittigt meget plads til at lave 'rigtige' skyllekanaler. Dette er en simpel løsning, som fungerer nøjagtig lige så godt.
nov 2009
Følger: 49 Følgere: 46 Scootere: 11 Emner: 119 Svar: 1.177
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg kunne konkludere, at mit elektroniske skydelære er afgået ved døden - udstødningskanalen lå 2mm lavere end målt, så nu holder jeg mig til det mekaniske skydelære!!!
Kanalen blev hævet til 21mm fra top og stemplet måtte jeg hakke 5mm. Indsugningskanalen åbner for sent, hvilket i dén grad går ud over ydelsen, når man er på jagt efter max effekt ved ~10.000rpm.
Tophastigheden er ukendt, da dysen er for stor, men hvis jeg nu siger 60km/t i 2. gear med en gearing på 13/35...?
Når den er kørt rigtigt til, kan jeg begynde at lege med min 25mm Dellorto - en større karburator koster godt nok bundtræk, men jeg vinder med al sandsynlighed 500rpm ekstra på toppen og en god sjat ekstra effekt.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Bliver hullerne for store, så åbner de i indsugningskanalen, og dét er noget skrammel. HAR være der, lol.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Desuden tror jeg s'gu' ikke, at ret mange vil betale, hvad jeg vil have for at bruge 7-8 timer på at fræse ekstra kanaler, når jeg samtidig ikke kan/vil stille garanti for noget som helst.
Nicasil-belægningen kan uden varsel slå store flager af, så man istedet for en tunet cylinder står med en klump dyrt aluminium.
Det er 100% håndarbejde, og alt laves på forsigtigt øjemål. Jeg er lamngtfra færdig med at eksperimentere med portning og skyllevinkler, endnu - dette er bare første gang, jeg viser et af mine eksperimenter i et åbent forum.
I princippet kan jeg sagtens lave en præcis opspænding, så jeg kan udføre arbejdet på den kvarte tid eller mindre. Det føles bare ikke 'rigtigt', og det giver heller ikke samme frihed til at eksperimentere. Jeg gider IKKE lave noget som dette halvt, længere.
Denne cylinder bliver sat til salg på et tidspunkt - jeg skal bare have prøvet mine evner af, inden jeg smider penge efter special-drejede stempler til mine kommende 60cc projekter. Og måske et 80cc projekt på længere sigt.
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.443